Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var i 1979 den originale terrengvognen fra Mercedes så dagens lys. Selv om den har vært forsøkt avlivet ved flere anledninger, lever den fortsatt i beste velgående. Nå får den nok en ansiktsløftning – det skal være usagt hvilket nummer i rekken. Bilen som startet som en terrengvogn, og blant annet ble brukt av militære i en rekke land, har etter hvert utviklet seg i stadig mer luksuriøs retning - uten at det har gått på bekostning av terrengegenskapene. Nytt under skallet De eksterne modifiseringene består av LED kjørelys (gjeesp!) og nye speil på alle varianter. AMG-utgavene får en karakteristisk AMG-grill med store luftinntak, røde bremsecalipere og 20-tommers hjul. Instrumentpanel og senterkonsoll er redesignet for å romme ny betjeningsorganer og dekorelementer. Man finner nå en TFT fargeskjerm i instrumentpanelet mellom de to runde klokkene. En stor skjerm, plassert sentralt på dashbordet, er en del av Command Online-systemet og inneholder en DVD-skifter og styringsenheten for Command-systemet – standard på alle nye G-Klasse. Infotainment-systemet har GPS navigasjons spesielt tilpasset terrengkjøring, stemmestyring, og Bluetooth tilkoblingsmuligheter. Klassisk og moderne ESP-systemet er oppdatert med funksjoner som Trailer Stability Assist og en Hold-funksjon, og på utstyrsfronten får - de som vil betale for det - tilgang til Distronic Plus, blindsone-varsel og parkeringsassistanse med ryggekamera. Og de som ønsker sitt eget, skreddersydde interiør, kan få ønskene oppfylt gjennom Mercedes Designo. Nye motorer Takket være tilsetning av AdBlue har bilen svært lave NOx-utslipp. 7G-Tronic Plus automatgirkasse er standard. Nytt medlem i familien er G 63 AMG (erstatning for G 55 AMG) med hele 544 hk og et dreiemoment på 760 Newtonmeter. Nye G-Klasse kommer på markedet til høsten, og skal leveres i følgende utgaver:
|