Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi fikk et forvarsel om denne modellen i fjor vår da Volkswagen viste et par spreke konseptbiler på den årlige GTI-jippoen i Wörthersee. Der hadde de både en R- og en GTI-versjon av Golf Cabriolet. Nå skal bilen debutere i produksjonsform, og selvsagt har den mye til felles med sine lukkede søsken med tre og fem dører. Motoren er den samme 2,0-liters TFSI-utgaven med 210 hester og et meget anvendelig dreiemoment - 280 Newtonmeter er tilgjengelig fra 1750 opp til 5300 omdreininger, der maks effekt oppnås. Kundene kan velge om de vil ha manuell eller DSG girkasse. Oppgitt aks til 100 er på 7,3 sekunder, litt langsommere enn de andre modellene som gjør denne øvelsen på 6,9. Til gjengjeld har cabrioleten en meget kjapp takløsning – kun 9,5 sekunder skal det ta å kle av kalesjen, og det kan gjøres i hastigheter på inntil 30 km/t. For øvrig finner vi GTI-spesialiteter, som en aggressiv front med røde dekorstriper og bikubemønster i grillen, sideskjørt, en dyp hekk med to store eksosrør og diffusor, samt røde bremsecalipere og Monza spesialfelger med 225/45 dekk. Innendørs er det sportsseter i kjent «Jakara» rutemønster, eller man kan velge skinnseter som heter Vienna. Rattet er tykt og sportslig og kledd i perforert skinn, et materiale man også finner på håndbrekk og girkule. Golf GTI er neppe klar til årets cabriolet-sesong, men på ettersommeren bør de første bilene dukke opp.
|