img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Moro med Sbarro-gutta
Det er langt mellom jentene når du møter Sbarros studenter. «De søker seg ikke hit», sukker han. Genève-utstillingen viser at det går an å ha det moro uten damer også.

Sbarro er en årlig gjenganger på disse sidene. Hvert år, når Genève-utstillingen åpner, er han fremdeles ikke helt ferdig med den store standen sin.

Det er de samme som har bygget de fantastiske bilene der, som nå krabber rundt og ordner de siste detaljene før publikum for alvor begynner å komme.

Franco Sbarro, italiener som ganske tidlig flyttet til Sveits, hvor han blant annet ble sjefsmekaniker for Formel 1-stallen Scuderi Filipinetti.

Men allerede før kalenderen viste 1970, etablerte han sin egen skole der han – for å si det enkelt – ville lære ungdommer det han kunne selv.

Det vil si alt.

Og det holder han på med den dag i dag. Riktignok har han flyttet undervisningen til Frankrike, gunstigere stipendordninger for elever, gunstigere støtteordninger for skoler og en viss interesse fra for eksempel Citroën.

Når du er ferdig med et av hans årslange kurs, kan du det hele.

Du kan designe en bil, du kan bygge karosseriet, håndbanket eller i plast eller karbon, du kan beregne en ramme og opphengning, du maskinerer og sveiser selv, du kan sågar bygge en motor.

Å legge 6 Moto Guzzi-motorer etter hverandre for å bygge en V12, er noe du gjør i løpet av en formiddag.

Årets festforestilling brakte det vanlige utvalget. En rekke merkverdigheter, noe så ut som store Trikes, med føreren alene foran og to høyt hevede tronstoler bak, og noen var – som vanlig – ren nostalgi.

En stor hvit barchetta som så ut som den hadde vunnet Mille Miglia i går, hvis 1953 hadde vært i går. Om det var en Ferrari eller Maserati han hadde hatt i tankene var helt uinteressant –bilene der så ganske like ut og dreide seg bare om rå motorer.

En lukket modell var også et romantisk tilbakeblikk – så tilbake at den faktisk var døpt Memories. En slags Ferrari GTO front og et Berlinetta karosseri med en rett bakrute – den så ut som den var inspirert av en gammel Monteverdi (som Sbarro også jobbet hos).

Og oppi den fant vi, som noen bilder kanskje viser, en råbarka, gammel Ferrari-motor installert akkurat som den skulle være: saftige forgassere, stag i alle retninger, en dominerende fordeler i bakkant – umulig å komme til, og et løfte om masse, rå hestekrefter.

Også noen av de mer utadvendte, rakettliknende kreasjonene brukte forgassermotorer. Hvor han finner dem aner jeg ikke, men kommer du fra skolen hans kan du med andre ord justere et sett Webere også. I blinde, med den ene armen bundet bak.

Men forgassere så langt øyet kan se betyr ikke at dette bare er veteranopplæring. Han viser også alltid ting som er i forkant av utviklingen.

Hans navløse hjul er så avansert at det ikke kan produseres ennå, og i år hadde han slått seg sammen med Delphi for å vise det aller nyeste innen kommunikasjon og infotainment.

Takket være blant annet en ny multifunksjonsantenne har Delphi sørget for å sikre en sømløs nedlasting av for eksempel TV eller internett-stream til en pad eller smart-fon i bilen.

Slik det var installert i den oransje bilen – som var døpt F1 for 3 – kom det hele ned på en berøringsskjerm i bilen, som selvfølgelig også kunne betjenes med stemmen.

Snakk med studentene som har bygget disse bilene, og du oppdager at de er like smarte på moderne elektronikk, både i motorrommet og på dashbordet, som de er på 50-tallets coiler.

Og du vil også få en klar forståelse av at dette er moro, og forhåpentligvis nyttig. Som jeg alltid sier når jeg møter ham – hvorfor fantes ikke dette på min tid?

Du kan se mer av Sbarros aktiviteter her: http://sbarro.perso.neuf.fr/index.html


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer