img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Giugiaro langt fra Folkevogn
Riktignok fikk vi se Giugiaros Up-versjon en gang til i Genève, men den store bilen hans denne gang var ganske langt fra en Folkevogn.

Jeg tror jeg skrev det fra VW-gruppens store presentasjon, kvelden før Genève-utstillingen åpnet for pressen, at det virket som om Giorgetto Giugiaro – verdens antakelig største nåværende bildesigner, og Walter de Silva, gruppens designsjef som har kjøpt opp alt Giugiaros, var de som reddet forestillingen.

De hadde det genuint morsomt sammen, helt uregissert sto de og prata på italiensk og hadde det åpenbart aldeles herlig da Giugiaros Brivio var kjørt inn på scenen.

Disse to er gamle venner, og tenker på mange måter de samme tankene. Hvis resten av VW-toppene hadde vært like sjarmerende – og ingen kan komme og krangle på deres profesjonalitet – så hadde det vært morsommere å ha med Europas største bilprodusent å gjøre.

Men så var det bilen da. Glem beachbuggy Up’en, den dekket vi etter Frankfurt-utstillingen (og nå som det går mot vår er det kanskje noen som får brukt den ved en eller annen eksklusiv yacht klubb), nå dreier det seg om Brivido.

Navnet i seg selv sier det meste, det betyr «noe som begeistrer».

Det som vel skal begeistre her er at dette er en full fireseter i ganske elegant Gran Turismo innpakking med enorme dører som er festet i taket som gjør at elegante damer kan sette seg elegant ned i, eller stige elegant ut av, både forsete og baksete.

«Dette er ikke noen drømmebil» sier Giorgetto Giugiaro. «Jeg har alltid forsøkt å komme opp med biler som vil kunne settes i produksjon i morgen – eller i hvert fall i overmorgen». Underforstått: det kan denne.

Han er imidlertid ganske sparsom med informasjoner om det tekniske. Det eneste vi får vite er at det er en 3-liters motor på 360 hk. Og V-temaet som går igjen flere steder på bilen forteller kanskje også sitt.

Men hva slags motor har VW-gruppen som møter disse dataene, bortsett fra noen dieselgreier?

Vi vet ikke så mye om dimensjonene heller. Den mangler 2 cm på å måle fem meter, og mer er det ikke i den avdelingen heller.

Den skal kunne nå 275 km/t, og 100 skal du kunne greie på 5,8 – det er med andre ord ikke noen hårete, rå superbil dette her.

Men han forteller i hvert fall at hele prosjektet, planlegging, prosjektering, konstruksjon, design og bygging ble gjennomført i hovedkvarteret i Moncalieri, rett utenfor Torino.

De mest avanserte materialer er selvfølgelig brukt, glasset er for eksempel brukt som bærende elementer i de store dørene.

Og med glass i taket også, behøver ikke GT-passasjerene klage over manglende utsikt. Litt glass nedover på dørene, akkurat som på gamle Structura, gjør det hele enda mer drivhus-aktig.

De to enorme lys-clusterne er også med på å gi bilen særpreg. De slynger seg langs profilen, fra fronten og til midt på døren omtrent – 2,6 meter måler hver av dem. LED-samlinger har jommen gitt designerne nye muligheter.

Det er en del hemmeligheter bak de to store panelene foran og bak også, forresten.

Det du ville kalle panseret er for eksempel en aktiv fotgjengerbeskytter, i tilfelle påkjørsel. Det er et viktig aerodynamisk hjelpemiddel som hindrer løft. Det sørger for at motoren hele tiden får kjøleluft nok.

Og samtidig inneholder det nesten helt skjulte kjørelys og tåkelys, og de to kameraene som erstatter sidespeilene.

Panelet bak er også stappfullt av lys og elektronikk og trikk-aerodynamikk, og der er festet for bakruta som kan åpnes for å gi adgang til det titan(!!)fiberdekkede bagasjerommet. Pluss at den har den obligatoriske spoileren som aktiveres elektronisk når det begynner å gå fort.

Det er mengder av smart tenking i avdelingen for Human Machine Interface, selvfølgelig gjort i California der interaksjonsdesign er Taste of the Week for tiden. Selvfølgelig er også iPad en del av helheten.

Personlig er jeg mer opptatt av at Giugiaro også fikk laget en modell til av denne bilen. Den er helt massiv, det er ikke et hjul som kan trille, men den ser ut som Brivido, bare mye tøffere.

Fordi den er hvit og utstyrt med god gammel Martini-grafikk som vi husker den fra for eksempel Lancias racerbiler eller Porsche banebiler.

Det er tydelig at Giugiaro ikke har dovnet bort fordi om han nå er en filial av VW-Group. Det er også tydelig at han fremdeles er, først og fremst, italiener.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer