Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi vil benytte moderniserte utgaver av den suksessrike R18 som de vant løpet med i fjor etter intens fight mot Peugeot. I år er det franske teamet borte, men i stedet kommer Toyota på banen. Nytt av året er at hybriddrift tillates, og det passer selvsagt Toyota som hånd i hanske. Men også Audi tar utfordringen, og tilpasser to av sine biler. Disse får betegnelsen R18 e-tron quattro og henter kinetisk energi fra forhjulene når bilen bremser, og lagrer energien som elektrisitet i et svinghjul. Den oppsamlede elektrisiteten sendes så ut igjen til forhjulene ved akselerasjon i hastigheter over 120 km/t. V6 TDI-motoren på 510 hk driver bakhjulene, og dermed utfyller kraftkildene hverandre og skaper et nytt prinsipp for firehjulsdrift kalt e-tron quattro. De to andre bilene heter R18 ultra, og her stammer tilnavnet fra Audis lettvektsteknologi. Audi er tittelforsvarer på Le Mans og stiller som vanlig med et stjernespekket førerteam som blant annet inkluderer tidenes mestvinnende i 24-timersløpet på Le Mans – danske Tom Kristensen som har hele 8 seire.
|