img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Ny Ferrari i Enzos ånd
Da er data og de første bildene på Ferraris ny F12 Berlinetta sluppet. Dette er en bil Enzo Ferrari ville nikket applauderende til.

Se bort fra all elektronikken og alle komfortelementene, og glem at styling har overtatt for ren og pragmatisk design: dette er en bil i Ferraris råe tradisjon.

Masse motor langt der foran. 12 sylindre selvfølgelig. Et enormt panser som forteller at motor er det som er viktigst her i verden. Alt det andre er bare nødvendige distraksjoner.

En fast-backed avdeling for fører og passasjer langt der bak. Og det er som om bilen allerede setter seg ned på bakakselen, selv om den står bom stille på bildene – her er det ikke noen tvil om at det er drift i den riktige enden.

Klassisk
Det kuriøse er at det er proporsjonene som er de klassiske, de som får bilen til å se ut som den er en hest som står og rykker i tømmene og venter på å kunne sette avgårde.

Linjene er mye mer i retning av «kom og klapp meg». En klassisk Berlinetta hadde egentlig ikke linjer den, den hadde bare form, den var et volum i bevegelse, selv når den sto parkert bom stille.

Det er en rekke Berlinettaer i Ferraris historier, jeg skal ikke ha lukket øynene lenge før jeg ser for meg minst et dusin.

Men den som stadig dukker opp forrest, er den klassiske 250 GT SWB – for short wheel base. Der har du «form følger funksjon» enda renere enn de klassiske Bauhaus-formgiverne kunne tenkt seg det.

Liten sedan
For ordens skyld: Berlinetta betyr «liten Berlina», og Berlina er et uttrykk mange latinske språk bruker for en Sedan, gjerne en som er litt sportslig.

Men det overrasker kanskje ikke at Berlinetta per definisjon MÅ være sportslig. Ekstremt sportslig. Uansett hvor nydelig karosseri en Fiat 600 fikk, ble den aldri noen Berlinetta før den også ble hetende Abarth.

Ferrari skriver i sine første pressemeldinger at bilens form er resultatet av et samarbeid mellom Ferraris (forholdsvis nye) designavdeling og Pininfarina. Det er mye mer med denne historien enn som så, og noe kan jeg kanskje fortelle etter Genève.

La meg bare antyde at dersom du legger merke til den lille, «svevende» broen inne i bilen, den som går fra midttunnelen til dashbordet, og syns at den kanskje kan ha noe Volvo over seg, så er ikke det helt tilfeldig.

Det er mange historier rundt en design som ikke alltid ligger oppe i dagen, eller i det hele tatt blir fortalt…

Turtallshester
Ferrari forteller at tolveren deres er på 6262 ccm som på FF, men der FF mister pusten ved 8000 og nøyer seg med 660 hester, fortsetter den nye, uten ekstern pustehjelp, til 8700.

Da har den riktignok passert toppen, hk-kurven når klimaks på 8500, med 740 hester. Du møter hele 80 prosent av dreiemomentet allerede på 2500, men du må til 6000 før du kan hente ut alle 690 Nm’ene.

Det høres altså ut som en bil du kan legge i sjette og så akse fra under hundre til bortsiden av 340 km/t uten å tenke på annet enn å holde pedalen nede.

Det er mulig Ferrari hadde nikket applauderende til dette også, siden han ikke hadde hatt noen manuell kasse å kose seg med lenger.

Gleden over å røre rundt med den stangen i midten som ble ført rundt i den nydelige aluminiumsplata på tunnelen, den som definerte girspak-posisjonene, er helt forsvunnet.

Nå er øvelsen robotisert og settes i gang ved hjelp av triste manualer under rattet.

Så siden det ikke er mulig å gjøre jobben selv, på en måte der din egen presisjon og hastighet og koordinasjon gjør at du føler deg litt bedre enn resten av menneskeheten, kan det kanskje være like greit med en superelastisk motor som du som fører og mester, ikke behøver å kunne «lese» lenger.

Scaglietti
Presseavdelingen skryter veldig av det de kaller Scaglietti – som her høres ut som en egen designavdeling med en helt egen utviklingsseksjon.

Men essensen er at dette karosseriet, som fremstilles på Scaglietti-fabrikken i Modena, er bygget opp på en helt ny space frame, som selvfølgelig er space frame i moderne betydning, og ikke i klassisk Scaglietti-betydning, da noe slikt kunne oversettes med rørgitterramme.

Det brukes til sammen 12 forskjellige legeringer, noen er brukt i bilsammenheng for første gang får vi vite.

Ikke et ord om karbonfiber, så vi kan kanskje håpe at dette fremdeles er en helmetall-konstruksjon – igjen med tanke på den litt rå Berlinetta-tradisjonen. I den sammenhengen blir kompositt-materialer fort litt femi.

Avansert aerodynamikk
Resultatet er blant annet en vekt på 1525 kg, 70 kg under forrige generasjon V12 coupé. Og en torsjonsstivhet som skal være økt med 20 prosent.

Minst like viktig er det at Ferraris vindtunneler har vært i fornuftig bruk her. Marktrykket har økt med 76 prosent og sies å være på 123 kg ved 200 km/t. Samtidig som luftmotstandskoeffisienten er nede på 0,299.

Vi får lære om noen av de aerodynamiske finessene allerede nå. Luftbro, eller Aero Bridge, kaller de en finte der det store panseret er formet slik at det skyver en del av luften unna coupétaket og ned mot sidene i stedet.

Det minsker løft, og med en smart strøm av luft ned dit hvor forhjulene genererer masse aerodynamisk uro, bedrer man strømlinjene – eller kall det gjerne: minsker man luftmotstanden.

Aktiv bremsekjøling
En annen morsom detalj er aktiv bremsekjøling der spesielle klaffer åpner seg for å kjøle ned de karbon-keramiske skivene når kraftig bremsing har gjort dem for varme. Igjen: når de er lukket, sannsynligvis mesteparten av uka, reduseres luftmotstanden.

Sa jeg nulltilhundre på 3,1 eller nulltildobbeltsåfort på 8,5, eller fortere rundt Fiorano enn noen annen landeveisgodkjent bil?

Eller, men det har du kanskje allerede regnet ut selv, vekt/hk-forhold som er ganske imponerende: 2,1 kg/hk. (Ferrari FF er på 2,7 mens Bugatti Veyron ligger på under 2. Men for å sette ting i perspektiv: den nye Ducati 1199 Panigale ligger på 0,84 kg pr. hk.)

Jeg nevnte vel heller ikke Poltrona Frau-skinn på innsiden? Den første 250 Berlinetta jeg kjørte hadde Skai på alle overflater som ikke var metall.

Skal vi ta med målene også da, så dette blir komplett allerede nå, selv om jeg har en sterk følelse av at dette endelig er en Ferrari jeg igjen kommer til å vie ganske intens oppmerksomhet i tiden fremover:

Tørre fakta
4619 mm lang (kortere enn både 612 Scaglietti og 599 GTO). 1942 mm bred (bare 1 cm. bredere enn 458 Italia) og 1273 mm høy (lavere enn California).

Jeg mener: vi snakker forholdsvis kompakt her. En Lambo Aventador er feitere, både i kg og meter i alle retninger, bortsett fra i høyden – der er den utrolige 14 cm lavere. 

Andre mål av interesse? 1,5 liter per mil (på det sertifikatet som ligger til grunn for typegodkjenning). Det vil si 350 gram CO2 per kilometer.

Vanvittig sier du? En reduksjon på 30 prosent i forhold til forrige generasjon, sier Ferrari.

FF, med 80 færre hester, leverer 1,56 l/mil og 360g. Aventadorens 700 hester krever 1,72 l/mil og avgir 398 g, mens Veyron SS bruker 2,31 liter/mil og etterlater seg 539 g for å trylle frem 1200 hk. 

Om den allerede nå er klar for produksjon aner jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg om Autostrada i Skien for lengst har fått ordrebekreftelse på de to første eksemplarene.

VIDEO 1: ALONSO OG MASSA PÅ BANEN:

VIDEO 2: DETALJER AV BILEN:

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer