Gjennomføringen av Automessen 2012 var selvfølgelig en av de store oppgavene Autobransjens Leverandørforening noterte seg for i fjor. Sammen med den ble det arrangert både en generell bilbransjekonferanse og en Tungbilkonferanse.
Men på det litt mer tilbakeholdne planet skjedde det også mye. Høydepunkter fra årsberetningen var nok blant annet arbeidet med innføringen av EUs nye kontrollinstruks, der man blant annet må ta bremseprøving av tunge biler på alvor.
Et spesielt dekkmontørkurs har vært utarbeidet og gjennomført – dette fortsetter også i år. Og ABL har vært med på en rekke av de såkalte Bilverksted Temadagene som har vær arrangert.
Samarbeidet med en rekke andre organisasjoner og instanser er tett, og F-gassforordningen der både ABL, NBF og BIL er samlet under en Isovator-paraply har vist seg å være et samarbeidsprosjekt som knytter hele bransjen tettere samme.
ABL har videreført Forum Bilvask, der både kommuner, oljeselskaper og maskinleverandører deltar og deres Kjedelederforum samler nå representanter for 6 verkstedkjeder med til sammen 1150 bedrifter og godt over 3000 ansatte.
Internasjonalt har man et tett samarbeid med EGEA, som samler produsenter av verkstedutstyr. Og det viktige arbeidet FIGIEFA gjør er også ABL med på å videreføre til Norge.
Det kjempes hardt, både i Brussel og på de lokale markedene, for å unngå konkurransevridende effekter i forholdet mellom bilprodusenter og deres nett og de frie operatørene.
- Dette, sier ABL-leder Arild Hansen, vil også bli en av de viktigste oppgavene i den kommende perioden. Og hele tiden være på vakt mot feilinformasjon mot bileierne.
- Vi ser dessverre fremdeles grove overtramp der det virker som om formålet er å skremme bilistene til å bruke merkeverksteder.
Men han kan heldigvis peke på mer proaktive arbeidsoppgaver også. Arbeidet med nytt PKK-regime for eksempel, der bremseprøving av tungt blir en vesentlig del.
- Her må vi nok også delta i opplæring av de som skal utføre disse kontrollene, sier han.
- Vi må også forberede oss på ting som kan komme, som testing av støtdempere, det er jo ikke en aktuell aktivitet i dag.
- Jeg er imidlertid redd for at mye av den innsatsen vår som er synlig vil bli å slå ned på alle forsøk på å mistolke Gruppeunntaket, avslutter Hansen, og peker på at nå har også CLEPA, den organisasjonen som leverer deler til bilfabrikkene – og servicemarkedet – begynt å samarbeide med Figiefa om dette.
Det er åpenbart flere markeder enn det norske som trenger overvåking.
På generalforsamlingen ble det gjenvalg over hele linjen:
President ble Jørgen Rodin (Rodin & Co AS) og visepresident Tor Even Bustnes (Verksted Industri Service AS). Han møter også som representant for Seksjon Verkstedutstyr. Gjert Romnes (Romnes AS) og Terje Holm (KGK Norge AS) ble valgt som styremedlemmer og Børre Kristoffersen (Hellanor AS) møter som styremedlem for Seksjon Deler og Rekvisita.
Tidligere i mai har det vært valg på styrkene i de to seksjonene. Seksjon Verkstedutstyr ledes nå av Tor Even Bustnes med Helge Høgsveen (Würth Norge AS) som nestleder. Med seg har de Yngve Harfallet (Rodin & Co AS) og Øyvind Klausen (AS AutoMateriell).
Seksjon Deler/Rekvisita har Børre Kristoffersen som leder og Harald Hillesund (A/S Sørensen og Balchen) som nestleder. Der er Bjørnar Fjeld (Robert Bosch Norge AS) og Magne Fagerhol (Meca AS) med i styret.
Pr. 1. januar 2012 hadde ABL 36 medlemmer, tre av dem var nye i fjor: Berner AS, ElektroPartner AS og Nordic Lift AS.
ABL-styret (fra venstre): Tor Even Bustnes, Børre Kristoffersen, Terje Holm, Jørgen Rodin (Gjert Romnes er ikke med på bildet)