Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I fjor dukket Morgan opp med sin nye trehjuling på Genève-utstillingen. Ingen andre i hele verden kunne tenkes å gjøre noe slikt på ramme alvor, men for Morgan er det tilbake til røttene – og da snaker vi mer enn 100 år! Og da er det klart at det skal tas på alvor og gjøres på en skikkelig måte. LES OGSÅ: Nå er den på plass i Norge Morgan er en av de som er kommet lengst på aluminiums-chassiser – så langt, faktisk, at deres neste skritt i den retningen er magnesium-rammer. Ingen andre gjør noe slikt, og ingen påstår at Morgan vil lykkes, men de prøver i hvert fall. Morgan er svær avansert når det gjelder hybridbiler, produksjonsutgave er rett rundt hjørnet. Og, vær sikker, det vil bli en bil som oppfattes som en virkelig Morgan. Mange som ikke har kjørt Morgan på en stund, vil vel fremdeles oppfatte «virkelig Morgan» som særdeles stivt og konservativt, veldig lite brukbart med mindre man elsker å fremstå eksentrisk, og at det er en bil der separate smørenipler og knirkende treverk er svært nærværende ingredienser. La meg bare minne om at Morgan er en av de fabrikkene som fremdeles konsekvent bygger biler som stort sett veier under 1000 kg, at de selv med litt over 100 hester har seriøse ytelser. Og når vi snakker om vårens debutant, 3,7 Roadster, med Fords store V6-motor på 280 hester, begynner vi å snakke virkelig alvor. Det kan være mange synspunkter på deres store Aero-modeller, men ingen skal i hvert fall være i tvil om at de er Morganer. Men i tillegg forteller BMW-samarbeid, toppfart oppunder 300 km/t og sertifisert for alle markeder i hele verden, at dette er en seriøs operasjon. Seriøst mener de også åpenbart årets store Genève-overraskelse. Opprinnelig skjønte jeg ikke en ting. En gul Plus 8, koblet til en ladestasjon, men med de vanlige instrumentene og en girstang! Underlig. Tysk ekspertise De er velkjent for å produsere elektriske drivlinjer for en rekke kjente bilmerker, inntil 6.000 i året har vært produsert frem til nå. Det var også de som produserte den første KERS’en som var med på å vinne et Formel 1 løp. (Hamilton, Mclaren, Ungarn. 2009). Allerede i 1997, lenge før Tesla kom på noe lignende, bygde også Zytek en svært vellykket elektrisk Elise. Her har de tatt aluminiums-plattformen til en Plus 8, kastet ut BMW-motoren, og lagt inn en 70 kW Zytek E drive i motorrommet, den driver bakhjulene gjennom en vanlig femtrinns manuell kasse. Clutchen er også på plass, men den trenger man egentlig ikke bruke når bilen skal bremses opp til null, eller startes igjen, da kan den kjøres som en helt vanlig elbil – eller en helt vanlig automat. Kassa er beholdt, dels fordi da kan man legge på spesielt lave utvekslinger for å få virkelig riv-aks, og man kan legge inn et veldig langt topp-gir for å få lave turtall ved høy konstant fart. «Dessuten har man fremdeles gleden av gammeldags, manuell giring», tilsto Zytek Automotives Neil Heslington med et smil. Nisjebiler Siden Morgan ikke akkurat er en fabrikk som trenger 200 millioner dollar for å utvikle en bakdør, rekker slike penger forbausende langt. Den bilen som sto i Genève så i hvert fall helt ferdig ut, og du skal ikke se bort fra at det snart blir mulig å kjøpe replicaer av denne, dersom du virkelig har behov for en blanding av nostalgisk moro og miljøalibi i garasjen. Slik den sto der hadde den en vekt på 1250 kg. Den ville kunne ta deg til 100 på 6 sekunder og toppe ut på 185 km/t – da begynner karosseriformen å skrike NOK. Og det antydes en rekkevidde på oppunder 200 kilometer. Målene er vanlig Morgan, 401 x 175 x 122 cm. Jeg glemte kanskje å nevne det, men selvfølgelig har modellen fått et navn også: Plus E. Selvfølgelig.
|