img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Spennende Formel 1 – men av andre grunner.
Det er mye å snakke om foran årets Grand Prix de Monaco. Det viktigste er kanskje ikke at Schumacher hadde kjappeste tid på kvalifiseringen.

Du har kanskje oppfattet at Norge har kjøpt en bit av Formel 1 – hva nå det måtte være.  Men hvis vi tenker oss Formel 1 som en kake så eier vi en skive av den – dersom den hadde vært delt opp i 25 porsjoner. 

Men jeg lurer på om investeringsfolkene i Norges Bank egentlig vet hva de har kjøpt. Prospektet som forholdsvis nylig er gjort ferdig er på 487 sider. 

Det beskriver blant annet mer enn 30 underlige forretningsmessige enheter som på en eller annen henger sammen og er avhengige av hverandre og som til sammen danner Delta Topco, eller Alpha Topco eller Alpha Prima eller hva i all verden det selskapet heter, som egentlig «eier» Formel 1.

At disse selskapene stort sett befinner seg på områder som Jersey, Luxembourg eller Jomfruøyene forundrer vel heller ikke.

Mogulen
I midten av det hele finner vi selvfølgelig Bernie Ecclestone. Entreprenøren som i dag er blant Storbritannias aller rikeste – og helt klart aller smarteste.  (Og, la oss føye til, mest utholdende. Snart 82 år, slipper ikke kontrollen og like kjapp i toppen som alltid.)

At Ecclestone fremdeles er midt inne i store skatteundersøkelser hjemme, og er i sentrum for en bestikkelses-sak i Tyskland er heller ikke overraskende. Dette er tydelig presentert i risk-analyse-delen av prospektet. Som vel kanskje heller ikke var helt ferdig utformet da Norge gikk inn og handlet bilsport for 300 millioner dollars for noen måneder siden.

Dette verdsetter Formel 1 til rundt 10 milliarder dollars – ikke så sinnsykt som det høres ut – F1 er en vanvittig butikk. Den omsatte for rundt 1,5 milliarder i fjor og satt igjen med en tre-del.  Dette er en forretningen der det nesten ikke investeres og der det nesten ikke koster noe å drive.

Banene og løpsarrangørene (i stadig økende grad snakker vi om statsdrift) betaler for å få lov til å arrangere, Sponsorer og deltakere sørger for all publisiteten.  Så lenge man klarer å holde interessen oppe er dette en selvgående virksomhet.

Hva skjer?
Men den må holdes i balanse, å sørge for at arrangører trekker i samme retning er ikke for amatører. Vi snakker om sponsorer, team, TV-selskaper (mer enn 30 prosent av totalomsetningen), bane-eiere (da er vi kanskje på minister/regjeringsnivå) og ikke minst FIA – sportens «Olympiske Komité» som står for det formelle regelverket. 

Det er her Ecclestone har vist sitt geni – på en eller annen måte har han holdt denne heterogene massen sammen i 40 år nå, fra han overtok Brabham-laget i 1972.

Derfor har det selvfølgelig i mange år opptrådt et nytt ord i tillegg til What og Where og Why og slike, nemlig Whab – What happens after Bernie?  Hvis noe i dette følsomme balanseregnskapet sprekker – si at noen av de store deltakerne (Mercedes er skikkelig mugne for tiden) trekker seg og får med noen i en egen serie, er plutselig ikke Norges andel i sirkuset mye verdt.

På den annen side – hvis balansen opprettholdes (når går det igjen mot en avtale med teamene som skal vare til 2020, selv om det er mye murring over at Ferrari skal få mer enn de andre) er dette en butikk som gir svært meget mer enn å ha pengene i banken. 9 prosent på innskutt kapital siden CVC (hovedeier) overtok Formel 1 fra en tysk bank i 2006 for rundt 1,6 milliarder dollars. Banken var blitt sittende med posten etter et tysk mediekonsern som gikk under.

Og så sikker er Norges Bank (og to andre institusjonelle investorer) på at dette går bra at de har ikke engang bedt om styreplass for sine aksjer.  De kjøpte sine andeler mange måneder før IPO’en overhodet er satt i gang (IPO = Initial Public Offering, at deler av selskapet legges ut for åpent salg og at selskapet går på børs) og dersom IPO skulle avlyses eller mislykkes totalt har de ingen put opsjon der de kan selge tilbake til CVC. 

De har også godtatt begrensninger på sine omsetningsrettigheter den første tiden etter IPO’en.

Både Face og andre ferske IPO’er forteller klart at markedet ikke er enkelt å lese disse dagene.

Kritikere
Men også hvis det skulle bli snakk om å arve bestyrerposten har Ecclestone satt sitt klare merke i protokollen. 

Det er flere som har vært med som non-executive directors i CVC-systemet siden de ble involvert i Formel 1. For eksempel Sir Martin Sorrell, sjef for WPP, et av verdens store annonsebyråer som også eier et PR firma, PRISM, som blant annet håndterer Infiniti og Shell og ING – alle sammen med store F1-interesser.

Sorrell har imidlertid vært kritisk mot Ecclestone de siste årene, han syntes ikke det var noe morsomt at Ecclestone syntes Hitler var en grei gutt (en bemerkning Ecclestone etterpå beklaget) og Sorrell syntes det var spennende at Murdoch og Fiat-arvingene var interessert i å overta Formel 1 – et grep Ecclestone kjempet mot med alle midler.

Derfor er det ikke Sorrell som er påtenkt som en eventuell Ecclestone etterfølger, men en som har vært med like lenge: Peter Brabeck-Letmathe, sjef for Nestlé. Han har sikkert mange kvalifikasjoner, uviktig er det nok ikke at en av dem er at han er ganske enig med Ecclestone.

Dette er det egentlige bakteppet for det som skjer i Monaco nå.  Rundetider er av sekundær betydning.  Det var ikke for å heie på Massa at Ferrari-sjef di Montezemolo uventet kom en dag for tidlig til Fyrstedømmet. Det var for å snakke med Jean Todt som på vegne av FIA så langt ikke har ratifisert forslaget til Concordeavtalen.

Da Ross Brown snakket med pressen der var det ikke bare for å fortelle at Mercedesen hans gikk bra, men at samtalene med Ecclestone var «Delicato».  Ecclestone sa riktignok at «Nå har alle teamene undertegnet», men da han ble spurt om «alle» også inkluderte Mercedes svarte han: «Du må vente og se, men jeg er sikker på at det vil ordne seg med Mercedes».

Korrupsjon
Det er vel egentlig dommeren som bestyrer bestikkkelsessaken mot Gerhard Gribkowsky i München (også en tidligere non-executive direktør i CVC, beskylt for å ha mottatt 44 millioner dollars fra Ecclestone – som ikke er anklaget) som har beskrevet best hele dette kompliserte bildet: «Der ute», sa han og snakket om Formel 1, «det er en helt annen verden der ute..»

CVC holder seg langt unna alt dette. De er proffe pengeforvaltere som ikke ser noen fordeler av at det blåser rundt ørene deres.  Det er klart de er fornøyd med å trekke seg ut nå.

Ved juletider eide de 63 prosent av Formel 1 – den andelen hadde de betalt 1,6 milliarder dollars for. De tre investorene som har gått inn nå, blant annet du og jeg gjennom Norges Bank, har betalt CVC 1,6 milliarder for 21 av deres 63 prosenter.

De har tjent 9-10 prosent i året, de har fått tilbake innsatsen, og fremdeles eier de mer enn 40 prosent av noe som blant andre du og jeg (gjennom Norges Bank) har verdsatt til 10 milliarder dollars.

Ikke dårlig. Og samtidig har de latt Ecclestone gjøre hele jobben.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer