img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Pizza-tvillingen viser tenner
VAREBIL, TEST: Splitter nye Opel Combo har nix felles med gamle Combo. Men den har alt felles med Fiat Doblo. Det bør gagne begge bilene.

TEST: 2012-modell Opel Combo varebil, 1,6 diesel 105 hk, 6 tr man gir (L2H1, 2,3 tonn, 4,2 kubikk).
 
Nye Combo er en tøffing. Selv med døll hvit lakk markerer den seg uansett hvor man parkerer. Bilen er høy, nesten SUV-aktig, og samtidig bratt og muskuløs i linjene. På toppen kommer solide takrails og barsk svart B-gjengen-innramming av frontruten.
 
Jeg vet ikke hvem som har designet bilen, men det skulle ikke forundre meg om det er mannen bak Fiat Multipla – og som brått så lyset og laget Fiat Doblo etterpå. Combo er som man ser nær identisk med Doblo. Forskjellen er at Combo har en mildere grill. Kort sagt smiler Combo, mens Doblo måper…
 
Inne bak rattet overbeviser derfor Combo akkurat like mye som Doblo gjorde. Takket være de bratte linjene, er følelsen av rom og plass overveldende også i førermiljøet i bilen. Og det er på en positiv måte, alt føles velplassert og utnyttbart. Standardutstyr og ergonomi får generelt høy score.
 
Blant noen mindre forskjeller mellom bilene ser det ut til at Opel antagelig har brukt noe billigere plast i sidepanelene. Opel har heller ikke betalt for Fiats smarte dokkingstasjonen for TomTom-navigasjon
 
Ute i trafikken kjører Combo presis, forutsigbart og med fast komfort uten å riste nyrene ut av deg. Uavhengig bakaksel er en klar bidragsyter. Bilen har et visst vindstøynivå fra den bratte fronten og de store speilene, men faktisk er det romling fra hjulene på grov asfalt som merkes mest.
 
Test-Comboen er utstyrt med skyvedører på begge sider, i tillegg til asymmetrisk todelt bakdør med 180-graders åpning. Innvendig er gulv og vegger skikkelig kledd, og vertikale vegger gjør at volumet føles stort og lett utnyttbart. To gode taklamper lyser opp selv når lasten er tett stuet.
 
Testbilen var i tillegg utstyrt med et snedig takstativ innvendig (se bilde, ideelt for lettvint sykkelfeste). Stativet koster 1200 kroner ekstra, og vil i mange forenkle en rekke jobber med transport av forskjellige typer materialer og gods.
 
Men i likhet med både Doblo og en rekke andre velutstyrte biler vi har kjørt det siste året, er det klart at med høyt utstyrsnivå og solid innredning, da synker også nyttelastkapasiteten. Til dels dramatisk
 
Comboen veide ubelastet (men med fører og 90 prosent full tank) hele 1680 kilo. Med maks totalvekt på 2370 kilo, er lovlig nyttelast kun 690 kilo. Det er et godt stykke under markedsført nyttelast på 1000 kilo.
 
Merk at det ikke er snakk om tungt ekstrautstyr heller. Eneste tungt utstyr utover norsk standardutstyr, er skyvedør venstre og innvendig takstativ.
 
Testbilen koster 214.000 kroner slik den står, inkludert mva.. Og den er etter vårt skjønn en godt komponert bil. Ikke billigst, men svært anvendelig.
 
Vi kan sammenlikne med Dobloen vi testet for snart et år siden. Den bilen hadde kort lengde (altså 3,4 kubikk) og 1,3 liters motor, kun høyre skyvedør og ingen takrails. Men den hadde noe mer forseggjorte materialer i førermiljøet, og dessuten TomTom portabel navigasjon. Prisen var 201.000 kroner inkl. mva.
 
Størrelsene: Må velges etter behov. Som pizzabil er den «lille» L1H1 med 3,4 kubikk mer enn stor nok (for stor skal det vise seg – se rammesak). Til mer varierte oppgaver er imidlertid L2H1-størrelsen veldig kjekk å ha. Pristillegget er 10.000 kroner inkl. mva. for begge merkene. Opel scorer imidlertid ekstrapoeng for også å tilby en L1H2-utgave, altså kort bil med høyt tak. Test-Comboen er tilleggsutstyrt med venstre skyvedør (med vindu) til 4300 kroner ekstra. For alle tilfeller hvor ikke en slik dør hindres av innredning, er dette god investering i brukssmidighet, og ikke minst i en pizzabil.
 
Motorutvalget: Da vi kjørte 1,3-literen med 90 hk fra Fiat ble vi skuffet. Det var tatt ut for mye effekt i en for liten motor, og det gikk ut over kjørbarheten, spesielt i bytrafikk. Vi mente den gang at 1,6-literen med 105 hester ville være et mye bedre valg. Det står vi fast ved etter å ha kjørt nettopp den motoren i Combo. Kjørestilen blir roligere og mer effektiv, og jeg tør vedde på at det faktiske dieselforbruket ikke er høyere. Prisforskjellen er dessverre 10.000 kroner inkl. mva, men det tipper vi vil tjenes inn på vedlikeholdskostnader i løpet av levetiden. Hos Fiat har de nå bestemt seg for å markedsføre kun 1,3-literen med manuelt gir og 1,6-literen med 90 hester og automatisert girkasse (sistnevnte kasse applauderes ikke av YrkesBil). De to største motorvariantene fås riktignok på bestilling. Likevel gir vi Opel ekstrapoeng for å markedsføre hele motorpaletten. 1,6-literen med 105 hester bør være standard.
 
