img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Alvor fra Spania
GT-21 Invictus – uovervinnelig – heter en ny spansk gateracer. Ingen grunn til ikke å ta den på alvor.

Jeg har vært inne på det før: Superbiler spretter opp som paddehatter, enten som våte Photoshop-drømmer eller til og med som objekter man kan ta og føle på. Og visner hen like fort.

LES OM: 700 kg sportsbil

Bortsett fra noen som av en eller annen grunn ser ut til å ha livets rett. For eksempel spanske IFR Automotive. Første gang jeg møtte dem (og formidlet dem videre gjennom disse sidene) var på bilutstillingen i Frankfurt i 2007.

Det var verdens mest beskjedne stand, i den hallen der storindustrien viste sine radiatorer, kaldpressa stålprofiler og nye felger.

Det var da heller ikke noen bil de skrøt på seg – det som fikk meg til å stanse opp var noe såpass uventet som en aldeles nydelig forhjulsopphengning med en tvilling-skivebrems.

Så viser det seg at han som sto og passet på skivebremsen representerte et spansk konsulentfirma som hadde visse planer om å bygge bil. Han viste meg noen tegninger og en modell av noe som så ut som en Donkervoort – og det hele så ganske troverdig ut.

Det var det åpenbart også, IFR Aspid SS har vært bygget i noen eksemplarer i noen år nå. Såpass lenge, og såpass profitabelt, åpenbart, at de har dratt i gang et meget mer ambisiøst prosjekt.

GT-21 ser – kan man trygt si – ganske vill ut. Den deler en morsom designdetalj med en annen av mine spanske helter, Tramontana, nemlig forhjul ute (eller nesten ute) i det fri.

Og akkurat som hos Tramontana legger de stor vekt på lav vekt. 990 kg er det snakk om. (Du kan godt minne meg på at Plymouth Prowler også hadde friskluftforhjul – men den referansen er liksom ikke fullt så eksotisk).

Men med tak og detaljer som ser ut som hensyn til de innsatte, er det åpenbart at denne vil by på litt mer komfort enn for eksempel en Ariel Atom eller en BAC Mono.

En front der alt er smalt og bredt gir banebilpreg, og en solid spoiler langt der nede gir bilen masse karakter.

Fra siden ser det også veldig bra ut, men det er kanskje mer en slik profil du også hadde tegnet i margen på kladdeboken når du satt og fantaserte på skolen. Kileformet, masse profilering og fastback med masse bolemuskler over bakhjulene.

Hekken, derimot, er perforert som en vellagret sveitserost. Man ser for seg både heit varmeveksler-luft, kjøleluft fra overdimensjonerte bremser og luftstrømmen som brukes for å skape aerodynamisk marktrykk, slippe ut der bak. Masse drama.

Om glasshuset ser ganske omfattende ut, har det sin grunn. Fabrikken forteller at dette skal bli en 2+2 modell – der forsvant inntrykket jeg hadde av at dette var en track-special. Nå aner vi ikke noe om interiøret, men det er også snakk om stort bagasjerom.

(saken fortsetter under video)

Om dette begynner å låte ganske femi, henter spesifikasjonene inntrykket inn igjen. 450 hk fra BMWs 4,4-liters V8-motor, og da høres det ut som om det ikke er snakk om forsinket turborespons i det hele tatt. Kan vi håpe på at twin turboen fra 550i er operert vekk?

7-trinns dobbel clutch automatkasse, eller 6-trinns manuell, kan du velge mellom – som sender det hele til bakhjulene.

«Det hele» vil si 2,2 kg pr. hk. Da virker ikke rett under tre til hundre usannsynlig. Ei heller 330 km/t. Det er hyggelig at folkene bak denne bilen er like opptatt av bremser som de var første gang jeg traff dem.

Store rotorer med en egen caliperkonstruksjon resulterer, sier de, i samme prestasjoner som karbon-på-karbon, men uten at du må varme dem skikkelig først, før det skjer noe.

De snakker forresten også om 1,6 g sideveis – i så fall en overlegen verdi. Om de allerede har testet det, eller om de bygger på erfaring, aner jeg ikke. Men både chassis og mye av opphengningen er hentet fra den «gamle» SS-modellen.

De sier de vil starte på en 250-bil lang serie av denne modellen en gang neste år. Pris er det ikke sagt noe om – men hvem er vel interessert i slikt?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer