Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nå er det satt elbilrekorder på Nordsløyfa tidligere, ikke minst av Toyota som gjorde en runde på 7:47,794 med sin prototyp i fjor høst. Derfor bruker Audi betegnelsen produksjons-elbil på sin R8 e-Tron, som brukte åtte minutter og ni sekunder på den samme øvelsen. Bak rattet satt tyske Markus Winkelhock – et familienavn med stolte racing-tradisjoner. Her er ikke et snev av V8- eller V10-godlåt, men tiden er likevel bare fem sekunder bak den som er oppnådd med en R8 med V8-motor. Så har da også eTron 380 hestekrefter og et solid dreiemoment på 820 Newtonmeter som er til stede fra første omdreining. Null til hundre går dermed unna på 4,6 sekunder. Audi forteller at bilen som kommer på markedet mot slutten av året er identisk med denne, men at toppfarten begrenses til 200 km/t. Til gjengjeld antydes det en teoretisk rekkevidde på over 215 kilometer – skjønt ikke slike hastigheter som på denne videoen. Nyt en stille runde på Nordsløyfa i en Audi R8 e-Tron.
|