Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi har lenge fortalt at sandwich-gulvet Mercedes har benyttet i A- og B-Klasse (fordi det ga så mange muligheter med tanke på fremtidige drivlinjer), nå har gått over i historien. Det betyr ikke at Mercedes har gitt opp el- og hybrid-biler – langt derifra. Men med dagens teknologi tar slike løsninger langt mindre plass enn de gjorde for 10-15 år siden da sandwich-gulvet ble planlagt, får vi vite fra informert hold. Og når man slipper et dobbelt gulv, så får man selvsagt baken nærmere bakken. I A-Klassens tilfelle med så mye som 18 cm, godt å ta med seg når man skal forbedre dynamikken – det er jo ikke akkurat de dynamiske sidene A-Klasse har vært mest kjent for. Ulempen, eller fordelen - etter som man ser det, er at den nye modellen blir mer lik sine konkurrenter - i tilfelle A-Klasse er det primært BMW 1-serie og Audi A3. Som A3 og 1-serie «A står for Attack, og A-Klassen markerer de nye, dynamiske sidene til merket vårt,» sier styreformann og Mercedes-sjef, Dieter Zetsche. «Bilen er flunkende ny, ned til den minste detalj. I bilindustrien er det sjelden man får anledning til å starte med helt blanke ark, og våre ingeniører og designere har utnyttet denne muligheten til fulle,» sier en fornøyd sjef. Designmessig er den ferdige bilen svært lik Concept A-Class som vi første gang møtte for et snaut år siden i Shanghai. Det betyr lekre, flytende linjer og gode aerodynamiske egenskaper. De sportslige linjene fra eksteriøret finner vi igjen innendørs, i tillegg til at Mercedes lover en høy opplevd kvalitet takket være en god kombinasjon av design og materialvalg. Saken fortsetter under video Klar for smartphones Som vi er blitt vant med de senere årene tilbyr Mercedes forskjellige design- og utstyrslinjer. Den som kjøper en ny A-Klasse kan velge mellom Urban, Style og AMG Sport. AMG på banen A-Klasse Sport har spesielle 18-tommers 5-eikers AMG-hjul med dekk i 235/40 R18 lakkert i sort høyglans, foran rødlakkerte bremsecalipere. Slike detaljer fremhever de dynamiske kjøreegenskapene til toppmodellene A 250 Sport og A 220 CDI Sport, som er utstyrt med en AMG-utviklet frontaksel og matchende fjærer og dempere. Mercedes tilbyr seks forskjellige motorer i nye A-Klasse, og for første gang kan de skilte med CO2-utslipp på under 100 gram. Bensin eller diesel Også på dieselfronten tilbys tre alternativer – A 180 CDI med 109 hk og inntil 250 Nm, A 200 CDI med 136 hk / 300 Nm og på A 220 CDI med 170 hk og 350 Nm. Alle motorene i A-Klasse har Eco start/stop og 6-trinns manuell girkasse som standard. Som alternativ kan de leveres med den nye dobbelclutch-kassen 7G-DCT. Velutstyrt Nye A-Klasse kommer til Norge i september, og importøren har et salgsmål på hele 1500 biler i året. Det er nesten like mange som Audi solgte av A3 i fjor og langt over de tallene A-Klasse har oppnådd de senere årene. Det blir spennende å følge utviklingen her.
|