img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
52 bilder i galleri
SsangYong med ny Idea
Spennende konseptbil fra SsangYong i Genève. Som om Evoque møter cabriolet. Designet av italienske Idea.

Forrige gang SsangYong samarbeidet med Torino var da de lot Giugiaro tegne sin C200.

Den debuterte i Paris 2008. Men den gang hadde SsangYong vært nesten konkurs og var reddet av kinesiske Shanghai Automotive Industry Company.

I dag har SsangYong vært nesten konkurs og er kjøpt opp av indiske Mahindra & Mahindra og ser sunnere ut enn på lenge.

Actyon debuterte i Genève i noe de kalte en helt ny versjon. Deres Korando dukket også opp ganske ny, men her med det de kalte facelift og et større utvalg drivlinjer enn noen gang.

Vi ble også fortalt (og vist bilder fra festen) at Korando hadde vunnet over 60 andre konkurrenter i noe som heter ScanCovery 2012.

Dette er åpenbart et slags løp fra et sted på Polarsirkelen til et sted i Nederland en gang i januar. 7000 km, med temp ned til 40 grader, sikkert min feil at jeg ikke har hørt et ord om dette før nå.

Nå hadde jeg ikke hørt om XIV-2 heller. Men den er jeg imponert over.

XIV-1 var en SsangYong-prototype de viste i fjor. En speisa firedørs cab pickup. Den ble til en SUT-1 i Frankfurt for et halvt år siden, og nå slo de altså til med XIV-2 I Genève.

De kaller den en premium CUV, som altså betyr Crossover Utiliy Vehicle.

Hvorfor man må sette sånne betegnelser på noe som er ganske logisk, og som er svaret på et savn ingen noensinne har hatt, men som noen kanskje vil få nå som de har sett muligheten, skjønner jeg ikke.

For egentlig har vi en grei 4x4, med kjente egenskaper som er pakket inn i noe som ser ganske tøft ut, og som til gjengjeld gir deg muligheten for å kjøre med taket ned. (Det kan ikke være helt tilfeldig at Land Rover plutselig fikk den samme ideen.)    

Her har vi et el-drevet stofftak, ukomplisert og lett.

La det forresten være nevnt at denne Crossover Utility Vehicelen altså heter XIV-2. Dette betyr av en eller annen grunn ikke romertall fjorten strek to, men den andre bilen i eXiting User Interface (Vehicle) serien.

Interface-biten er definert som moro. Bilen skal gi deg spesielle opplevelser, med moro.

Det blir litt slitsomt når tekstfolk skal begynne å beskrive noe de slett ikke behøver beskrive, for denne designen står som en påla for seg selv.

Det er ikke SsangYongs eget utkast, denne gangen gikk de til Torinos Idea Institute for å få jobben gjort. En tradisjonsrik karosserikonsulent som opprinnelig ble stiftet av blant andre den verdensberømte arkitekten Renzo Piano.

Nå tilhører de en global bilteknisk konsulentvirksomhet, men karosseribiten i Torino er fremdeles forholdsvis selvstendig og har faktisk en koreaner som designsjef: Jun-Ho Choi, heter han.

Masse europeisk erfaring, utdannet ved en av designskolene i Torino, mange jobber i Torino, hatt et langt opphold hos Hyundais designsenter i Rüsselsheim, og et par år ved Ferraris nye designsenter før han ble designsjef for Idea, 40 år gammel, i fjor.

Han fortale at denne konseptbilen ble tegnet og bygget ut fra en ide om at den skulle være produksjons- og salgsmulig.

Det har vi hørt om tidligere prototyper derfra også, men det er vel ingen grunn til at det ikke skulle kunne bli virkelighet denne gangen. Det er ikke noe annet i markedet som er i nærheten av denne oppskriften.

Det er da også snakk om å lansere den med flere forskjellige karosserityper, 3 eller 5 dører, coupé eller med forlenget akselavstand, men hele tiden med den forholdsvis beskjedne drivlinjen vi har her, en 1,6-liters firer, diesel eller bensin, med 125 - 130 hk, og et dreiemoment som er nesten dobbelt så stort på dieselen - 300 Nm mot 158.

Målene er ganske kompakte, 417 x 182 x 157 cm på en 2,6 meter lang akselavstand. Vekten er beskjeden, i underkant av 1,2 tonn. Og den skal kunne by på et CO2-utslipp fra 106 til 127 g/km.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer