Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tøffere, kulere og billigere enn en Golf. Liker du i tillegg å skille deg litt ut og kan leve med enkelte upraktiske løsninger, er den nye generasjonen Beetle bortimot et kupp. Det skal sies, Volkswagen Beetle splittet redaksjonen. Den ene fløyen satt igjen med oppfatningen at Beetle har blitt en upraktisk og stumpete Golf, mens den andre delen, som inkluderer undertegnede, falt pladask for de tyske retrogrepene. 2012-generasjonen av Beetle er den tredje til å bære Beetle-navnet. Da New Beetle ble lansert i 1999 var den først ut i en retrobølge som ga oss Mini og Fiat 500 som naturlige, og kanskje hakket mer vellykkede tolkninger av tidligere tider. På mange måter er det en enda vanskeligere oppgave å gjøre retrotolkningen for andre gang, da skal du både ta hensyn til originalen, og det første forsøket. Vellykket Denne ganger ser det ut som man har tenkt annerledes. Den nye modellen har fått flatere tak, og ser både lavere og bredere ut. Forfra kan den minne litt om Porsche 911 – det er sjelden feil. Innvendig har man også klart å trå riktig i retrolabyrinten. I stedet for den altfor mye omtalte blomstervasen i den gamle, har man hentet frem detaljer som du kjenner godt igjen fra den originale bobla – som de lakkerte flatene som fremstår som metall, og mønster i seter. Hanskerommet og håndstroppene på b-stolpene bidrar til det samme. Golf VI Resultatet er naturlig nok kjøreegenskapene som er forutsigbare og trygge, men Beetle har litt mer å by på. Den er nemlig betydelig strammere satt opp enn en tilsvarende Golf med samme motorisering, det gjør at den føles mer sportslig – og sammen med motoren inviterer den faktisk til overraskende sportslig kjøring. Naturligvis vil enkelte synes at et slikt oppsett blir mer stivt enn sportslig – men takket være god støydemping og gode seter blir totalopplevelsen komfortabel. Morsom motor Den lille, firesylindrede bensinmotoren henter ut 175 Nm helt fra lave 1550 o/min, men den liker også litt turtall, noe som bidrar til sportsligheten nevnt lenger opp her. Dermed kjennes den sterk ut fra lave turtall, mens når du tyner den bringer den frem litt GTI-light-følelse. 0-100 går unna på 10,9 sekunder, men det er først og fremst opplevelsen mellom 60 og 100 som gjør dette morsomt. Ønsker du mer krefter finnes det en 160 hesters bensinturbo på 1,4 liter og en 1,6-liters turbodiesel på 105 hester. Rimelig retro Sammenligner du med en Golf med samme motor, starter denne på kr 226.900– men da yter den bare 85 hester. Ønsker du 105 hester, koster den 256 000 kroner. Beetle starter på kr 236 900. Vår testbil hadde det du bør ha av ekstrautstyr, som oppgradert lys, multifunksjonsratt og 17-tommers felger. I tillegg navigasjon og, nytt for meg, lydanlegg fra Fender. Da blir prisen drøyt 260.000 kroner. Personlig synes jeg bensinmotor kler denne bilen bedre enn diesel. Riktignok klarer du neppe å presse ned forbruket like lavt – men kjøreopplevelsen står bedre til bilen. Vi har sett mer enn én gang at bilprodusenter har gravd seg litt for mye ned i selve retrotankegangen og kanskje lagt mindre vekt på de praktiske egenskapene. Volkswagen mestrer begge deler i Beetle, som er mer retro, men også enda bedre. Beetle blir selvsagt aldri like praktisk som en Golf, til gjengjeld gir den litt mer kjøreglede, og er ganske sikkert en bil som kommer til å bli mer en del av familien enn en hvilken som helst annen kompaktbil.
|