img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Beltene er viktigst!
Uansett hvor mye nytt sikkerhetsutstyr som kommer i nye biler, så er fortsatt bilbelter og hodestøtter det viktigste for å hindre eller redusere personskader i en kollisjon.

Mannen bak dette klare utsagnet er en av Norges fremste eksperter på personskader i bil, professor dr.med. Inggard Lereim.

I nærmere 40 år har han forsket på hva som skjer med fører og passasjerer i bilulykker.

I mer enn 30 år har han vært leder for Norsk Trafikkmedisinsk Forening, og ikke minst har han en rekke ganger besøkt bilfabrikkenes sikkerhetslaboratorier og studert kollisjonstester.

– Jeg ser fortsatt hvor viktig det er at folk bruker bilbelte, uansett hvor fort de kjører. Dette er vårt viktigste middel til å hindre eller redusere skader i kollisjoner. Egentlig burde vi hatt firepunkts belter, slik de bruker i rallybiler – det er alle sikrest. På andreplass setter jeg hodestøtte, justert i riktig høyde, slik at senter av bakhodet treffer eller er på høyde med senter av hodestøtten, sier Lereim.

Firepunkts rallybelte 

Han prøvde selv å få firepunkts rallybelte i sin nye Mercedes E-Klasse, men bilfabrikken sa at det ikke lot seg gjøre. Saab på sin side eksperimenterte for rundt 10 år siden med slike belter, men satte det aldri i serieproduksjon.
Lereim har klare oppfatninger av hva som fortsatt både gjøres og kan gjøres for at nye biler blir sikrere både for dem som fører, passasjerer og myke trafikanter:
Personbiler av alle merker er nå i ferd med å få støtfangere i samme høyde fra bakken, og dette er et godt sikkerhetsmoment i kollisjoner mellom personbiler. Støtfangere eller annet på møtende bil som treffer din bil høyt, er et klart faremoment for økte personskader.

Skrånende panser
 

Fotgjengerbeskyttelse er et viktig moment i kollisjonstester. Panseret på mange personbiler er nå ofte mer skrånende enn før, det reduserer de kraftige skadene noe ved påkjørsel eller kollisjon mellom myk og hard trafikant.

Det er neppe lenge til vi får se utvendig kollisjonspute på personbiler. En del bilfabrikker har testet dette i lengre tid. En slik pute vil dempe støtet kraftig ved påkjørsel/kollisjon mellom myk fotgjenger og bil.
Motorsykkelhjelmer med innebygd kollisjonspute og kjøredress med kollisjonspute i ryggen vil minske skadene på motorsyklister. Lereim er med i en internasjonal gruppe som jobber med bedre beskyttelse for alpinkjørere og utøvere av roadracing. Her kommer snart kjøredresser og andre klær med innebygd airbag.
Bruken av refleks er altfor dårlig i Norge. Bare 13 prosent av fotgjengere som blir påkjørt i mørke, har refleks. For barn og personer som driver aktiv trening er det stor fordel med refleks i barnas yttertøy og treningstøy for voksne.

ABS var begynnelsen
 

Inggard Lereim var til stede på første presentasjon av bil med ABS-bremser i Norge, hos Biltilsynet på Risløkka i Oslo i 1978.

ABS eller blokkeringsfrie bremser var forløperen til antispinnsystemer og elektronisk stabiliseringssystem (ESP og lignende), også kalt antiskrens. Slik unngås ulykker i svinger, på glatt føre og i kritiske manøvreringssituasjoner.
Lereim har selv ultrafiolett lys og radarsensor på sin nye Mercedes.

– Jeg har sett nytten av å se folk langs veien i tett tåke – lenge før du egentlig behøver å bremse og lenge før du ellers ville oppdaget fotgjengeren. Utrolig bra, også når dette utstyret kan oppdage dyr i veibanen. Her har vi jo sett allerede at Volvo i løpet av et par år planlegger å lansere slikt utstyr, for å hindre kollisjoner med elg og andre større dyr, ulykker som årlig skjer i tusenvis på veier bare i Norge og Sverige, sier han.
I sin bil har trafikkmedisiner Lereim også blindsonevarsler som blinker når noen kjører forbi. Dessuten har han tretthetsvarsler med kaffekoppsymbol og lydsignal: Bilen registrerer at du begynner å kjøre annerledes, ujevnt eller på annen måte virker sliten og trett. Da kommer varselet! Mercedesen hans har også «vinglevarsler» i rattet. Den varsler hvis du skifter kjørefelt uten blinklys eller du kjører på eller over kantlinjen på veien.
Til slutt sier Inggard Lereim: Brannslokker bør alle ha i sin bil, den kan hjelpe andre om det ikke brenner i din bil. Hammer/ruteknuser bør også alle ha i sin bil, da kan du hjelpe folk å komme ut av en bil hvor kollisjon har ført til at dørene har kilt seg fast og folk ikke klarer å åpne dem.

Et utstyrshav å velge i

Det er ikke vanskelig å velge ekstra utstyr for både 50.000 og 100.000 kroner til en ny familiebil, hvis du vil ha ”full pakke”. Dette kommer både sikkerheten og komforten til gode – og ikke minst bruktbilprisen.

Det er utrolig mye sikkerhetsutstyr å velge i når du bestiller ny bil. Men når eksperten på trafikkskader Inggard Lereim sier at beltene og hodestøttene fortsatt er viktigst, så er jo de med som standard utstyr i enhver bil du kjøper i dag – ny eller brukt.

Heldigvis har mange av bilfabrikkene sørget for å samle sikkerhetsutstyr i en del såkalte pakkeløsninger. Vi har sett nærmere på hva du kan få til en Volvo V60, en av Norges mest kjøpte familie- og firmabiler i fjor – hva det koster om du velger en pakkeløsning eller kjøper utstyret enkeltvis.
Sikkerhetspakke 

En såkalt «Driver Support»-pakke til Volvo V60 tilbys på den norske importørens prisliste for 17.900 kroner. Da får du adaptiv cruisekontroll, avstandskontroll, blindsonevarsling (så du varsles når noen kjører forbi deg),

Driver alert-kontroll (som varsler hvis du blir trett eller kjører ujevnt), filvarsler som sier fra hvis du bytter kjørefelt uten blinklys eller kjører over kantlinjen på veien, fotgjengervarsling med full autobrems, kollisjonsvarsler med full autobrems og såkalt kø-assistanse på biler med automatgir.

I tillegg kan du få ryggekamera for 6900 kroner. Videre får du det såkalte «Volvo On Call» nød- og assistansesystem inkludert parkeringsvarmer via SMS og sporing av stjålet bil for 7500 kroner med tre års fri bruk. Systemet fungerer i minst 10 år eller lenger, avhengig av dekning, lover fabrikken.

Dyrere 

Hvis du velger å «plukke» utstyr enkeltvis fra prislisten, blir det som regel dyrere enn med pakkeløsninger. Dette gjelder alle bilmerker. 

I Norge velger nybilkjøperne ofte de dyreste og mest velutstyrte modellvariantene, og da får du som regel med svært mye utstyr som standard. Det gjelder for eksempel xenon hovedlys, regnsensor, ryggesensor, cruisekontroll med fartsbegrenser samt komfortutstyr som elektrisk justerbart førersete, elektrisk innfellbare speil, eventuelt med bakkebelysning og tilt ved rygging.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer