Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den første kundebilen av Cadillacs nye ATS-modell ble bygget i går. ATS har fått jevnt over god mottakelse i den amerikanske presse de siste ukene, spørsmålet er om den klarer ta noen tyske bilskalper når den kommer til Europa senere i år. For det er ikke første gang Cadillac ypper seg på akkurat dette segmentet. I 2005 lanserte de BLS – i utgangspunktet en Saab 9-3 i en forkledning som var omtrent like forskjellig fra donorbilen, som Clark Kent er fra Supermann. BLS ble aldri noen stor suksess for Cadillac. Noen tusen biler i året ble fasiten, og på det store tyske markedet solgte den ikke mer enn 282 biler i 2007. Bilen forsvant stille fra salgshallene noen år senere, og fikk ingen direkte etterfølger. I hvert fall ikke før nå. Hvor den gamle BLS var en enda eldre Saab i trang trikot, er den nye ATS en helt ny bil. Det kan fort vise seg være en nøkkel til suksess for amerikanerne. Det første man stusser ved når man ser spesifikasjonslisten til ATS, er kanskje vekten – det vil si, mangelen på vekt. Den er faktisk lettere enn en tilsvarende BMW 3-serie! Og denne gangen har den utseendet med seg også. De skarpe kantene og harde linjene vi etterhvert har blitt vant med fra Cadillac passer seg særs godt på en relativt kompakt bil, og på innsiden finner vi et helt nytt infotainment-system, CUE, som etter sigende skal gjøre talegjenkjenning til et nytt nivå. På motorsiden finner vi en 2,5-liter med 202 hestekrefter som minste motor, mens en 3,6-liter med 321 hester er største alternativ. Begge de har automatgir og bakhjulstrekk som standard. Midt i mellom de to, finner vi nok perlen. En to-liter turbo, tilgjengelig med manuell kasse, yter 272 hestekrefter og 352 Newtonmeter. Det burde gå greit i drøyt 1500 kilo bil. Hvor mange ATS som finner veien til Norge er usikkert, men Bergheim Auto har bestilt en demonstrasjonsbil – en 2-liter turbo. - Vi har bestilt en 272-hester med firehjulstrekk, kan teknisk sjef Erik Skagenes fortelle. - Med full europeisk tilpasning; radio, navigasjon og alt, kan den kanskje friste en del kunder, sier han videre. Kanskje får vi se noen ATS rullende på veien etterhvert, den gjør nok ikke skam på den norske bilparken.
|