Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
For et par måneder siden fortalte vi at Mitsubishi skal delta i årets utgave av det klassiske amerikanske bakkeløpet i en spesialrigget i-Miev, som utseendemessig ikke har mye til felles med opphavet. Nå kommer også Toyota på banen og forteller at de også klargjør en elbil for det samme løpet. Og de har neppe trengt å gjøre de store inngrepene. I fjor høst bygde nemlig Toyota en el-drevet racerbil med utgangspunkt i en Radical. Med den kjørte de rundt Nordsløyfa på 7 minutter og 47,794 sekunder – ny rekord for elbiler som, så vidt vi vet, fortsatt står. LES MER OG SE VIDEO AV TMG EV P001 HER Nå har Toyotas spesialister på elbiler modifisert drivlinjen slik at den er enda kraftigere og mer pålitelig, samtidig som de har døpt om bilen til TMG EV P002. Den har ifølge Toyota en potensiell toppfart på 240 km/t - hvilket burde være tilstrekkelig på en svingete fjellvei. Prototypen har en elmotor på hver aksel, og til sammen yter disse 350 kW (475 hk). Maks dreiemoment er på hele 900 Newtonmeter. Toyota sier ikke noe om vekt, men de fysiske målene er 4,10 x 1,79 x 1,04 meter (LxBxH). Bakkeløpet Pikes Peak starter i en høyde av 2862 meter og går opp til 4300 meter. For forbrenningsmotorer byr slike høyder på store utfordringer, mens en elmotor beholder sine krefter uansett atmosfærisk trykk. Pikes Peaks International kjøres 8. juli – du kan lese mer på løpets hjemmeside.
|