img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Endelig skikkelig retro
Nettkjørt: Retrobølgen kommer alltid tilbake. På sitt andre forsøk lykkes Volkswagen langt på vei.

Tøffere, kulere og billigere enn en Golf. Liker du i tillegg å skille deg litt ut og kan leve med enkelte upraktiske løsninger, er den nye generasjonen Beetle bortimot et kupp.

Det skal sies, Volkswagen Beetle splittet redaksjonen. Den ene fløyen satt igjen med oppfatningen at Beetle har blitt en upraktisk og stumpete Golf, mens den andre delen, som inkluderer undertegnede, falt pladask for de tyske retrogrepene.

2012-generasjonen av Beetle er den tredje til å bære Beetle-navnet.

Da New Beetle ble lansert i 1999 var den først ut i en retrobølge som ga oss Mini og Fiat 500 som naturlige, og kanskje hakket mer vellykkede tolkninger av tidligere tider.

På mange måter er det en enda vanskeligere oppgave å gjøre retrotolkningen for andre gang, da skal du både ta hensyn til originalen, og det første forsøket.

Vellykket
Første forsøk på å gjenskape magien i den originale bobla, satt aldri 100 prosent. Konseptbilene som ble vist så bra ut, men da den endelig kom frem til produksjon, hadde den mistet all maskulinitet, både i design og ute på veien.

Denne ganger ser det ut som man har tenkt annerledes. Den nye modellen har fått flatere tak, og ser både lavere og bredere ut. Forfra kan den minne litt om Porsche 911 – det er sjelden feil.

Innvendig har man også klart å trå riktig i retrolabyrinten. I stedet for den altfor mye omtalte blomstervasen i den gamle, har man hentet frem detaljer som du kjenner godt igjen fra den originale bobla – som de lakkerte flatene som fremstår som metall, og mønster i seter.

Hanskerommet og håndstroppene på b-stolpene bidrar til det samme.

Golf VI
Under skallet finner vi plattformen som er basis for Golf VI – noe som selvsagt er en klar oppgradering fra forgjengeren som står på plattformen til Golf IV.

Resultatet er naturlig nok kjøreegenskapene som er forutsigbare og trygge, men Beetle har litt mer å by på.

Den er nemlig betydelig strammere satt opp enn en tilsvarende Golf med samme motorisering, det gjør at den føles mer sportslig – og sammen med motoren inviterer den faktisk til overraskende sportslig kjøring.

Naturligvis vil enkelte synes at et slikt oppsett blir mer stivt enn sportslig – men takket være god støydemping og gode seter blir totalopplevelsen komfortabel.

Morsom motor
1,2-liters motor med 105 hester ser ikke ut som noen stor kjøreopplevelse på papiret – men denne Volkswagen-motoren fortsetter å imponere oss.

Den lille, firesylindrede bensinmotoren henter ut 175 Nm helt fra lave 1550 o/min, men den liker også litt turtall, noe som bidrar til sportsligheten nevnt lenger opp her. Dermed kjennes den sterk ut fra lave turtall, mens når du tyner den bringer den frem litt GTI-light-følelse.

0-100 går unna på 10,9 sekunder, men det er først og fremst opplevelsen mellom 60 og 100 som gjør dette morsomt.

Ønsker du mer krefter finnes det en 160 hesters bensinturbo på 1,4 liter og en 1,6-liters turbodiesel på 105 hester.

Rimelig retro
Om man ser bort fra Fiat 500 er Beetle prisgunstig retro.

Sammenligner du med en Golf med samme motor, starter denne på kr 226.900– men da yter den bare 85 hester. Ønsker du 105 hester, koster den 256 000 kroner. Beetle starter på kr 236 900.

Vår testbil hadde det du bør ha av ekstrautstyr, som oppgradert lys, multifunksjonsratt og 17-tommers felger. I tillegg navigasjon og, nytt for meg, lydanlegg fra Fender.

Da blir prisen drøyt 260.000 kroner.

Personlig synes jeg bensinmotor kler denne bilen bedre enn diesel.

Riktignok klarer du neppe å presse ned forbruket like lavt – men kjøreopplevelsen står bedre til bilen.

Vi har sett mer enn én gang at bilprodusenter har gravd seg litt for mye ned i selve retrotankegangen og kanskje lagt mindre vekt på de praktiske egenskapene. Volkswagen mestrer begge deler i Beetle, som er mer retro, men også enda bedre.

Beetle blir selvsagt aldri like praktisk som en Golf, til gjengjeld gir den litt mer kjøreglede, og er ganske sikkert en bil som kommer til å bli mer en del av familien enn en hvilken som helst annen kompaktbil.

FAKTA Volkswagen Beetle 1,2 TSI

Motor:

4-syl. bensin, 1197 ccm

Effekt:

77 kW (105 hk) v/6700 o/min.
175 Nm v/1550 o/min.

Mål:

427 /180 /148 cm (L/B/H)

Akselavstand:

253 cm

Egenvekt m/fører:

1199 kg

Bagasjevolum:

310 liter

Aks. 0-100 km/t:

10,9 sek.

Toppfart:

180 km/t

Snittforbruk:

0,59 l/mil

CO2-utslipp:

137 g/km

Pris fra:

kr 236.900

Pris som prøvekjørt:

kr 262.720

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer