Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Formel 1 – svak på Twitter Noen som husker Rubens Barichello? Verdens mest erfarne F1-fører (300+ løp), men fikk sparken fra Williams i fjor. Nå er han også verdens mest populære F1-person. På Twitter. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det finnes mange et-eller-annet-på-topp lister. Den ene kjedeligere enn den andre. Verdens mest populære personer på Twitter for eksempel. Lady Gaga på topp med 26,1 millioner følgere. Deretter Justin Bieder (23,9), Katy Perry (22,0) og Rihana (21,3). Dermed er det stopp for dem på 20-tallet. Hvis jeg sier at nummer 100 på denne listen heter Noah Everett og har 4,399 millioner følgere, og så forteller at regjerende verdensmester, Sebastian Vettel, har 63.000, kan vi kanskje være enige om at cutting edge-teknologisporten, Formel 1, ikke akkurat har forført det kjappeste og mest fleksible sosiale mediet av dem alle. Danica Patrick, NASCAR-kjører i år, ville dette inn på en imponerende 4. plass blant alle Formel 1-superstjernene, med 604.000 følgere, mens Valentino Rossi – to-hjuls-kunstner og sjarmør av dimensjoner, ligger langt foran den ledende F1 (såkalte) personligheten, Jenson Button. Men det er altså Rubens Barichello som er i den absolutte toppen når det settes opp Twitterlister for motorsportens tindetopp. Han har 1.705.000 følgere. Det er mulig man kan forklare dette med Latin Amerika, for både Bruno Senna og Pastor Maldonado har Twitter-plasseringer som i hvert fall ikke kan forklares med deres racing-innsats. Det er det glimrende italienske Autosprint, vel det beste ukebladet innenfor bilsport overhodet (at det kanskje bikker litt i retning Ferrari nå og da, får man tåle) som har satt opp denne rankinglisten i sin ferskeste utgave. Og vi kan jo starte med å gjengi listen over aktive Formel 1-kjørere.
Det som er litt hyggelig med Twitter, forresten, er at det virker som om dette formatet er meget mindre polert enn herrenes Face-sider. Den delen av livet later til å være beskyttet av alle PR-trollene. Nå har ikke Timo Glock spesielt mange følgere, men de som er der vil fort oppdage at han nesten ikke bruker den til annet enn å holde kontakt med Isabell, hans forlovede. Og da blir det plutselig litt privat. Man skulle kanskje tro at de to McLaren-førerne er under et corporate-diktat i og med at begge ligger så klart på topp, men det er ikke noe som tyder på det heller. Button bruker ofte sine 140 tegn mer på triathlon, og på sine muskeloppgjør med vennen Alexander Wurst (@alex_wurz, 33.000 følgere) enn han tvitrer om racerbilkjøring. Og Webber gjør det helt klart at han liker motorsykler enda bedre enn Kovalainen åpenbart liker golf. Hva Kobayashi egentlig snakker, om er ikke helt klart. Han skriver nemlig svært ofte på japansk hvilket vil si at han har hele ideogrammer til disposisjon, i stedet for 140 bokstaver – nok, nesten, til en hel bok. Det er kanskje en trøst for sånne som Alonso, Button, Hamilton, Rosberg, Webber og mange av de andre at de tross alt er større enn arbeidsgiveren deres. Ferrari er, ikke overraskende, på topp – men med overraskende få følgere. Slik ser teamlisten ut:
Stort sett kjedelige greier med offisielt språk og bortforklaringer og forsøk på å selge overprisede, stygge caps, selv om det kan dukke opp overraskelser som når Luca di Montezemolo på InsideFerrari plutselig slår til med at «disse utgiftene har vi ikke råd til lenger. Nå må noe gjøres!» La oss bare se på noe av de andre, så vidt innenfor vår sfære, til slutt.
|