img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
77 bilder i galleri
Gatesmart, men ikke rampete
FØRSTEINNTRYKK: Skoda tok innersvingen på storebror ved å invitere på prøvekjøring av femdørs Citigo noen få dager før VW skulle vise sin likemangedørs-Up. Bilen er fremdeles bra.

I gamle dager het det Badge Engineering. Man bygde en Mini, og så kalte man den Austin eller Morris, og dersom den var litt endret ble det en Wolseley av den, eller en Riley. Eller man tok en Lancia Delta og la på en annen front og kalte den Saab 600. 

Det fungerte sjelden bra.

LES: Vår prøvekjøring av UP! i Roma

Men dette skjedde langt tilbake, da man fremdeles snakket om bilers karakter og personlighet og lignende latterligheter, som det nesten bare er motorjournalister som er opptatt av i disse dager. 

Hadde motorjournalister vært aksjonærer, og ikke handelsreisende i gratis kjøreopplevelser på fjerne steder, hadde vi kanskje også vært litt mer enn det det virkelig koker ned til: distribusjon og ikke følelser.

Up er et glimrende eksempel på filosofien. Den nye femdørs Citigo ble krampaktig presentert som en ekte Skoda - hva nå det måtte være.

Men det kokte jo ned til små detaljer, som at fronten var litt endret, baklysene var endret, det var lagt til et par smarte nett og kroker for å holde løs bagasje på plass, og det var, sorry – jeg klarer ikke helt å ta dette alvorlig som Skoda-spesialitet - lagt på en liten plastklips på dashbordet «hvor du kan feste bildet av barna eller kjæresten din eller…».

Da vi ble fortalt om hvor overlegent den hadde klart seg i EuroNCAP-testen, ble vi (selvfølgelig) vist bilde av en nysmelt Up.

Og da vi ble fortalt om rekord-generøs innvendig bredde, var dette segment-best (bortsett fra hos andre modeller fra VW-Gruppen).

Stakkars Jaroslav Hercog, Skodas salgsansvarlige for blant annet Norge - jeg brukte store deler av middagen for å få ut noe om det spesielle Skodaktige i bilene fra ham.

Det var ikke lett, men han lovte at i den neste Skodaen (mot slutten av året sa han) ville jeg i hvert fall oppdage det Skoda-essensielle igjen.

Den viktigste forskjellen på søstrene er at Skodaen (og Seat Mii) ikke får den snacksy bakdøren med mattsvart glass helt ned, som gjør Up ganske fashion. Men hvis dette er nok til å kunne posisjonere Citigo 5 10.000 kroner under Up, sier jeg «gjerne for meg». 

For selv om vi ikke vet noe om prisene ennå er det opplagt at Citigo skal bli billigere enn Up.  Og da skulle man tro at den ville selge bedre enn VW-utgaven.

Vi kan jo håpe at det blir gjennomslag for sunn fornuft - foreløpig vet vi bare at VW satser på å selge litt over 400 Up i Norge i år, mens Skoda snakker om noe rett over 100-tallet. Up kommer imidlertid på markedet med mange måneders forsprang på Skodaen.

Men så til dagens tekst. De to bakdørene er faktisk ganske enkle å komme inn gjennom, og ut av igjen. Selv om tredørsen hadde en smart sete-frem-vipp-ryggen-løsning, er de forholdsvis smale bakdørene faktisk enda enklere å forsere.

Og, overraskelse: en halvstaut eldre herre på 180 cm hadde absolutt akseptabel plass bak en fører (slank) også på 180. Det beste var at det var glimrende plass til føttene under forsetet – faktisk bedre enn under forsetene i en Mercedes-Taxi!

Det er ikke plass til senkeruter i bakdørene, men du kan vippe dem ut med en gammeldags klikk-åpne-lås i bakkant. Derimot er det plass til massevis av kopper og vesker, det er glupe kroker du kan henge fra deg ting på, og spesielle fargekodede bagasjenett er glupe.

Du kan få et nav-sett du kan ta med deg ut på spaserturen også, og som er koblet til bilens systemer med blant annet ryggevarsler.

Det er masse andre ekstrautstyrsmuligheter, transparent panoramatak for eksempel, men trim-listen er litt mer begrenset enn hos Up.

Det du derimot kan få, og det vil vel komme på alle etterhvert, er «City Safety Drive» - en laser-skanner som våkner når du kjører under 30 km/t og som ser seg om etter hindringer foran.

Dersom den oppdager en, og samtidig får en følelse av at du ikke har tenkt å gjøre noe med den, hiver den ut anker selv. Jeg kan forsikre at max oppbremsing fra 25 km/t til null på omtrent ingen meter, virkelig får deg til å henge i stroppen.

Med denne blir det mye greiere (jeg sier ikke mer lovlig) å snakke i mobiltelefonen i tett trafikk. VW-gruppens karosseriverksteder kommer til å tape milliarder på de bakfra-påkjørslene som nå skal hindres.

Ellers oppdaget jeg at den største motoren har en aldeles herlig låt. Det er i nærheten av en Porsche 911 nå du ligger rundt 6000. Resultatet ble selvfølgelig at jeg nesten aldri var ute av annet gir der vi kuttet oss gjennom smågatene i Lisboa.

Og jeg oppdaget endelig hvorfor denne bilen ikke får frem småbilrampen i meg (noe jeg tror jeg klagde over da jeg hadde debutert med Up i Roma).

Den er for komfortabel, den krenger i svingene! En gatesmarting skal være helt flat gjennom rundkjøringer og i 90 grader der du kutter fortauskanter. Som en modellbil på en Scalextric-bane. Som den opprinnelige Minien, eller en hardcore liten Fiat.

Akkurat like relevant innvending som å snakke om bilens personlighet – eller mangel på.

Men hvis noen lurer: Dette er en bil utstyrt med masse såkalt sikkerhet, jeg aner ikke hvor mange kubikk airbags, men det er mange elektroniske hjelpemidler rund baut, med en en-liters treer på enten 60 eller 75 hk og med et utslipp fra 96 til 108 gram CO2 avhengig av modell.

Det kommer en robotisert girkasse som alternativ til den utmerkete femtrinns manuelle før bilen er på markedet her hjemme. Og verken mål (356x164x148 cm på 242 cm akselavstand) eller bagasjevolumet: 251 – 959 liter er endret på femdørsen.

Det som skal bli virkelig spennende er om norske bilkjøpere med litt tung innsats fra Møller-gruppen kan overbevises om at biler i A-segmentet er brukbare til mange forskjellige oppgaver.

Hvorfor det ikke skulle være mulig å selge 2500 i året av disse, er vanskelig å forstå.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer