Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Med 180 hestekrefter går ferden fra stillestående til 100 kilometer i timen på under sju sekunder. Første gangen vi så Fiesta ST var på Frankfurt-utstillingen sist høst, og forskjellen til dagens produksjonsmodell ser svært begrenset ut. En av nøklene til en morsom kjøreopplevelse ligger i kompakte mål og lav vekt. Med 1100 kilo og rett under fire meters lengde revitaliserer den mer legendariske, små og sportslige Forder. Sterkere og mer effektiv Under panseret sitter en 1,6-liters turbomotor som sammen med de 180 hestene også leverer 240 Newtonmeter med dreiemoment. Til tross for at effekten er økt med 20 prosent, har utslippet av CO2 gått 20 prosent ned sammenlignet med forgjengeren. Ventetid For å understreke det sportslige er Fiesta ST senket med 15 millimeter, den har selvfølgelig stivere fjærer og dempere, «Torque Vectoring Control», og tre ulike innstillinger for stabilitetskontrollen. Ford har testet sin nye ST på Nürburgring, og de har godt håp om at den erfaringen skal føles også på vanlige landeveier. For deg som begynte å spare allerede da bilen ble vist i Frankfurt, er det bare å fortsette. Ford Fiesta ST er ikke klar for markedet før om rundt ett år – så sørg for å ha nok plass i madrassen.
|