img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
92 bilder i galleri
Toyotas konkrete krystallkule
Toyota hadde noen spennende konseptbiler i Genève i år. Særlig en av dem gjorde oss ekstra nysgjerrige.

Det er mulig vi kan kalle den Yaris 2020 – akkurat nå heter den bare FT-Bh (som betyr Fremtidig Toyota, B-segment, hybrid), og hvis den likner på noe som helst, så er det på det konsept-karosseriet Mercedes viste en gang, designet etter formen på en effektiv fisk.

Bilen er med andre ord radikal.

Men i motsetning til de fleste bilene som ser oppsiktsvekkende ut, har den andre oppsiktsvekkende elementer også. Dette er en bil med substans, og ikke bare stil.

Vi snakket lenge med Koji Makino, som har jobbet med en helt dedikert gruppe spesialister i flere år for å komme frem til denne bilen.

Her var poenget å «angripe» bilen på alle områder. Målet var å få ned forbruk og utslipp, med en konstruksjon som både var økonomisk akseptabel i markedet og som hadde overlegne vugge-til-grav egenskaper.

Vekten er kanskje det som imponerte meg mest. Dagens Yaris veier litt over 1000 kg, denne kommer til mål med 786 kg.

Svært meget av denne slankingen har skjedd i smart konstruksjonsarbeid og bruk av spennende materialer i den bærende konstruksjonen. Men det syns ikke.

Hva som derimot syns, og gir et veldig positivt inntrykk, er det minimalistiske interiøret. Lyst og lett, og en vektreduksjon på 50 % sammenlignet med Yaris.

Det er også bygget en helt ny drivlinje. Atsunori Kumagai heter mannen som står bak den flunkende nye 2-sylindrede 1-litersmotoren.

13:1 i kompresjon og en ny direkteinnsprøytning og lav-friksjons arbeid rund baut, sammen med et oppgradert hybrid-anlegg, fører til et forbruk på 0,21 l/mil. Også her ser vi vektsparing, drivlinjen er 90 kg lettere enn den på Prius.

Det er også lagt stor vekt på utvendig design, først og fremst med tanke på strømlinjer. Her er vi nede på en strømlinjekoeffisient på 0,235 (Toyota sier at snittet i segmentet er 0,29) og et lavere frontareal. Også det bidrar til lavere forbruk.

Synergi
Koji Makino snakket mye om hvordan downsizing bringer oss inn i en god sirkel. Lavere vekt betyr for eksempel at bremsene kan gjøres mindre og opphengningen kan nedskaleres og det betyr lavere uavfjæret vekt og det betyr, i sin tur, enklere vei til gode kjøreegenskaper.

Eller en annen detalj som Atsunori Kumagai viste til: lavt forbruk betyr at man kan bygge inn en mindre tank, for samme rekkevidde. Det betyr at man kan bygge hekken mer strømlinjeformet og la luften passere mer uforstyrret under og forbi tanken.

Samtidig vil en motor med høy effektivitet produsere mindre varme, derfor trengs et mindre kjølesystem, og en mindre radiator og grillåpning gir bedre strømlinjer samtidig som designeren får større frihet til å utforme fronten.

(Hvorfor de da har valgt å gi bilen den «sureste» kjeften i bransjen – se hvordan munnvikene er trukket nedover – hadde jeg ikke hjerte til å spørre om).

Hydrogen
Mens både denne, og NS4 – som så veldig ut som den neste Prius – var sterke talsbiler for hybrid-drift, overrasket Toyota ved også å pushe en Hydrogenbil sterkt.

De var så konkrete at de kalte denne konseptbilen «det neste skritt mot masseproduserte brenselcellebiler» og lovte at produksjonsutgaven vil være på markedet i 2015.

Toyota minner oss om at det ikke er rettferdig å bare forbinde dem med hybrid når vi snakker alternativer – deres hydrogenbiler har vært under utvikling siden 1992. Og for ti år siden begynte de med eksterne feltprøver med det de kaller Fuel Cell Hybrid Vehicles.

Også FCV-R beskrives som en hybrid. «Toyotas Hybrid Synergy Drive® teknologi er utviklet spesielt med tanke på å være ‘fremtids-sikker’ og er umiddelbart klar til å brukes i Plug-in Hybrid biler (PHEV), Elektriske biler (EV) og Brenselcelle biler (FCV)» sier de.

Der mistet de imidlertid meg.

Men når de gjentar at en brenselcelle i teorien kan omdanne 83 prosent av hydrogenets energi til elkraft, begynner jeg å høre etter igjen. Det er en effektivitet godt over det dobbelte av en vanlig bensinmotor.

Og når de forteller at FCV-R-avleggeren skal få en rekkevidde på 700 km, begynner det å høres bra ut.

Kjedelig
Men la oss få et litt morsommere karosseri, vær så snill. Her har vi en klassisk Prius-profil påklistret en front så usannsynlig at du ikke tror det er mulig.

NS4 så helt grei ut, men ikke akkurat cutting edge. Hvis det er dette Toyota mener med Emotion i design, har de en lang vei å gå.

Man behøver vel ikke si annet enn at akselavstanden på 2,7 meter ikke er det eneste den deler med Prius, dermed er det meste sagt. Dessuten er det vel å tro på julenissen når vi håper at det forholdsvis kule interiøret bevares helt frem til produksjonsstart.

For å toppe sin konseptavdeling hadde Toyota tatt med sin Fun Vii fra Tokyo-utstillingen. Riktignok av en eller annen grunn døpt om til diji, men fremdeles med det fantastiske karosseriet som hadde en overflate som en berøringsskjerm på en Pod.

De mest utrolige display kunne fremprovoseres – dersom slik teknologi blir virkelighet må nok Veitrafikkloven introdusere noen nye paragrafer om uønskede distraksjoner.

Men for å oppsummere: både de som likte nye overflater, og de som likte å gå i dybden, hadde mye å hente hos Toyota denne gangen.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer