Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Zoe er ikke som de fleste andre elbiler, basert på en annen modell. Den er nemlig, som Nissan Leaf, bygget fra grunnen av med det som formål å bli en elbil, og ikke noe annet. Og den skal være billig, på nivå med en tilsvarende småbil med forbrenningsmotor. I Frankrike betyr det - etter at myndighetene har gitt 5000 euro i skattereduksjon - en prislapp på €15.700. I tillegg må du leie batteri for noen hundrelapper i måneden, men da er du til gjengjeld lovet veihjelp, selv om stoppen skyldes flate batterier. Hva den skal koste i Norge er foreløpig helt i det blå, vi er nemlig ikke et av de 11 landene som får tilgang til Zoe i denne runden. Etter den europeiske NEDC-syklusen har Renault fått målt rekkevidden for ZOE til 210 kilometer, men de er kjappe til å fortelle at realistisk rekkevidde ved vanlig bruk er 100 til 150 kilometer, avhengig av klima og kjørestil. Et nyutviklet system regenererer så godt som all bremsekraft og bruker denne for å lade batteriene. Når føreren tråkker inn bremsepedalen balanserer systemet effekten fra elmotoren med selve bremsene for å lade batteriene optimalt. Zoe har også en liten varmepumpe som holder batteriforbruket så lavt som mulig når man anvender klimaanlegget. Pumpen leverer 2 kW kjøling og 3 kW oppvarming, ved bare å bruke 1 kW strøm. (Artikkelen fortsetter under videoen) Michelin har utviklet en serie spesialdekk for elbiler, og disse er med på å forlenge rekkevidden. Avhengig av hva slags kurs man har tilgang på, fullader man batteriene på Zoe i løpet av en halv (63 Ampere 3-fas kurs) til 9 timer (16A standard kurs). Zoe er en del mindre enn Nissan Leaf, men vesentlig større enn en Mitsubishi i-Miev (se tabell under). Den ligger også mellom de to med hensyn til ytelser. Lille Zoe hadde nok passet godt inn i den norske elbilparken, men det fins det i skrivende stund altså ingen planer om så vidt vi erfarer.
Mer om Renaults elbiler:
|