img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Nye overraskelser fra Morgan
Ta en titt under de konservative/eksentriske klærne, og Morgan fremstår som noe av det mest moderne, med noen av de største overraskelsene i bransjen.

I fjor dukket Morgan opp med sin nye trehjuling på Genève-utstillingen

Ingen andre i hele verden kunne tenkes å gjøre noe slikt på ramme alvor, men for Morgan er det tilbake til røttene – og da snaker vi mer enn 100 år! Og da er det klart at det skal tas på alvor og gjøres på en skikkelig måte.

LES OGSÅ: Nå er den på plass i Norge

Morgan er en av de som er kommet lengst på aluminiums-chassiser – så langt, faktisk, at deres neste skritt i den retningen er magnesium-rammer. Ingen andre gjør noe slikt, og ingen påstår at Morgan vil lykkes, men de prøver i hvert fall.

Morgan er svær avansert når det gjelder hybridbiler, produksjonsutgave er rett rundt hjørnet. Og, vær sikker, det vil bli en bil som oppfattes som en virkelig Morgan.

Mange som ikke har kjørt Morgan på en stund, vil vel fremdeles oppfatte «virkelig Morgan» som særdeles stivt og konservativt, veldig lite brukbart med mindre man elsker å fremstå eksentrisk, og at det er en bil der separate smørenipler og knirkende treverk er svært nærværende ingredienser.

La meg bare minne om at Morgan er en av de fabrikkene som fremdeles konsekvent bygger biler som stort sett veier under 1000 kg, at de selv med litt over 100 hester har seriøse ytelser.

Og når vi snakker om vårens debutant, 3,7 Roadster, med Fords store V6-motor på 280 hester, begynner vi å snakke virkelig alvor.

Det kan være mange synspunkter på deres store Aero-modeller, men ingen skal i hvert fall være i tvil om at de er Morganer. Men i tillegg forteller BMW-samarbeid, toppfart oppunder 300 km/t og sertifisert for alle markeder i hele verden, at dette er en seriøs operasjon.

Seriøst mener de også åpenbart årets store Genève-overraskelse. Opprinnelig skjønte jeg ikke en ting. En gul Plus 8, koblet til en ladestasjon, men med de vanlige instrumentene og en girstang! Underlig.

Tysk ekspertise
Men det viser seg altså å være nok et grav alvorlig eksperiment, denne gangen i samarbeid med Zytek.

De er velkjent for å produsere elektriske drivlinjer for en rekke kjente bilmerker, inntil 6.000 i året har vært produsert frem til nå.

Det var også de som produserte den første KERS’en som var med på å vinne et Formel 1 løp. (Hamilton, Mclaren, Ungarn. 2009).

Allerede i 1997, lenge før Tesla kom på noe lignende, bygde også Zytek en svært vellykket elektrisk Elise.

Her har de tatt aluminiums-plattformen til en Plus 8, kastet ut BMW-motoren, og lagt inn en 70 kW Zytek E drive i motorrommet, den driver bakhjulene gjennom en vanlig femtrinns manuell kasse.

Clutchen er også på plass, men den trenger man egentlig ikke bruke når bilen skal bremses opp til null, eller startes igjen, da kan den kjøres som en helt vanlig elbil – eller en helt vanlig automat.

Kassa er beholdt, dels fordi da kan man legge på spesielt lave utvekslinger for å få virkelig riv-aks, og man kan legge inn et veldig langt topp-gir for å få lave turtall ved høy konstant fart.

«Dessuten har man fremdeles gleden av gammeldags, manuell giring», tilsto Zytek Automotives Neil Heslington med et smil.

Nisjebiler
Hele dette eksperimentet finansieres i stor grad av noe som heter Niche Vehicle Network (det var tilskudd derfra som gjorde at de fikk kickstartet trehjulingen også), og i dette tilfelle er det et tilskudd på 100.000 pund som skal gå til utvikling av lav-karbon biler.

Siden Morgan ikke akkurat er en fabrikk som trenger 200 millioner dollar for å utvikle en bakdør, rekker slike penger forbausende langt.

Den bilen som sto i Genève så i hvert fall helt ferdig ut, og du skal ikke se bort fra at det snart blir mulig å kjøpe replicaer av denne, dersom du virkelig har behov for en blanding av nostalgisk moro og miljøalibi i garasjen.

Slik den sto der hadde den en vekt på 1250 kg. Den ville kunne ta deg til 100 på 6 sekunder og toppe ut på 185 km/t – da begynner karosseriformen å skrike NOK. Og det antydes en rekkevidde på oppunder 200 kilometer. Målene er vanlig Morgan, 401 x 175 x 122 cm.

Jeg glemte kanskje å nevne det, men selvfølgelig har modellen fått et navn også: Plus E. Selvfølgelig.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer