Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Forrige gang SsangYong samarbeidet med Torino var da de lot Giugiaro tegne sin C200. Den debuterte i Paris 2008. Men den gang hadde SsangYong vært nesten konkurs og var reddet av kinesiske Shanghai Automotive Industry Company. I dag har SsangYong vært nesten konkurs og er kjøpt opp av indiske Mahindra & Mahindra og ser sunnere ut enn på lenge. Actyon debuterte i Genève i noe de kalte en helt ny versjon. Deres Korando dukket også opp ganske ny, men her med det de kalte facelift og et større utvalg drivlinjer enn noen gang. Vi ble også fortalt (og vist bilder fra festen) at Korando hadde vunnet over 60 andre konkurrenter i noe som heter ScanCovery 2012. Dette er åpenbart et slags løp fra et sted på Polarsirkelen til et sted i Nederland en gang i januar. 7000 km, med temp ned til 40 grader, sikkert min feil at jeg ikke har hørt et ord om dette før nå. Nå hadde jeg ikke hørt om XIV-2 heller. Men den er jeg imponert over. XIV-1 var en SsangYong-prototype de viste i fjor. En speisa firedørs cab pickup. Den ble til en SUT-1 i Frankfurt for et halvt år siden, og nå slo de altså til med XIV-2 I Genève. De kaller den en premium CUV, som altså betyr Crossover Utiliy Vehicle. Hvorfor man må sette sånne betegnelser på noe som er ganske logisk, og som er svaret på et savn ingen noensinne har hatt, men som noen kanskje vil få nå som de har sett muligheten, skjønner jeg ikke. For egentlig har vi en grei 4x4, med kjente egenskaper som er pakket inn i noe som ser ganske tøft ut, og som til gjengjeld gir deg muligheten for å kjøre med taket ned. (Det kan ikke være helt tilfeldig at Land Rover plutselig fikk den samme ideen.) Her har vi et el-drevet stofftak, ukomplisert og lett. La det forresten være nevnt at denne Crossover Utility Vehicelen altså heter XIV-2. Dette betyr av en eller annen grunn ikke romertall fjorten strek to, men den andre bilen i eXiting User Interface (Vehicle) serien. Interface-biten er definert som moro. Bilen skal gi deg spesielle opplevelser, med moro. Det blir litt slitsomt når tekstfolk skal begynne å beskrive noe de slett ikke behøver beskrive, for denne designen står som en påla for seg selv. Det er ikke SsangYongs eget utkast, denne gangen gikk de til Torinos Idea Institute for å få jobben gjort. En tradisjonsrik karosserikonsulent som opprinnelig ble stiftet av blant andre den verdensberømte arkitekten Renzo Piano. Nå tilhører de en global bilteknisk konsulentvirksomhet, men karosseribiten i Torino er fremdeles forholdsvis selvstendig og har faktisk en koreaner som designsjef: Jun-Ho Choi, heter han. Masse europeisk erfaring, utdannet ved en av designskolene i Torino, mange jobber i Torino, hatt et langt opphold hos Hyundais designsenter i Rüsselsheim, og et par år ved Ferraris nye designsenter før han ble designsjef for Idea, 40 år gammel, i fjor. Han fortale at denne konseptbilen ble tegnet og bygget ut fra en ide om at den skulle være produksjons- og salgsmulig. Det har vi hørt om tidligere prototyper derfra også, men det er vel ingen grunn til at det ikke skulle kunne bli virkelighet denne gangen. Det er ikke noe annet i markedet som er i nærheten av denne oppskriften. Det er da også snakk om å lansere den med flere forskjellige karosserityper, 3 eller 5 dører, coupé eller med forlenget akselavstand, men hele tiden med den forholdsvis beskjedne drivlinjen vi har her, en 1,6-liters firer, diesel eller bensin, med 125 - 130 hk, og et dreiemoment som er nesten dobbelt så stort på dieselen - 300 Nm mot 158. Målene er ganske kompakte, 417 x 182 x 157 cm på en 2,6 meter lang akselavstand. Vekten er beskjeden, i underkant av 1,2 tonn. Og den skal kunne by på et CO2-utslipp fra 106 til 127 g/km.
|