Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilen som sto i Tokyo hadde en plug-in bensin-elektrisk drivlinje med et oppgitt forbruk på 0,27 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 62 gram per kilometer. Den røde bilen som nå står i Genève kan skilte med en enda mer effektiv drivlinje - den skal klare seg med et snittforbruk på bare 0,18 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 46 g/km. Men tro ikke at dette er en kjedelig miljøbil. Drivlinjen består av en 2,0-liters turbodiesel og to elmotorer. Til sammen byr disse på hele 306 hestekrefter, nok til at den 1858 kg tunge bilen når 100 i løpet av 6,5 sekunder og har en potensiell toppfart på 220 km/t. Bilen er bygget på VW-konsernets nye MQB-plattform som skal være fundament for en rekke modeller fra alle merkene i gruppen, store som små biler. Denne plattformen er så fleksibelt at det var lett å bytte fra bensin- til dieselhybrid drivlinje i Cross Coupé. Dieselmotoren yter 190 hk og driver forhjulene gjennom en 6-trinns DSG girkasse. I tillegg sitter en elmotor på 40 kW (54 hk) foran og en på 85 kW (115 hk) på bakhjulene. Dieselmotoren har et dreiemoment på 400 Newtonmeter mens elmotorene varter opp med henholdsvis 180 og 270 Nm. Dermed kan drivlinjen totalt levere 700 Newtonmeter under full belastning – nok til å gi Cross Coupé ytelser på nivå med en sportbil, men lavere forbruk enn en liten bybil. På ren eldrift oppgir VW en rekkevidde på inntil 45 kilometer, i hastigheter på opptil 120 km/t. Det skal dekke den daglige jobbkjøringen for de fleste bymennesker. (Artikkelen fortsetter under videoen) Bilen har to elektriske modi, E-Mode City og E-Mode Sport. I førstnevnte driver kun den fremre elmotoren bilen, mens i Sport er begge motorer i aksjon. I begge tilfeller er dieselmotoren koblet fra og avslått. Dersom batteriet går tomt for strøm, setter dieselmotoren automatisk og sømløst i gang. Batteriene som gir strøm til elmotorene sitter i senterkanalen i gulvet. De har en kapasitet på 9,8 kWh og opererer med en spenning på 370 Volt. Batteriene kan lades mens man kjører, eller fra et 230 Volt strømuttak. Innstilt på Offroad sørger bilen for at alle hjul bidrar til fremdriften. I dette tilfellet driver dieselmotoren forhjulene, og sørger samtidig for å levere energi til fremre elmotor. Frontmotoren driver ikke forhjulene, men har som eneste oppgave å levere energi til bakre elmotor – nærmest som en generator. For å hente ut alle bilens krefter kan føreren velge Sport-innstillingen. Da leveres maks effekt fra de tre motorene for raskest mulig akselerasjon. Ønsker man å bruke dieselmotoren, men likevel forurense minst mulig, velger man innstillingen City. I teorien skal en 55-liters tank da rekke til å kjøre 128 mil. Cross Coupé har en akselavstand på 263 cm, er 436 cm lang (litt lengre enn en Golf), men har korte overheng på 85 cm foran og 86 cm bak. En bredde på 187 cm og en høyde på 152 cm, plasserer den mellom Golf og Tiguan. Volkswagen sier Cross Coupé kun er et konsept, og at det ikke foreligger produksjonsplaner. Men det er ingen hemmelighet at også de vurderer en rekke forskjellige drivlinjer, deriblant hybride.
|