img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
63 bilder i galleri
Settefør, drøvdygd og noe morsomt
La meg si det sånn. Wow-faktoren på VW-gruppe-natta var litt under middels. Men det var et par høydepunkt.

Det er kanskje grunn til å påstå at jeg ikke behandler festforestillingene til Volkswagen-gruppen helt objektivt.

Men her har vi altså Genève- (eller Frankfurt) utstillingens mest pompøse slå-seg-på-brystet presentasjon.

Det er så utrolig etterspørsel etter adgangskort at selv en av MøllerGruppens egne informasjonsansvarlige ikke får adgang. Og her har vi security rund baut.

Strekkoder for å slippe inn, vegg-til-vegg med folk med propper i ørene, selv noen av kelnerne gikk med slikt.

Likevel greide jeg i løpet av ti minutter å få nyprintede adgangskort til fem forskjellige visittkort, tre av visittkortene var til og med åpenbart fra konkurrerende firmaer. Jeg mener, hvor pompøs kan du bli?

Og når du så serverer en presentasjon som dels består av langdryge innslag om hvor seriøst vi tar opplæring av ungdom, eller karbon-printen fra våre fabrikker – alvorlig nok, og absolutt verd en applaus, men med lav show biz attraksjon - og dels av en presentasjon av nyheter som stort sett er i hvert fall ikke det, kan man virkelig begynne å lure på hvorfor godt over 1000 såkalte journalister trekkes til dette opplegget år etter år.

Hva som også er helt utrolig er hvordan toppsjefer, administrerende direktører eller styreformenn for de forskjellige merkene, trekkes frem for å presentere sin bil, og så står og lirer av seg rene kataloginformasjoner («denne har ti hestekrefter mer enn forgjengeren») uten noe forsøk på å blåse liv eller personlighet inn i «sitt» merke - da blir det hele ganske grått. 

Denne gangen slo ikke en gang James Muir til, waliser og sjef for Seat. Han pleier å være litt på tvers av konsernet, men også han hadde iført seg corporate uniform, som også betyr slips, og var uvanlig blodfattig i sin presentasjon av noe som så ut som en Bora eller Jetta, men som han kalte Toledo Concept.

Av andre ting dere har sett før er for eksempel VW Cross Coupé, og hvor begeistret kan vi bli for å høre at nå har den en drivlinje som er enda CO2-magrere enn den var i Tokyo?

Det er ikke noe vi kan se eller ta på, liksom. Det kan jo også trygt antydes at en Skoda Citigo kanskje ikke hisset forsamlingen opp til vanvittige ovasjoner.

En ny Boxster er kanskje ikke uventet, og en konsept-utgave av en Amarok er heller ikke greia etter ni om kvelden. Og jeg må tilstå at jeg så ikke engang hva som var konsept, bortsett fra noen stigtrinn som ble felt inn, akkurat som på trikken.

Men så fikk vi en Bentley da. Så eksperiment at den het EXP 9 F, og med tanke på at Porsche virkelig bragte Cayenne inn i verden, og at den ble en suksess, skal du ikke se bort fra at denne også blir virkelighet.

Enorm, ikke akkurat elegant, men schvære motorer (i hvert fall V12) og vaffelmønstret hvitt skinninteriør.

Aston Martin har vært så vennlig at de ikke har vist frem sin Lagonda siden de debuterte den i 2009. Kan vi håpe på liknende skånsom og diskret oppførsel fra Bentley? La oss, liksom, glemme den.

Noe av det samme skjedde faktisk med den «nye» Bugattien som ble vist. 1200 hesters motoren, men med taket av så den hadde fått enda et nytt navn, Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse.

Og Vitesse har overhode ikke noen plass i Bugatti-historien (det har egentlig ikke Veyron heller). Den fattet i hvert fall så liten interesse at det faktisk var helt uproblematisk å fotografere den da alle bilene sto samlet på gulvet etter presentasjonen.

Men så til lyspunktene. Giugiaro (design) ble presentert som eget merke for første gang etter at Volkswagen kjøpte opp Torino-selskapet.

Til denne kvelden hadde Giorgetto G. skapt sin Brivido. En drømmebil med måkevingedører og fire rommelige seter – en skikkelig Gran Turismo.

Sammen med VW-Gruppens like italienske designsjef, Walter de Silva, hadde han en virkelig munter presentasjon som fikk meg til å tenke på at dersom resten av VW-gjengen også ble sjarmerende, ville de virkelig bli en dominerende faktor.

Tilbake står Lamborghinien. En Aventador, åpen. Men ikke bare taket kappet vekk, som for eksempel Gallardo Spyder. Her har vi en ekte Barchetta, ikke en frontrute i mils omkrets, så rendyrket hardcore du kan få det. Pagani hadde ikke gjort det bedre.

Og hva mer er: Stefan Winkelmann – jeg har sagt det før, denne tyske Lambo-sjefen har tøffere slipsknuter, snipper og mansjetter enn noen power-dressed innfødt italienere jeg vet om – sa at bilen skal produseres. Virkelig noe å strekke seg etter.

Du har vel kanskje oppfattet at VW-Gruppen har lovet at de skal bli størst og best på alt innen 2018. Det er faktisk ganske stor fare for at de skal bli størst på kjedsommelighet også.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer