Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den første bokstaven i GLK forplikter. Linjene dras nemlig tilbake til G for Geländewagen, den virkelige offroaderen i Mercedes-familien. GLK var en viktig og riktig lansering for Mercedes da den kom, men når den nå får en ansiktsløftig både utvendig og innvendig, tror de det skal gjøre den enda mer konkurransedyktig overfor tøffe konkurrenter. Det er ikke tilfeldig at Mercedes har lagt lanseringen av den oppgraderte GLK til de franske alpene, for til tross for sitt siviliserte utseende har den imponerende egenskaper, også når vi får anledning til å ta den ut på ganske tøffe skogsveier. Nye lys Nye frontlykter bidrar med en ny knekk ned mot fangeren som bidrar til et mer moderne utseende. Den store stjernen i grillen, holdes oppe av to tykke tverrgående stolper og det nedre luftinntaket har blitt mer trapesformet. Resultatet bidrar til det tøffere utseendet Mercedes nå mener at bilen fortjener. Også bakfra er GLK oppgradert, med eksosrørene mer integrert i bakfangeren, og nye LED-baklys. Som et ledd i den mer sportslige tilnærmingen er GLK blitt 20 millimeter lavere med standard fjærer. Har du lyst på enda mer aggressivt utseende, finnes det også en AMG-pakke som hjelper deg med det. Størst endringer innvendig Fire store blanke luftventiler viser en parallell til sportslighet med SLS, og mer utstrakt bruk av blanke lister bidrar til premiumfølelsen. Fortsatt er det mange knapper å velge mellom i midtkonsollen, men det som tilsynelatende ser forvirrende ut ved første øyekast, virker ofte å være ganske intuitivt etter litt tid bak rattet. På plass i setet sitter du bra – og i baksetet er det grei plass til to voksne, til nød tre. Når det kommer til bagasjeplass er fortsatt GLK mindre enn hovedkonkurrentene Audi Q5 (540 liter) og BMW X3 (550 liter) – de 450 literne er imidlertid relativt lette å utnytte. Med ryggen lagt ned utjevnes imidlertid forskjellene, og bagasjerommet svelger unna 1550 liter. Mer utstyr tilgjengelig Som innstegsmodell får du GLK 200 med 143 hestekrefter, men da bare i kombinasjon med bakhjulsdrift. Den starter på 485.000 kroner. Michael Angelo Justiniano hos importøren Bertel O. Steen mener de fleste kundene vil gå for 220 CDI med 170 hestekrefter og firehjulsdrift. Da har prisen løftet seg til 580.000 før du har begynt å klikke av på utstyrslisten. Han mener disse kundene vil legge på ekstrautstyr for mellom 50.000 og 80.000 kroner. Målet er å selge 700 biler på et fullt år. Til sammenligning har BMW solgt nesten 900 X3 så langt i år. I standardutstyret inngår automatisk klimaanlegg, 17-tommers hjul og lydanlegg med integrert blåtann for telefon og lydstreaming. Som ofte ellers når en bil får en litt mer omfattende facelift blir også mer utstyr tilgjengelig. For GLK handler det i stor grad om sikkerhet og assistanse. Blant annet kan du for første gang få et 360 graders kamera som gjør det lettere når du skal manøvrere bilen på trange og uoversiktlige steder. Parkeringsassistenten hjelper deg nå både inn og ut av lukeparkeringene dine, det kan jo være praktisk om man først har lirket seg inn på vrien plass. På sikkerhetssiden får du tilgang til en stor pakke som blant annet inkluderer radarstyrt fartsholder, bremseberedskap, aktiv filholderassistent og blindsonevarsling. Av veien Skulle du ha mer ekstreme behov har du mulighet for å velge en utstyrsvariant mer optimalisert for å ta med deg bilen utenfor vanlige veier. Med denne pakken installert får du en ny knapp for offroadkjøring, ett trykk sørger for at elektronikken gir den syv trinns automatkassa beskjed om å endre girskiftene, og karakteristikken for gasspedalen endres. I tillegg settes ESP-systemet i offroad-modus, noe som gjør at det sammen med ABS-systemet øker fremkommeligheten ved å sørge for at kreftene kommer dit de har mest effekt. Jeg kjørte GLK på veier som svært få nordmenn ville akseptert som hyttevei, og fremkommeligheten, særlig på såpeglatt gjørme, var imponerende. I tillegg kan du aktivere hjelp for å kjøre ned bratte bakker – nytt for denne er at du ved hjelp av spaken som regulerer fartsholderen, kan regulere hastigheten mellom to og 18 kilometer i timen. Fikst når det er virkelig glatt og bratt – ganske sikkert nyttig også til norsk vinterbruk. Bakkeklaringen er også økt til 210 millimeter og gjør, sammen med en angrepsvinkel på 23 grader foran og 25 grader bak, at du kan forsere svært krevende terreng. For å gjøre offroadkjøring mer behagelig, har Mercedes også sørget for å gjøre tilgjengelig samme type lyssystem som finnes til storebror GL. I det du trykker på offroad-knappen endres lyskjeglen og konsentrerer seg om å gi best mulig lys rett foran bilen. Lysstyrken økes og lyskjeglen gjøres symmetrisk. Oppdateringen av GLK har gjort den godt – vi gleder oss til å gi den en ny sjanse i test mot konkurrentene. Du kan lese mer om GLK i sommernummeret av Bil, der kan du også lese vårt møte med Mercedes monster-SUV; G-Wagen 63 AMG.
Konkurrenter: BMW X3, Audi Q5, Volvo XC60 og ganske sikkert også Range Rover Evoque. + Komfortabel kompakt-SUV med imponerende offroadegenskaper. - Mindre bagasjeplass enn hos Audi og BMW.
|