Stopp-start-funksjon: Begge motorvariantene vi har kjørt har automatisk stopp-start som standardutstyr. Etter vårt skjønn har denne mote-teknologien ubetydelig påvirkning på dieselforbruket i praksis. Etter å ha brukt systemet mer (det har sjelden nok kapasitet til å fungere når det er vinterkaldt), fremstår det faktisk mest som en komfortfaktor. Står man mye i kø, er det deilig at motoren skrur seg av. Og blir systemet forstyrrende, kan man skru det av med et knappetrykk.
 
Godt utstyrsnivå: Blant de få tingene som ikke er standard i Comboen, nevner vi pareringssensorer bak (3400 kroner) og fartsholder (1500 kroner). Spesielt p-assistenten anbefales. Litt av ulempen ved denne muskuløse bilen er at den er krevende å plassberegne. Også fartsholderen er verd pengene ute på åpen landevei. Sammen med et godt sete med god justering og mye støtte, god setevarme og hurtigvarmingsanlegg (og manuelt klimaanlegg), et godt musikkanlegg med multifunksjonsratt og handsfree, diverse musikktilkoblingsmuligheter – ja da blir dette sannelig en herlig landeveismaskin også.
 
Styrker og svakheter
Etter en ukes testing med nye Combo – og med bakgrunn i erfaringene med Doblo – er det uten forbehold vi signaliserer faglig begeistring for bilen. Bilen er stor, tøff, sterk, komfortabel og «ryddig». Vi roper dog en liten varsko ved lavere nyttelast enn angitt, men med 1,6-liters motoren øker tillatt hengervekt fra 1000 til 1300 kilo.
 
Combo/Doblo er også biler med siste generasjon passiv og aktiv sikkerhet. Dermed sier det seg selv at dette ikke er rene billigbiler, men med tanke på hva man får, er det god valuta. Broder Combo og søster Doblo er for øvrig tilnærmet likt priset, men vi gir Opel tommelen opp for tilsynelatende å tilby ørlite mer enn hva Fiat gjør.
 
I utgangspunktet vil vi vurdere de to pizzatvillingene til et hakk over øvrige biler i klassen. Helt komplette er de imidlertid ikke. Sammenliknet med konkurrentene Berlingo/Partner kan de ikke leveres med tre seter. Det kan heller ikke klasseledende Caddy, men Caddy kan leveres både med et mye bedre automatgir (DSG), og dessuten med firehjulsdrift. Og mer enn hver tredje Caddy leveres med 4x4.
 
Underkarakter førermiljø: 88 poeng av 100 mulige. Terning 6
En super arbeidsbil med klasseergonomi, stor bruksanvendelighet og personlig sikkerhet. Flott passasjerkomfort, dog kun for en. Flott girkasse og utveksling (men bilen ville kledd femtrinnskasse enda bedre) og en riktig grom motor.
 
Underkarakter varerom: 82 poeng av 100 mulige. Karakter 5
Flott varerom, hvor alle centimeter er utnyttet. 4,2 kubikk er større enn mange konkurrenters, og plass kommer alltid godt med. Merk lav lasteterskel, 180-graders bakdører og god belysning. Utmerket lettisolert metallskillevegg.
 
Underkarakter biløkonomi: 78 poeng av 100 mulige. Karakter 5
Høyt utstyrsnivå hever inngangsprisen. Fordelen er at du ikke trenger å gå amok i utstyrslisten. Brukbart forbruk og lange serviceintervaller kan man ikke klage på.
 
Hovedkarakter: 248 poeng av 300 mulige. Terning 5
Moderne og godt utstyrt bil som bør kunne ta godt for seg i den delen av segmentet som foretrekker 2wd, to seter og 1,6-liters motor. Vi fremhever bra arbeidsmiljø og bredt bruksområde. Det meste ligger til rette for en sekserbil, men noen svakheter trekker den likevel rett under grensen (ved 250 poeng), blant annet nyttelast.
 
FAKTA Opel Combo L2H1 1,6 diesel 105 hk 6 tr man (2,3 tonn, 4,2 kubikk)
Motor: 4-syl. diesel, 1598 ccm, 77 kW (105 hk) v/4000 o/min. 290 Nm v/1500 o/min.
Mål: 474 x 183 x 188 cm (L/B/H), akselavstand 311 cm, varevolum 4,2 m3
Vekter: Egenvekt m/f 1445 kg oppgitt, men 1680 kg målt, tilhengervekt 1300 kilo, nyttelast ca. 700 kg.
Oppgitte ytelser: 0-100 km/t na. sekunder, toppfart 164 km/t.
Oppgitt forbruk: 0,52 l/mil (blandet), 137 gram CO2/km
Pris fra: 202.900 kroner inkl. mva
Pris testbil: ca. 214.100 kroner inkl. mva
Modell til Norge: Vinter 2012

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer