Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Denne nye utgaven er åpenbart bare en del av det som med tiden skal bli Volvos komplette Euro 6 palett. - I øyeblikket er det vanskelig å vurdere hvor stor etterspørselen (etter Euro 6-motorer) vil bli, sier Mats Franzén, Volvos sjef for produktstrategi og planlegging, og fortsetter: - Ved å tilby den mest populære motoren vår i en Euro 6-versjon oppfyller vi behovene til svært mange av kundene våre. Resten av Euro 6-motorserien kommer på markedet lenge før kravene blir obligatoriske, 1. januar 2014. Denne første versjonen får 460 hk og vil kunne leveres fra våren 2013. Volvos D13-motor dukket opp for nesten 10 år siden og viste seg å være en meget nær slektning av både 9- og 16-literen. Den startet med Euro 3-nivå med jevnlige oppgraderinger - SCR på D13A, og deretter EGR og turbo med variabel geometri på B-utgaven, gjorde at Euro 5 lett ble nådd. Samtidig satte Volvo hk-rekord med 16-literen – så her viste de at det var mulig å jobbe med flere, tilsynelatende motstridende interesser, på samme tid. I sin Euro 6-utgave er motoren nå utstyrt med SCR katalysatorteknologi, resirkulering av eksosgassene (EGR) og et partikkelfilter (DPF) – alt sammen systemer som har vært i bruk i USA og Japan i lang tid allerede. Dermed ender Volvo opp med de samme løsningene som kollegene – det er bare IVECO som har vist Euro 6 uten EGR. (saken fortsetter under video) Franzén minner om hvilke krav som egentlig stilles av den kommende Euro 6-standarden: I forhold til Euro 5 skal Euro 6 ha en femdel av nitrogenoksidutslippene, mens partikkelutslippet skal halveres. Utslippskravene omfatter i tillegg til NOx både ammoniakk, kulloksid og hydrokarboner. Dessuten, når vi snakker om partikler her, snakker vil både om størrelse (masse) og om antall.
|