img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Volvo-test nesten uten CO2
TEKNOLOGI: Lastebilprodusenten fra Gøteborg melder om gode resultater med andregenerasjons drivstoff basert på biomasse.

Bio-DME er drivstoffet Volvo skryter av. Det framstilles av biomasse på en både kostnads- og energieffektiv måte.
 
Siden i fjor høst har ti spesialtilpassede Volvo biolastebiler gått i test på svenske landeveier.
 
Biler som går på Bio-DME reduserer i følge Volvo CO2-utslippet med 95 % sammenlignet med diesel.
 
Uventet suksess
– Vi har vist at teknikken fungerer i daglig drift, både når det gjelder produksjon av brensel og på lastebilene i trafikken, sier Lars Mårtensson, miljøsjef i Volvo Lastvagnar i Gøteborg.
 
Mårtensson forteller at testene, som er gjort i samarbeid med blant annet oljeselskapet Preem og svenske Chemtec, som står bak drivstoffproduksjonen, har gitt gjenklang over hele verden.
 
– Vi har vist at det går an å ta en idé fra laboratoriet til fullskala. Det er nå en klar interesse fra blant annet Kina, Russland og USA, og det er markeder med stort potensiale, legger han til.
 
Andregenerasjon
Bio-DME, dimetyleter framstilt av biomasse, er et flytende biodrivstoff som kan framstilles av for eksempel tre eller biprodukter eller avfall fra jordbruket.
 
– I henhold til beregninger skulle Bio-DME kunne erstatte opptil 50 % av dagens dieselforbruk for nyttekjøretøyer i Europa om 20 år. Vi har mulighet til å gjøre en fantastisk innsats for miljøet, sier Mårtensson.
 
Bio-DME som benyttes i de omtalte testene framstilles av svartlut, som er et biprodukt fra produksjonen av papirmasse.
 
Svartluten benyttes egentlig som energi til produksjonen i fabrikken. Chemrec tar en del av svartluten, fordamper den og gjør den til et brensel som, mens testene pågår, er gjort tilgjengelig ved tankstasjoner fire steder i Sverige.
 
Sjåførene positive
Sjåførene på testbilene har i følge Volvo hittil rapportert at alt fungerer som normalt.
 
Og det er viktig for prosjektet: Det å kjøre på biobrensel kan ikke medføre ulemper eller tap av motoreffekt.
 
En av sjåførene, Yngve Holm, kjører en DME tilpasset Volvo FH 440 i Nord-Sverige. Han framhever, foruten miljøaspektet, også redusert lydnivå.
 
– Jeg kjører ca. 65 mil før jeg må fylle drivstoff og lastebilen går like bra som på vanlig drivstoff. Men den har et betydelig lavere støynivå, både utvendig og innvendig.
 
Holm har deltatt i testen siden september i fjor og har til nå kjørt 40 000 km.
 
I Nord-Sverige
Bio-DME drivstoffet han benytter produseres bare et steinkast fra der han fyller tanken, ved selskapet Chemrecs anlegg i Piteå i Nord-Sverige, koplet til papirfabrikken Smurfit-Kappa Kraftliner.
 
Anlegget er det første i sitt slag i verden. Prosessen pågår i en moderne fabrikk, bare bestående av rustfrie rør, trapper og tanker i et komplisert system uten vegger og med stor takhøyde.
 
Chemrec har ganske enkelt koplet seg til papirfabrikkens eksisterende infrastruktur og startet ytterligere en produksjonslinje. Her demonstrerer man i liten skala en kostnads- og miljøeffektiv metode for produksjon av Bio-DME. Kapasiteten er ca. fire tonn pr. dag.
 
Produksjonen av Bio-DME foregår i tre trinn. Svartlut fra papirfabrikken gjøres til gass ved hjelp av ren oksygen og gir på den måten syntetegass.
 
Så renses gassen og konverteres til Bio-DME. Deretter kontrolleres kvaliteten og drivstoffet lagres i en stor tank nær fabrikken.
 
Papirfabrikken kompenseres deretter med biomasse basert på greiner og topper som blir til overs etter skogsdrift.
 
- Et effektivt energibytte, forklarer Ingvar Landälv, teknisk sjef på Chemrec.
 
Papirfabrikker kan fore 50.000 lastebiler
Bio-DME produksjonen er bare i sin begynnelse, men det er et enormt potensiale.
 
– I dag benytter vi kun én prosent av papirfabrikkens svartlut. Om vår teknikk produserer drivstoff av all luten fra fabrikken vil det kunne drifte ca. 2500 lastebiler, så vi ser et stort potensiale, sier Ingvar Landälv. Og legger til at det er ca. 20 tilsvarende papirfabrikker i Sverige.
 
- Vårt fokus er å industrialisere vårt produkt sammen med papirindustrien både i Sverige og i andre land, sier Max Jönsson, adm. dir. for Chemrec.
 
En Bio-DME satsing i full skala med Chemrecs produksjonsteknikk , Volvos lastebilteknikk og et fullt utbygget nett av fyllestasjoner krever dog en hel del investeringer.
 
For å oppnå sitt fulle potensiale og bidra til å skape forutsetningene for et klimanøytralt transportsystem, så kreves det at spillereglene for annen generasjons biobrensel er fastsatt.
 
- Vi har bevist at teknikken fungerer, nå er ballen hos beslutningstakerne som kan skape langsiktige forutsetninger for denne type produksjon, avslutter Max Jönsson.
 
-------------
 
Fakta om Bio-DME
Bio-DME som drivstoff i en dieselmotor gir like høy virkningsgrad og et lavere lydnivå sammenliknet med tradisjonelle motorer. Sammenliknet med diesel genererer Bio-DME hele 95 % lavere utslipp av CO2. Forbrenningen gir dessuten svært lave utslipp av partikler og NOx. Dette gjør Bio-DME til et ideelt drivstoff for dieselmotorer.
DME er en gass, men gjøres om til væske allerede ved et lavt trykk på 5 bar. Håndteringen av produktet er ukomplisert og ligner på hvordan man håndterer propan. DME kan framstilles både fra naturgass og ulike typer biomasse.. Når man produserer fra biomasse, så kalles det Bio-DME.
Det finnes allerede i dag en betydelig produksjon av DME fra naturgass. DME har da samme positive egenskaper som drivstoff til dieselmotorer, men ikke like lav miljøeffekt.
 
Fakta om Bio-DME prosjektet
DME-prosjektet jobber seg gjennom alle aspekter av Bio-DME, fra fornybar skogsråvare til anvendelse i tunge lastebiler. Anlegget i Piteå drives av Chemrec i samarbeid med papirfabrikken Smurfit Kappa Kraftliner, og Volvo gjennomfører tester med 10 lastebiler som går på Bio-DME sammen med utvalgte transport- og logistikkselskap i 2011 og 2012.
Total, et av verdens største oljeselskap, har ansvaret for den globale standardiseringen av DME som kjøretøydrivstoff og blant annet tilpasning av produktets smøreegenskaper for å kunne fungere i motorene. Øvrige selskaper som deltar er Haldor Topsøe, Preem, Delphi og ETC med bidrag fra den svenske stats energimyndighet og EU.
 
Fakta om Chemrecs teknikk
Teknikken ble utviklet for å kunne utvinne ytterligere energi og varme fra svartlut, for på denne måten å forbedre energiforsyningen til papirproduksjonen. Svartluten er et av biproduktene i produksjonen. I stedet for å brenne det, omgjør man det til en syntetisk gass som kan bli for eksempel dimetyleter, DME.
Anlegget i Piteå er det første i sitt slag i verden, har kapasitet til å produsere fire tonn pr. dag og utnytter kun én prosent av fabrikkens svartlut. Teknikken kan utnytte 100 % av fabrikkens lut og vil da ha en produksjon av Bio-DME som kan drive 2500 lastebiler.
Svartluten kompenseres med biomasse av ulike slag som sørger for en fortsatt energi- og kostnadseffektiv drift av fabrikken. Chemrecs svartluts-teknikk er bare en av flere produksjonsmetoder, og svartlut er ikke den eneste råvaren som kan benyttes for å produsere Bio-DME
 
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer