Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mazda vil til Le Mans Audi har utvilsomt dominert 24-timersløpet på Le Mans i hele dette millenniet, men snart kommer flere bilfabrikanter på banen. |
||||||||||||||||
Riktignok har Peugeot utfordret Audi i noen år, selv om de nokså uventet trakk seg fra årets løp. Da var det bra at Toyota kastet seg på og ble med i stedet, og de gjorde en hederlig innsats og viste at de kunne utfordre Audi inntil de måtte bryte. Porsche har meldt sin tilbakekomst fra 2014, men allerede neste år er Mazda på plass. I første omgang tar ikke Mazda opp kampen mot Audi og Toyota i klassen for de raskeste prototypene, snarere tvert imot. De skal nemlig lage en dieselmotor for bruk i LMP2-bilene, den minste av de to klassene for prototyper. Denne kategorien kjører i dag utelukkende med bensinmotorer, svært mange av dem fra Nissan. Men fra neste år blir diesel et alternativ også her, og da er Mazda på plass med sitt tilbud. Det er spesielle racing-versjoner av Skyactiv-D Clean Diesel motorer, og disse skal være klare i god tid før 24-timersløpet på Le Mans neste år. Motorene utvikles av Mazda Motor Corporation, Mazda North American Operation og SpeedSource Race Engineering og er inne i den avsluttende testfasen nå. - Dette prosjektet relanserer vår kjærlighetsaffære med Le Mans, sier Jay Amestoy, visepresident i for Mazda Motorsport i Nord-Amerika. Han minner om at Mazda som eneste asiatiske produsent har vunnet 24-timersløpet – det skjedde i 1991 med wankel-teknologi. - Nå skal vi tilbake med noe vi mener er den mest avanserte og reneste produksjonsbaserte motor sporten noen gang har sett. Vi gjør det på tradisjonelt Mazda-vis, og tilbyr motorene for salg i Europa og Amerika. Kunder som konkurrerer i LMP2 kan bruke dem i WEC (VM-for sportsbiler hvor Le Mans inngår) og i den amerikanske Le Mans-serien (ALMS). De nye racing-motorene skal bygges på en standard Skyactiv-D 2,2-liters, firesylindret, totrinns turbomotor. Ifølge Mazda Motorsport vil de levere fremragende ytelser, god drivstofføkonomi i kombinasjon med en type kvalitet, holdbarhet og pålitelighet som skal til for å vinne langdistanseløp. Mazda har allerede funnet sin første kunde, Dampsey Racing, deleid av racerfører og skuespiller Patrick Dempsey, som planlegger å delta i 24-timersløpet på Le Mans i 2013. Teamet har kjørt Mazda RX-8 i Grand Am GT-klassen siden 2007, og tok en pallplass i fjorårets 24-timersløp på Daytona. Både Patrick Dempsey og teamkollega Joe Foster har deltatt i GT-klassen på Le Mans tidligere, og de ser frem til å returnere i 2013, da i LMP2-klassen med Mazda Skyactiv-D Clean Diesel-teknologi. Mazda Skyactiv-D Clean Diesel Racing-motor
|