img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
49 bilder i galleri
Tøffere GLK
Da Mercedes lanserte GLK for fire år siden spilte den hovedrollen i Sex og singelliv. Nå har den fått mer testosteron – det kler den bedre. BilNorge har kjørt den både på og utenfor veien.

Den første bokstaven i GLK forplikter. Linjene dras nemlig tilbake til G for Geländewagen, den virkelige offroaderen i Mercedes-familien.

GLK var en viktig og riktig lansering for Mercedes da den kom, men når den nå får en ansiktsløftig både utvendig og innvendig, tror de det skal gjøre den enda mer konkurransedyktig overfor tøffe konkurrenter.

Det er ikke tilfeldig at Mercedes har lagt lanseringen av den oppgraderte GLK til de franske alpene, for til tross for sitt siviliserte utseende har den imponerende egenskaper, også når vi får anledning til å ta den ut på ganske tøffe skogsveier.

Nye lys
Fortsatt er GLK relativt kantete, en design ikke alle var like imponert over da den kom. Nå har den fått en ny front, som er tøffere og mer sportslig enn tidligere.

Nye frontlykter bidrar med en ny knekk ned mot fangeren som bidrar til et mer moderne utseende.

Den store stjernen i grillen, holdes oppe av to tykke tverrgående stolper og det nedre luftinntaket har blitt mer trapesformet.

Resultatet bidrar til det tøffere utseendet Mercedes nå mener at bilen fortjener.

Også bakfra er GLK oppgradert, med eksosrørene mer integrert i bakfangeren, og nye LED-baklys.

Som et ledd i den mer sportslige tilnærmingen er GLK blitt 20 millimeter lavere med standard fjærer.

Har du lyst på enda mer aggressivt utseende, finnes det også en AMG-pakke som hjelper deg med det.

Størst endringer innvendig
Likevel er det innvendig den viktigste endringen har foregått. Her har Mercedes tatt et skikkelig løft, særlig kvalitetsfølelsen er hevet.

Fire store blanke luftventiler viser en parallell til sportslighet med SLS, og mer utstrakt bruk av blanke lister bidrar til premiumfølelsen.

Fortsatt er det mange knapper å velge mellom i midtkonsollen, men det som tilsynelatende ser forvirrende ut ved første øyekast, virker ofte å være ganske intuitivt etter litt tid bak rattet.

På plass i setet sitter du bra – og i baksetet er det grei plass til to voksne, til nød tre.

Når det kommer til bagasjeplass er fortsatt GLK mindre enn hovedkonkurrentene Audi Q5 (540 liter) og BMW X3 (550 liter) – de 450 literne er imidlertid relativt lette å utnytte. Med ryggen lagt ned utjevnes imidlertid forskjellene, og bagasjerommet svelger unna 1550 liter.

Mer utstyr tilgjengelig
Forbruket for dieselmotorene er noe redusert og en 220 CDI 4Matic har nå et blandet forbruk på 0.61.

Som innstegsmodell får du GLK 200 med 143 hestekrefter, men da bare i kombinasjon med bakhjulsdrift. Den starter på 485.000 kroner.

Michael Angelo Justiniano hos importøren Bertel O. Steen mener de fleste kundene vil gå for 220 CDI med 170 hestekrefter og firehjulsdrift. Da har prisen løftet seg til 580.000 før du har begynt å klikke av på utstyrslisten.

Han mener disse kundene vil legge på ekstrautstyr for mellom 50.000 og 80.000 kroner.

Målet er å selge 700 biler på et fullt år. Til sammenligning har BMW solgt nesten 900 X3 så langt i år.

I standardutstyret inngår automatisk klimaanlegg, 17-tommers hjul og lydanlegg med integrert blåtann for telefon og lydstreaming.

Som ofte ellers når en bil får en litt mer omfattende facelift blir også mer utstyr tilgjengelig.

For GLK handler det i stor grad om sikkerhet og assistanse.

Blant annet kan du for første gang få et 360 graders kamera som gjør det lettere når du skal manøvrere bilen på trange og uoversiktlige steder.

Parkeringsassistenten hjelper deg nå både inn og ut av lukeparkeringene dine, det kan jo være praktisk om man først har lirket seg inn på vrien plass.

På sikkerhetssiden får du tilgang til en stor pakke som blant annet inkluderer radarstyrt fartsholder, bremseberedskap, aktiv filholderassistent og blindsonevarsling.

Av veien
Kjørekomforten i GLK er, fortsatt, god. Ute på veien oppleves den mer i retning av høyreist stasjonsvogn enn en rendyrket SUV. Det gjør den til en bra milsluker, særlig på norske veier som setter krav til fjæringskomfort.

Skulle du ha mer ekstreme behov har du mulighet for å velge en utstyrsvariant mer optimalisert for å ta med deg bilen utenfor vanlige veier.

Med denne pakken installert får du en ny knapp for offroadkjøring, ett trykk sørger for at elektronikken gir den syv trinns automatkassa beskjed om å endre girskiftene, og karakteristikken for gasspedalen endres.

I tillegg settes ESP-systemet i offroad-modus, noe som gjør at det sammen med ABS-systemet øker fremkommeligheten ved å sørge for at kreftene kommer dit de har mest effekt.

Jeg kjørte GLK på veier som svært få nordmenn ville akseptert som hyttevei, og fremkommeligheten, særlig på såpeglatt gjørme, var imponerende.

I tillegg kan du aktivere hjelp for å kjøre ned bratte bakker – nytt for denne er at du ved hjelp av spaken som regulerer fartsholderen, kan regulere hastigheten mellom to og 18 kilometer i timen. Fikst når det er virkelig glatt og bratt – ganske sikkert nyttig også til norsk vinterbruk.

Bakkeklaringen er også økt til 210 millimeter og gjør, sammen med en angrepsvinkel på 23 grader foran og 25 grader bak, at du kan forsere svært krevende terreng.

For å gjøre offroadkjøring mer behagelig, har Mercedes også sørget for å gjøre tilgjengelig samme type lyssystem som finnes til storebror GL. I det du trykker på offroad-knappen endres lyskjeglen og konsentrerer seg om å gi best mulig lys rett foran bilen. Lysstyrken økes og lyskjeglen gjøres symmetrisk.

Oppdateringen av GLK har gjort den godt – vi gleder oss til å gi den en ny sjanse i test mot konkurrentene.

Du kan lese mer om GLK i sommernummeret av Bil, der kan du også lese vårt møte med Mercedes monster-SUV; G-Wagen 63 AMG.
 

FAKTA Mercedes-Benz GLK 220 CDI

Motor:

4-syl rekkediesel 2143 ccm

Effekt:

125 kW (170 hk) v/3200 o/min. 
400 Nm v/1400 o/min.

Mål:

454 x 184 x 167 cm (L/B/H)

Akselavstand:

275,5 cm

Egenvekt m/fører:

1925 kg

Bagasjevolum:

450 liter

Aks. 0-100 km/t:

8,8 sek.

Toppfart:

205 km/t

Snittforbruk:

0,61 l/mil

CO2-utslipp:

159 g/km

Pris fra:

580.000

Lansering i Norge:

Juli

Konkurrenter: BMW X3, Audi Q5, Volvo XC60 og ganske sikkert også Range Rover Evoque.

+ Komfortabel kompakt-SUV med imponerende offroadegenskaper.

- Mindre bagasjeplass enn hos Audi og BMW.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer