Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er Scania som opplyser dette i en pressemelding. De var som kjent først på markedet med Euro 6-biler. Scania har allerede levert Euro 6-biler til kunder over hele Europa, men uten at det i første omgang var mulig å registrere dem som Euro 6. De første leveringene fant sted i Nederland i februar, og Scanias Euro 6-biler har også blitt registrert i Sverige. Sveits og en rekke andre europeiske land vil åpne for registrering de kommende ukene. De nye Euro 6-utslippsstandardene for tunge kjøretøy trer i kraft i EU og utvalgte nærliggende land (blant annet Norge) fra 31. desember 2012 for nye kjøretøymodeller, og et år senere for alle kjøretøy. Scania har levert lastebiler som møter utslippskravene i nesten ett år, men disse har ikke kunnet bli registrert som Euro 6-kjøretøy før retningslinjene var blitt fastsatt. For å akselerere overgangen har tyske myndigheter nylig utvidet og økt statlige investeringssubsidier for transportindustrien for å også dekke Euro 6-kjøretøy. Samtidig er det pågående diskusjoner om å introdusere en ny, mer favoriserende bompengeordning for Euro 6-kjøretøy på tyske motorveier. Disse insentivene kan være med på å veie betydelig opp for de høyere kostnadene for den nye teknologien. - Vi gleder oss over at tyske myndigheter har besluttet å støtte befraktere som er villige til å investere i renere teknologi tidlig, sier Martin Lundstedt, Executive Vice President og Head of Factory and Franchise Sales hos Scania. Scania tilbyr per i dag 13-liters Euro 6-motorer på 440 og 480 HK. Disse er primært tiltenkt langtransport. Scania opplyser at de gradvis vil utvide utvalget til å dekke alle konfigurasjoner og transportbehov. Bildene viser inspektør Cetin Pektas og sjåfør Jan Sjölander ved registreringen av den første Euro 6-bilen i Sverige.
|