img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
34 bilder i galleri
Nissan tar DeltaWing til Le Mans
Tildekket så den ut som bilen til Batman, avduket var den akkurat så radikalt annerledes som vi hadde håpet.

Midt inne blant mørke dresser i London City, burde vi kanskje sett etter Batman-symbolet på himmelen. Men i stedet måtte vi nøye oss med Nissan-flagg.

Innenfor portene viste nemlig Nissan The DeltaWing - et prosjekt utviklet sammen med designeren Ben Bowlby, mannen bak den amerikanske Le Mans-serien, Don Panoz, tidligere racerfører og teamsjef, Dan Gurney, samt Highcroft Racing team og Michelin.

Den japanske bilfabrikken er først og fremst inne i prosjektet som motorleverandør.

Annerledes
- Alle de kuleste flyene jeg vet om er deltavinger, hvorfor ikke en racerbil, sa Paul Willcox, viseadministrerende direktør i Nissan i Europa.

- Vi er et svært innovativt selskap som tenker fremover og som er forberedt på å ta en risiko eller to. Akkurat det samme gjelder for Nissan DeltaWing. Vårt engasjement i dette prosjektet viser Nissans mot gjennom sin mentalitet knyttet til teknologi og innovasjon.

Deltavingen ligner strengt ikke det man forbinder med en racerbil.

En lang, smal nese – der to hjul sitter skjult og tett sammen helt i fronten – bare ti centimeter brede hvert av dem.

Sporvidden foran er ikke større enn på en gokart. Fjærene er mindre enn to brusbokser, og bremseskivene ser ut som de er hentet fra en offroadsykkel.

Lenger bak skjer det imidlertid mye mer.

Fra rett foran førerposisjonen blir bilen bredere, og bak føreren brer den seg utover og dekker to fete spesialdekk fra Michelin.

Helt bakerst finner vi den vertikale finnen som virkelig får dette til å se ut som en bil sist sett i Gotham.

I et rammeverk bak føreren sitter motoren fra Nissan – en 1,6-liters turbomotor som yter 300 hestekrefter. Sammen med girkassen er den superkompakt, lett og kan nærmest løftes ut med håndkraft.

Konstruksjonen gjør at du har den største delen av vekten bak – det gir god stabilitet og stor grad av manøvrerbarhet.

Bilen ser spesiell ut ovenpå, men på mange måter er det aerodynamikken under bilen som gjør den spennende. Der denne sørger for løft når den brukes på et fly, genererer den her marktrykk – for bedre grep.

Under utviklingen har det vært naturlig å ha høyt fokus på sikkerhet. Mange har nok tenkt tanken på at bilen under ekstreme situasjoner skulle forvandles til et fly – og ta av ved en ulykke.

For å unngå dette har man jobbet mye med aerodynamikken, også når bilen beveger seg annerledes enn den gjør ved normal kjøring – blant annet skal den kunne gå baklengs ut av banen i 300 kilometer i timen uten at det skal være fare for at den letter.

Britisk-amerikansk
På vei inn blir jeg kjent med en journalist fra Racecar Engineering, han har en melding:

- Ben Bowlby er et geni.

Mannen han snakker om er den 45 år gamle briten som nå er sjefsdesigner for Lola.

Første gang bilen ble vist var på Chicago Auto Show i februar 2010. Bowlby, som da jobbet for Chip Ganassi, viste bilen som et alternativ til neste plattform for den amerikanske IndyCar-serien.

- Mottagelsen var mildt sagt blandet, smiler Bowlby.

Bilen var rett og slett for annerledes for IndyCar.

Mange trodde dette var slutten for prosjektet, men den amerikanske Le Mans Serien og ACO, organisasjonen som står bak 24-timersløpet på Le Mans, var uenige.

De tilbød bilen den såkalte «56. garasjen». Det betyr at den kjører 24-timersløpet, men utenfor konkurranse i en plass som er reservert for innovasjon.

Og Nissan og resten av teamet bak, tror ikke dette bare vil bli en enkeltstående demonstrasjon – de har tro på at bilen er konkurransedyktig mot LMP1-bilene til Audi, Toyota og etter hvert også Porsche.

Hva er spesielt med det? Jo – denne bilen skal kunne oppnå de samme prestasjonene men ved å bruke halvparten så mye hestekrefter – og dermed også med langt lavere forbruk.

Ikke bare det – ifølge Bowlby – som får støtte av fører Marino Franchitti – den er faktisk superstabil i situasjoner der andre biler kan slite.

Regn er en av dem.

- Jeg tror faktisk den vil være fantastisk i regn. Den er lett – den er stabil – den har en perfekt vektfordeling – ingenting tilsier at det vil være noe problem. Så langt har vi bare testet bilen i California, men vi kommer til å sørge for å teste den også på våt bane, og Michelin har allerede kommet opp med egne regndekk til bilen.

Klar for å produsere flere
Bowlby og ikke minst Don Panoz er absolutt klare for å bygge flere biler – men selv ser ikke designeren for seg en serie der deltavinger kjører mot hverandre.

- Jeg er ikke noen stor fan av serier der alle bilene er mer eller mindre like. Mitt mål med prosjektet er å vise at dette er en fremtidig løsning – og ikke minst slippe løs fantasien til designere som er bundet på hender og føtter av reglementet til Nascar, Formel-1 eller IndyCar.

Panoz er enig:

- Det er ingen tvil om at den største fienden til utvikling er regelverk – det gjør det vanskelig å komme opp med de virkelig gode nye ideene.

Kjører allerede bra
Til tross for den spesielle layouten på bilen er den ikke svært annerledes å kjøre enn andre racerbiler.

- Du kjenner det med en gang – allerede på første runden – dette er en racerbil, sier Marino Franchitti, mannen som har desidert flest runder så langt med bilen.

- Om jeg skal plassere den et sted, blir det mellom en prototyperacer og en formel-bil.

Jeg lurer på om han ikke er redd for å sette den smale fronten for nærme tangeringspunktet, og havne utenfor med de bredere bakhjulene.

- Vel, det er jo sånn det alltid er når du kjører racerbil – det er ikke noe annerledes – du finner ditt tangeringspunkt og om du skulle komme for langt ut – så må du bare håndtere det, smiler han.

Franchitti, som er lillebroren til mer kjente Dario, har kjørt tre ganger på Le Mans, han skulle egentlig ha kjørt for Peugeot denne sesongen.

- Sånn er det – en dør lukker seg, og en ny åpner seg, smiler han.

Han tar frem mobiltelefonen og viser video fra den første testingen.

- Sjekk hvordan den tar svingene. Jeg som alle andre var nysgjerrig, heller det enn skeptisk, men bilen viser seg bare å fungere utrolig bra – og enda er vi tidlig i utviklingen.

Allerede i morgen, torsdag 15. skal bilen kjøres i offentlighet på Sebring som en del av testingen med Michelin. Det er på samme bane åpningsrunden i Le Mans Serien og World Endurance Championship går førstkommende helg.

I tillegg til Marino Franchitti er Nissans regjerende FIA GT1 World Champion Michael Krumm bekreftet som førere.

Både BilNorge.no og Bil, følger selvsagt prosjektet tett videre!

Sjekk inboardvideo fra bilen her:


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer