Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
DUELL: * VW Crafter 35 2,0 TDI 163 hk BMT 6 tr. man ”L4H3” (3,5 tonn, 17,0 kubikk) * MB Sprinter 37 316 CDI 163 hk 5 tr. aut. «L2H2» (3,5 tonn, 10,5 kubikk) Like biler? Jepp, såpass at vi i denne testen i blant måtte kikke ned på logoen på rattet for å sjekke hvilken vi kjørte! Men forskjellene mellom MB Sprinter og Crafter er større enn som så. Utgangspunktet: I klasse stor kassevogn har Sprinter lenge vært markedsleder, og det med flere banelengder ned til konkurrentene. Og det er faktisk mange konkurrenter, for klassen består av 8-9 velkjente alternativer. Så nyheten: Med den oppdaterte Crafter på banen bør det fra 2012 være potensial for forandring. Bilen er tross alt en Sprinter med annet frontdesign – og dessuten VWs egne motorer og girkasser. Crafter har dessuten et kraftfullt norsk forhandler- og serviceapparat i ryggen. Andre forsøk med Crafter Tilbakeblikk: Observante lesere vil huske at YrkesBil ikke ble veldig begeistret etter første test av Crafter på norske veier i fjor høst. Bilen fikk riktignok terningkast fem totalt, men vi kjørte da en versjon med 136 hester, som fikk kritikk både for gammeldags motorkarakter og uforholdsmessig høyt støynivå. Det vi antydet den gang var at biturbomotoren med 163 hester, til et pristillegg på små 10.000 kroner, måtte bli et langt bedre valg. Og det slår vi fast nå. Både støynivå og effektutvikling er av en helt annen verden i denne bilen – og uten at det som vi kan skjønne slår negativt ut på verken forbruk, vedlikehold, miljø eller annet. Så til duellen: Observante lesere vil også fort se at vi har forskjellige størrelser for de duellerende bilene. Det er selvsagt en ulempe i en klinisk duell, men gir oss mulighet til å belyse Crafter/Sprinter-familienes store bredde. 4 lengder, 3 høyder Det enkleste først: Begge bilene leveres med samme serie vareromsvolum. Nedre volum er omtrent 7,5 kubikkmeter, største volum er 17 kubikk. Da er korteste bil omtrent 5,25 meter, den lengste 7,35 meter. Og med superhøyt tak er bilene 3 meter høye (om man inkluderer litt fugleskitt på taket). Begge bilene kan dessuten leveres som lastebiler. Og trenger man helt andre karosserier, som pickup, skapbil, dobbeltkabiner eller minibuss, ja da er utvalget mer eller mindre identisk der også. Volumet av disse bilene går likevel i klassen kassebiler 3,5 tonn. Automat og 4x4 Trøbbel for VW: I hvert fall litt, for mens Sprinter kan leveres med både 5-trinns og 7-trinns automatgir, og dessuten firehjulsdrift på utvalgte varianter, er VW støkk med manuell giring og bakhjulsdrift. Nå er det likevel tohjulsdrift og manuelt gir som dominerer markedet. Men det betyr fortsatt at VW ikke konkurrerer om rundt 20 prosent av bilene som selges i klassen. I følge Mercedes-importøren leveres 57 prosent av alle varebil-Sprinterne med automatgir. For Sprinter som buss er andelen med automatgir hele 94 prosent! Talene er basert på salget i 2011. Limousin vs tourer Duellantene: Til å forsvare Sprinter-æren har vi fått hånd om en middelsstor og mellompåkostet utgave, og som utmerker seg med 5-trinns automatgir. Størrelse, gir og utstyr gjør dette til det vi kan kalle en riktig limousin for vip-bud og bydistrubusjon. VW stiller på sin side med en påkostet utgave av den aller største 17-kubikks Crafter-versjonen. Den kommer med drivstoffbesparende BlueMotion-teknologi og 6-trinns manuell kasse. Summen av størrelse, luftsetet, langsteget kasse og ekstralys og mye annet snadderutstyr, gjør dette til en drømmebil for lange ekspressturer. Begge bilene har imidlertid svært sammenliknbare motorer. Sprinterens 2,2-liter (2143 cc rekkefirer) yter 163 hester og 360 newton ved 1400 til 2500 omdreininger. Crafterens nye 2-liters biturbo yter også 163 hester. Dette er en herlig motor med hele 400 newton, men merk at det først slår inn i sin helhet ved 1800 omdreininger. Markante eksteriører Før vi stiger inn: Bilene er altså produsert sammen, men utvendig er de likevel så forskjellige at de fremstår som helt forskjellige karakterer. Sprinter er avrundet, smooth, aerodynamisk og elegant. Crafter er skikkelig bratt og tøff i trynet. En utvendig observasjon: Markeringslys langs sidene er påkrevet på biler over 6 meter – og Mercedesen kunne altså sluppet unna. Et viktigere poeng er at det åpenbart er forskjell på markeringslys. Da vi i forrige utgave testet Iveco Daily, gjorde de lett utstående markeringslysene en god jobb for føreren. På Sprinteren og Crafteren er de dessverre kun synlig utenfra. Inne i kupeen er forskjellene mellom testbilene langt mindre åpenbare – men de er der. Høyden til taket for eksempel. MB gir deg luft helt opp, mens VW holder taket nede (og mulighet for hylle i varerommet). Videre har VW snudd på fargekoden display og instrumentering: Rødt i display, orange i knappene, stikk motsatt av MB. Det funker imidlertid ikke helt gjennomført, enkelte varselmeldinger kommer opp på MB-orange, mens meldinger fra navi/radio fortsatt står på tysk selv om valgt språk er engelsk… En annen forskjell er at VW tilbyr BlueMotion-teknologi (BMT), med blant annet stopp-start-system. Det systemet funker imidlertid dårlig eller ikke i det hele tatt nå på vinterstid. Koblet mot andre begrensninger BMT gir, er det vanskelig å se at dette har noe for seg annet enn for spesielt interesserte. Eller jo: Da jeg ved et par anledninger klarte å kubbe Crafteren i lyskryss, slo antagelig start-biten av stopp-start-systemet inn og sparte meg for å vri om nøkkelen på nytt. (Og ja, VW har ekte nøkkel, MB har sin tradisjonelle «elektriske kontakt»). Opplevelsen av støy Likt, men forskjellig: Fra førerplass kan vi med støymåleren i hånd konstatere at begge bilene har et støynivå helt nede på linje med moderne påkostede personbiler. Støyverdiene viser seg dessuten å være tilnærmet helt like i bilene. (Merk at målingene i fart kun er egnet til å sammenlikne disse to bilene i denne testen, da dekk og kjøreforhold (slushete vinterføre) påvirker resultatene): · Tomgang: 50 dB(a) · 60 km/t: 63 dB(a) · 80 km/t: 67 dB(a) · 100 km/t: 71 dB(a) Det finurlige er at det menneskelige øre er mer finstemt for nyanser og kvalitet enn målbart volum. For selv om målinger viser likt, er testlaget samstemt om at VW-motoren har en markant mer knatrende lyd. Det ligger mer fløyel eller velour rundt MB-motoren, uten at vi skal si om det skyldes ytre eller indre støydemping. Poenget understrekes av at MB-motoren med 5-trinns automat ligger på 2500 omdreininger i 100 km/t, mens VW-motorens langstegede 6-trinnskasse gir 1800 omdreininger. Og likevel samme målte støy. Det kan også virke som at VW-fronten gir annen aerodynamikk. Crafter har også noe mer markant vindsuset i motorveihastighet (selv om det er de digre speilene som lager mest vindus på begge bilene). Førernes valg Arbeidsverktøy: Test-Sprinteren utmerker seg ved bykjøring, takket være den svært fine automatkassen. Den sjalter mykt og intelligent, og selv ikke det høye turtallet i høyere hastigheter er egentlig ubehagelig. Ulempen er at forbruket stiger med 8-10 prosent kontra samme bil med manuelt gir (oppgitte tall). For en arbeidsdag med mye start stopp, køkjøring og inn og ut, kan det likevel fort lønne seg i form av lavere belastning på sjåføren. Men heller ikke Crafteren er noe å klage på i by’n. Testbilen var riktignok ikke innkjørt enda, med en noe trang kasse. Men kløtsjen er fin og motoren har mer enn nok saft til å takle alle situasjoner smidig. Aller best er den likevel på langtur. En tretimers økt gikk helt upåaktet hen, og det var nesten trist å være fremme. Begge bilene var utstyr med samme elegante multifunksjonsratt, displayer og klima. Crafter hadde i tillegg et dyrt anlegg med navi og ryggekamera. Og ikke minst Mercedes varmetråder i frontruten – kjekt å ha på vinteren. Når det gjelder tilgang på praktisk og komfortrettet utstyr er imidlertid bilene så vidt vi kan bedømme likeverdig – og stort. Vi har ikke hatt anledning til å fingranske ekstrautstyrslistene for utvalgsmengde eller pris, men er du likevel i kjøpsposisjon for en av bilene, kan det være smart forhandlingspunkt å sjekke hva konkurrenten prissetter de forskjellige tilleggene til. Det er typisk et område hvor importørene legget på fete marginer om de tror de slipper unna med det. For øvrig får begge bilene topp score for maksimalt høy standard på alle elektroniske sikkerhetssystemer. Likeverdige varerom Heavy duty: Størrelse og kvalitet på interiør velger man etter behov. Sprinteren hadde et helt enkelt panel med tregulv og finerplater, mens Crafter hadde top-of-the-line gulv, vegger og surrekroker. I begge bilene gir digre skyvedører mulighet for å sette inn paller i bilens lengderetning med gaffeltruck (og 270-graders bakdøråpning er nærmest obligatorisk ekstrautstyr). Men nok en gang fikk vi bevis for at man ikke ustraffet dynger på massevis av utstyr. For mens den «lille» Sprinteren ble veid inn til 1100 kilo effektiv nyttelast (vognkortet oppgir 1384 kilo), kan den store Crafteren i praksis kun frakte rundt 800 kilo (vognkortet opplyser 1265 kilo). Begge bilene var for øvrig utstyr med hengerfeste og tillatt hengervekt på 2000 kilo. Begge kan også utstyres med hengefeste for 3500 kilo, men for Crafters del betyr altså det samtidig at du ikke kan kombinere med BlueMotion-teknologi. Prisbildet, da? Testbilene er uansett forskjellige, ergo må sammenlikne grunnpriser på like modeller fra leverandørene. Alle priser nevnt her er eks mva: Basisprisen for den testede Sprinteren er 363.000 kroner, men det fremgår ikke hva pristillegget for automatgiret er, ta høyde for 30-35.000 kroner. NB! Drømmer du om 4x4 på denne bilen, er pristillegget 100.000 kroner. Og basisprisen for Sprinter i samme størrelse som test-Crafteren er 403.000 kroner. Basisprisen for en Crafter i samme størrelse som test-Sprinteren er ikke mulig å finne på prislisten, men ligger rundt 330.000 kroner. Og den store test-Crafteren koster i utgangspunktet 334.000 kroner + 17.000 kroner for superhøyt tak = cirka 350.000 kroner. Første konklusjoner er at Crafter ligger godt an i prisbildet. Forutsatt at prisbildet ikke forstyrres av forskjellige priser på ekstrautstyr, ligger VW fra start av 10-12 prosent under MB i pris. Fordelen for MB er at de kan tilby egenskaper VW ikke kan matche, dog til et pent prispåslag: · 190 hk V6 motor – pluss ca 45.000,- · Automatgir – pluss ca 35.000,- · Firehjulstrekk – pluss ca 100.000,- Drift og vedlikehold Det er også grunn til å anta, utfra offisielle utslippstall, at Crafter kan være 2-3 prosent snillere på forbruket enn Sprinter. Med BMT vinner du ytterligere et par prosent på Crafter, men det forutsetter at du fraskriver deg de mulighetene du har uten BMT. Begge bilene har tilsynelatende dynamiske serviceindikatorer, og som angir førstegangsservice rundt 30.000 kilometer. Dermed er de altså like innbyrdes – men tilsynelatende svakere enn mange av konkurrentene som nå har serviceintervaller i sjiktet 40 til 50.000 km. På ett område selges imidlertid Crafter med en gedigen sikkerhetsmargin rette inn mot bilen storbrukere: 5 år/250.000 km garanti! En Sprinterkjøper må nøye seg med 5 år/100.000 km. Pusher du bilen 40-50.000 km i året – og det bør du jo gjøre skal du komme ned i en anstendig kilometersats på bilen – har du altså minst to år med ekstra garanti på VW Crafter. Stakkars konkurrenter… Konklusjoner: Av de to merkene stiller Mercedes klart sterkest på drivlinjer. Sprinterkundene gis tilgang til større motor, automatkasser og firehjulstrekk. Riktignok til saftige prispåslag, men salgstallene har hittil vist betalingsvilje. Mellom de rene kassebilene, og med det testede midtre motorsjiktet, er kampen hardnet betraktelig. Bilene er høyst likestilte på egenskaper, samtidig som VW priser seg 10-12 prosent under – pluss en meget attraktiv garanti. Kjøpergruppen har imidlertid ikke vært særlig prissensitiv så langt, underforstått at fokus har ligget rundt riktige egenskaper – og sikker drift. Hele duellen mellom Sprinter og Crafter koker dermed nå ned til hvilken tillitt forhandlerne klarer å skape til serviceapparatet. Et distribusjonsfirma med 100-110 prosent belegg på bilene har ikke tid til tull eller forsinkelser. De har knapt nok tid til å utforske om det er kommet bedre aktører på markedet. Dermed stiller MB-nettet sterkt med innarbeidet tillit. På den annen side stiller VW med et nå supermotivert og nyoppdratt selgerkorps på Crafter. Vinneren? Det er bilkjøperne. (Og stakkars konkurrentene). FAKTA VW Crafter 35 2,0 TDI 163 hk BMT 6 tr. man ”L4H3” (3,5 tonn, 17,0 m3) Motor: 4-syl. diesel, 1968 ccm, 120 kW (163 hk) v/3600 o/min. 400 Nm v/1800 o/min. Mål: 735 x 199 x 294 cm (L/B/H), akselavstand 433 cm, varevolum 17,0 m3 Oppgitte vekter: Egenvekt m/f 2235 kg, tilhengervekt 2000 kilo, nyttelast 1265 kg. Oppgitte ytelser: 0-100 km/t na. sekunder, toppfart 160 km/t. Oppgitt forbruk: 0,79 l/mil (blandet), 208 gram CO2/km Pris fra: 334.590 kroner eks. mva. Pris testbil: 469.347 kroner eks. mva. Modell til Norge: Fra høsten 2011 FAKTA MB MB Sprinter 37 316 CDI 163 hk 5 tr. aut. «L2H2» (3,5 tonn, 10,5 m3) Motor: 4-syl. diesel, 2143 ccm, 120 kW (163 hk) v/3800 o/min. 360 Nm v/1400-2400 o/min. Mål: 591 x 199 x 273 cm (L/B/H), akselavstand 367 cm, varevolum 10,5 m3 Oppgitte vekter: Egenvekt m/f 2116 kg, tilhengervekt 2000 kilo, nyttelast 1384 kg. Oppgitte ytelser: 0-100 km/t na. sekunder, toppfart na km/t. Oppgitt forbruk: 0,85 l/mil (blandet), 225 gram CO2/km Pris fra: 363.005 kroner eks. mva. Pris testbil: anslått 450.000 kroner eks. mva. Modell til Norge: Fra 2007 Nærmeste konkurrenter: Opel Movano, Fiat Ducato, Iveco Daily, Renault Master Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Ford Transit
|