img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Privat varebil kan lønne seg
VAREBIL: - Mange med varebil i jobb kan med fordel leie bilen selv og finansiere den med kjøregodtgjørelse, mener Jan Traaseth.

- Privatleie er blitt billig og kostnadsbildet svært oversiktlig. Samtidig er statens satser for kjøregodtgjørelse økt betydelig, forklarer Jan Traaseth.

Han er nyansatt norsk Renault-direktør, men har de siste årene vært dypt inne i firmabilmarkedet  
 
Inntil for få år siden var det vanlig praksis at arbeidstagere som disponerte varebil i jobben også, i varierende grad selvsagt, brukte den i private sammenhenger. For enkelte var det nærmest å betrakte som en del av den totale lønnspakken.
 
- Drar du til en parkeringsplass ved for eksempel en populær skiløype en ettermiddag eller helg nå, da ser du knapt en bil med grønne skilter. Men det er ikke lenge siden slike steder krydde av varebiler, illustrerer Traaseth.
               
Årsaken er at skattemyndighetene de siste årene har strammet betydelig inn på alle former for private fordeler av jobbkjøretøy. For fem år siden ble det beregnet at norske yrkesbiler kan ha kostet staten opptil 4,5 milliarder unndratte skattekroner!
 
I dag blir det stadig vanligere med elektroniske kjørebøker for å dokumentere yrkeskjøring, og at bilen ikke brukes privat.. Men det gjelder å trå varsomt, alene det å bruke en varebil til å frakte unger til barnehage eller skole når man likevel er på vei til jobb, utløser full beskatning. Da regnes varebilen som egnet til privat bruk. Et tilsvarende problemområde kan være øvelseskjøring med familiens oppvoksende slekt.
 
- Noen har erfart skattemyndighetenes fokus på den harde måten, gjennom straffeskatt. I enkelte tilfeller med beløp opp til 5-600.000 kroner! En annen bieffekt er dessuten at mange arbeidsgiverne nå må finne andre måter å gjøre seg attraktive på, utdyper Traaseth.
 
Og en løsning er faktisk at man kan snu hele firmabilkonseptet på hodet – at arbeidstageren holder bilen privat og tar seg betalt av arbeidsgiveren for bruken.
 
- Det er en klar tendens til privatleie nåTøffere beskatningen er nok ikke den eneste utløsende årsak til det, poenget er at det er blitt både så mye billigere og ikke minst enklere å privatleie, påpeker Traaseth. Samtidig har statens satser for kjøregodtgjørelse økt betydelig de siste årene, og en varebilbruker kan lett få kr 4,60 pr kjørte km når han kjører med tung last i bilen.               
 
Tidligere var det totale kostnadsbildet ved å eie en bil selv ukjent inntil du hadde solgt bilen. Gjennom privatleie kan man nå derimot nærmest på kronen vite hva det vil koste.
 
Det er ikke dermed sagt at privatleie er løsningen for alle. Det kommer i stor grad an på både arbeidstagerens bilbehov og ressurser til å ta på seg ansvaret for bilen.
 
- Selvsagt betyr det mye hvilken bil det det dreier seg om. Og langt fra alle biler egner seg til privat bruk. Det finnes såkalte unntaksbiler, basert på type og bilens utrustning.
 
Et av mange gode tips er dermed bindende forhåndsuttalelse fra skattemyndighetene. Men det er også flere andre muligheter til å trå feil, ikke minst når det gjelder marginalskatten.
 
– Mange synes å ha for lite peiling på hva firmavarebilen faktisk koster dem i ekstra skatt per måned hvis den brukes privat, sier Traaseth.
 
Traaseths firmavarebilscenarioer
Han viser til at det er tre hovedscenarier å ta i betraktning ved bruk av firmavarebil:
1.    Høy beskatning og vanlig sjablonligning
2.    Lav beskatning med unntaksbiler
3.    Ingen beskatning, med unntaksbiler og ikke privat bruk
 
I det første tilfellet fordelsbeskattes du for 30 prosent av bilens listepris opp til 270.600 kroner, og for 20 prosent av eventuelt overskytende. Enkelte forhold utløser imidlertid skatterabatt på opp til 25 prosent på bilens listepris, blant annet når bilen er eldre enn 4 år, og dersom du kjører over 40.000 kilometer i yrket i året. Elbiler får 50 prosent rabatt i listeprisen!
 
Merk også at det er marginalskatteprosenten som brukes. For de fleste med typiske håndverkerinntekt (under 490.000 kroner) vil dette i 2012 innebære 35,8 prosent. For en bil til 200.000 kroner, vil ekstra skatt per måned i 2012 utgjøre 1.790 kroner.
 
I det andre tilfellet kan man oppnå lavere beskatning for unntaksbiler som skattemyndighetene regner som «i liten grad egnet til privat kjøring».
 
Typisk er dette biler av størrelse eller med mye utrustning (se rammesak). Da slipper du skattlegging etter sjablonmetoden, men skattlegges i stedet for faktisk arbeidskjøring med 3,25 kroner per km opp til 4.000 km, og 1,50 kroner per km over den distansen.
 
Noen biler regnes alltid som unntaksbiler, som for eksempel lastebiler over 7500 kilo, busser registrert med flere enn 15 passasjerer, og biler som det i form av lov er fremsatt forbud mot å benytte til annen kjøring enn mellom hjem og arbeid. Her må du imidlertid skatte av all privatkjøring, med samme satser som nevntover.
 
I det tredje tilfellet snakker vi om unntaksbiler, som kun benyttes til yrkeskjøring.  Da blir det ingen beskatning. For å få til dette er det tryggest at bilen står på arbeidsplassen om kveldene og i helgene.
 
Hvis så bilen tas med hjem må du gjøre en god jobb med å dokumentere at bilen overhodet ikke brukes privat, for eksempel gjennom føring av kjørebok. Når du først tar med bilen hjem, så regner nemlig skattemyndighetene med at du også bruker bilen privat etter arbeidstid.
 
Tidvis unntaksbil
Skattemyndighetenes definisjon av om bilen i liten grad er egnet til privat bruk vil i de fleste tilfeller bero på en helhetsvurdering av for eksempel:
* Desto større og tyngre bilen er
* Med dominerende lasteplan
* Med store mengder av verktøy/utstyr
* Kun sitteplass til føreren
* Smuss, lukt og støy
* Bilens alder og slitasjegrad
For å hindre «trøbbel» ved et bokettersyn kan man be om en bindende forhåndsuttalelse for hver enkelt biltype. Et «håndverkertips» er å sørge for at varebilen har faste innredninger og mye tungt utstyr som er vanskelig å fjerne.
 
Traaseths tips om privatleie
Ordninger med fast månedlig godtgjørelse pluss en sats per kjørte kilometer blir mer og mer vanlig. Fordelene med fast bilgodtgjørelse er at dette reduserer risikoen til de ansatte – for eksempel ved sykdomsperioder.
 
Spesielt gjelder dette for de som kjører dyrere varebiler som åpenbart er godt egnet for privat bruk. Mange brukere av slike biler har de siste årene konvertert leasingavtaler som går på firmaet, til privatleie avtaler som en ansatte selv betaler.
 
Mange vil i fremtiden trolig også velge å privatleie varebilen for nettopp å kunne bruke denne fritt privat. Årsaken er jo at det er lite praktisk og miljøvennlig om man for eksempel først må bruke privatbilen for å levere barn i barnehagen, for så å kjøre hjem og hente varebilen som skal brukes på jobb.
 
Statens satser er en ting, men merk at kjøregodtgjørelsen kan komponeres fritt. De fleste får i dag et fast månedlig beløp i tillegg til en godtgjørelse per kjørte yrkeskilometer. Kjøregodtgjørelsen kan også kobles til for eksempel dekning av drivstoffutgiftene.
 
På arbeidsgiversiden vil de fleste splitte kjøregodtgjørelsen etter en skattefri del – basert på en kjørebok - og en skattepliktig del på månedsbasis.
 
Det er arbeidsgiveravgift på skattepliktig del. Merk at noen arbeidsgivere ikke ønsker ansvaret med å følge opp kjørebøker. Ansatte kan da legge ved selvangivelsen en kjørebok og likevel få fradrag for yrkeskjøringen.
 
Men hva skal jeg velge?
Firmavarebil eller privatleie? En fasit for alle finnes ikke, svaret avhenger av størrelsen på kjøregodtgjørelsen (billønn etc.), kjøremønsteret, valg av biltype/modell/årgang, hvordan du verdsetter komfortfaktorene. Og husk også å sette av en buffer for bulker, småskader og annet. Traaseth skisserer imidlertid gjerne to erketyper av Ola Nordmann Bileier, og som normalt bør velge hver sin løsning:
 
Firmavarebil til Turbo-Ola: Gunstig for dyr bil, mye kjøring hjem-arbeid og annen privatkjøring, lite yrkeskjøring og kun statens satser ved egen bil. Passer ofte for den aktive persontypen, som har mye og gjør mye, akkurat som i livsstilsreklamene.
 
Privatleie til Sofa-Ola: Gunstig dersom det gjelder billig eller middels dyr bil, mye yrkeskjøring, lite privatkjøring og du får høy fast billønn. Sofa-Ola lever et mer normalt og rolig liv, med vesentlig kortere kjøredistanser og lavere transportbehov.
 
Jan Traaseth (51) er nyutnevnt direktør for den norske Renault-importøren, RBI Norge AS, som er en del av Motor Gruppen. Traaseth har 15 år bak seg som sjef for bilfinansiering i Toyota i Norge
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer