Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 5-2012. Men hvor stort sprik er det mellom teori og praksis når det gjelder forbruk? Som vi tidligere har pekt på flere ganger, er det lite samsvar mellom forbruket man oppnår i praksis ved vanlig kjøring og det offisielle forbruket som måles i den laboratoriebaserte EU-syklusen.
EU-syklusen, som bestemmer CO2-tallet som ligger til grunn for avgiftsberegningen, er en fiktiv kjøretur på variert landevei som varer i 1180 sekunder, det vil si knapt 20 minutter. «Kjøreturen» i laboratoriet foregår uten bruk av lys, klimaanlegg og radio, og er gunstig for ladbare hybrider fordi syklusen er så kort. Ulike hybrider De to hybridene vi har med i testen, representerer to forskjellige prinsipper. Prius Plug-in lades fra strømnettet til en rekkevidde på ca 25 km med batteridrift. Når batteriet er tomt, starter bensinmotoren automatisk og lader opp batteriet igjen. Under kjøringen veksler bilen automatisk mellom ulike driftsformer avhengig av hastighet og veiforhold. Noen ganger går den bare på strøm, andre ganger bare på bensin, mens ved pådrag er både elmotor og bensinmotor i drift. Opel Ampera står for et helt annet prinsipp. Så pussig det enn kan høres, drives bilen bare av strøm. Likevel trenger du ikke frykte rekkeviddespøkelset. Ampera er en elbil med rekkeviddeforlenger (eng. Range Extender). To sammenkoblede elmotorer har en samlet ytelse på 111 kW, eller 150 hk. De får strøm fra en batteripakke med 288 celler (Li-Ion 16 kWh) som er plassert som en T under baksetet og fremover der andre biler har kardangakselen. I tillegg til elmotorene har Ampera en 1,4-liters bensinmotor som gir 86 hk, og den driver en generator som i sin tur forsyner elmotoren med strøm. I motsetning til i Prius, driver altså ikke bensinmotoren på noe tidspunkt selve bilen, bare generatoren. I miljøets navn ville det selvfølgelig vært politisk korrekt å legge opp en testrute etter hvor det finnes ladepunkter i landet. Hverdagen er dessverre ikke slik, og tidligere erfaringer har vist oss at det langt fra er enkelt å finne en stikkontakt langs veien når man trenger en. Testen er derfor lagt opp slik at vi får et realistisk bilde av forbruket når det ikke er anledning til hyppige ladestopp underveis – med andre ord en vanlig dag for mange bileiere. LES VIDERE: - Innledning - Opel Ampera - Toyota Prius - BMW 320d - Testforbruket - Konklusjon - Testvurdering og poeng Opel Ampera - Testvurdering og poeng Toyota Prius - Testvurdering og poeng BMW 320d
|