Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I mange år fulgte jeg studentene fra Høyskolen i Østfold, og deres innsats i Shell Eco Maraton. Løpet i seg selv var like spennende som et Formel 1 løp, eller en fotballkamp – du kunne med andre ord like gjerne se malinga tørke på veggen. Men studentenes innsats før, konstruere og designe bilen, bygge den, jobbe med sponsorer, forsøke å få den til å gå – det var fascinerende stoff som det ble mange artikler av. I 2009 het Østfoldprosjektet Forst – og det jeg la spesielt merke til da var en ganske intens ung mann som hadde laget en praktfull bil ut fra de mulighetene regelverket ga ham. Beste design Kaiwan Hasani het fyren. Han hadde valgt Høyskolen i Østfold, fortalte han, fordi der fant han den perfekte kombinasjonen av ingeniør og design, og – la han til – jeg SKAL studere bildesign i Italia. Fire dager etterpå fikk han brev om at han faktisk hadde kommet inn i SPD i Milano – og det var slett ingen selvfølge. Der kasserer de søknader i metervis. Milano Og Lamborghinis designsjef, Filippo Perini, hadde vært spesielt lite sjarmerende da han antydet at nå var unge Hasani skikkelig ute å kjøre. Men vår mann tok seg inn, han la det prosjektet til side og tok den helt ut og kom opp med en elektrisk Lambo som fant nåde for mesterens øyne. Audi-folkene var åpenbart mer omgjengelige, men det er forholdsvis lett å se at en del av de ideene studentene på Kaiwans kull kom opp med fant såpass gjenklang at vi så noen av dem igjen på Audis konseptbiler i Frankfurt i fjor høst. Her snakker vi imidlertid ikke tyveri, vi snakker om en avtalt bytteordning. Studentene får førsteklasses undervisning fra folk som jobber med dette til daglig, de får til gjengleld ideer om impulser fra unge hoder som ennå ikke er ødelagt av industriens rutiner. Legende Og der jeg møtte ham var i skyggen av hans nye arbeidsplass. «Jeg måtte jo prøve å tenke litt praktisk også. Designjobber på bilfabrikkene vokser ikke på trær. For å få en fot innenfor må du kanskje gå flere år som «lærling», placement kalles det, uten lønn et sted, og det var ikke akkurat aktuelt for meg» forteller Kaiwan Hasani. Til Drammen Det er masse der han ikke kan fortelle om, de har store forsvarsjobber for eksempel, men han syns slett ikke det er nedverdigende å være med på å style opp Jeeper eller Amarok heller. «Det er kanskje ikke superbiler, men jobbene er jommen utfordrende nok. Det vi gjør skal møte legale og økonomiske krav, de skal ha riktig funksjon - der kommer ingeniørutdannelsen min inn - og de skal dessuten se bra ut. Utfordringene er minst like store som å drømme seg en fremtidig Lamborghini». Men han etterlater seg allikevel et lite spor som tyder på at vi har ikke hørt det siste fra superbil-designeren Kaiwan Hasani. Innimellom alt det strenge, veldefinerte han må gjøre, hygger han seg med et nytt prosjekt: en BMW Z 12-idé som det åpenbart er ganske trivelig å drømme rundt. Du vil også se på alle de andre skissene hans at fantasien temmes ikke av at man har fått fast jobb. Du kan lese hele artikkelen om Kaiwan Hasani i Bil nr. 5 som er i salg nå. Men alle bildene, de får du se her.
|