Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilutstillingen i Leipzig som åpnet nå i helgen er ikke akkurat den som presenterer de store kioskvelter-nyhetene. Men noe hvitt på Mazda-standen føyk gjennom Cyberspace på noen timer, og fikk MX-5-menigheten til å bråstoppe. Riktignok er det ikke annet enn en ganske grei spesialmodell. Vi husker jo den forrige Super20, den ble jo en spesialmodell mange sto i kø for. Selvfølgelig håper fan-klubben på at noe liknende skal skje med denne, for den virker egentlig ganske potent. MX-5 Yusho heter den. Yusho er visstnok japansk for seier, og 241 hk fra toliters-motoren ved hjelp av en kompressor, høres ut som alvor. Å korte ned bakakselutvekslingen til 4,1:1 høres også ut som at her er det sprint-egenskapene som skal fremheves, langbent motorveikjøring overlates til andre. Men vi snakker allikevel om 240 km/t her – hvis det er slikt du er ute etter. Det er mye annet som har skjedd. Ny motorstyring, nye innsprøytningsdyser, støpte stempler fra Cosworth og en såkalt sports-kat, med tilhørende eksos/lyddempersystem. Bilstein i demperavdelingen og Eibach på fjæringen er elementer fra chassiset mens transmisjonen er utstyrt med en litt hardere clutch. På 8Jx17 felgene står det semislicks for riktig å understreke budskapet. Nå sier ikke Mazda noe om spesialmodellens fremtid. Begrenset opplag kanskje. I så fall hvor begrenset? Poenget er imidlertid, som sikkert alle ihuga Mazda MX-5-folk vet, så er alt dette hyllevare. Kompressoren kommer for eksempel fra amerikanske Flyin Miata, som antyder at 500 hester heller ikke vil være noe problem for dem. Yusho er med andre ord litt forsiktig. Men med «offisielt» stempel blir den selvfølgelig enda mer spennende. Men sjekk ut Flyin’ her når du ønsker å bli enda mer begeistret.
|