Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vår mann i München er Trygve Bæra - hvordan er førsteinntrykket av Fords minste flerbruksbil? - Det er lett å merke at den er bygget på Fiesta. Du kjenner det selvsagt igjen når du sitter bak rattet, men også på måten den kjører. Jeg har kjørt bilen med den lille tresylindrede enliteren med 100 hester, og den står veldig fint til bilen koblet samme med en femtrinns manuell girkasse. Det er jo en mer høyreist bil, og du kan kjenne at tyngdepunktet er høyere enn for Fiesta, men den har fortsatt Fords kjøresignatur. Men det betyr vel også at plassen har blitt bedre innvendig? - Absolutt, det er selvsagt bedre plass under taket, noe som gjør at man sitter litt mer «rett opp og ned». Det gjør at om en person på 1.85 sitter foran, er det akkurat plass til en til av samme størrelse bak. Sittehøyden på B-MAX er 59,8 cm over bakken og Fiesta er 54,3 cm over bakken – hvilket betyr at du sitter 5,5 cm høyere i en B-MAX enn Fiesta. Men det er kanskje ikke all verden med plass til bagasje? - Nei – to små trillekofferter og noen plastposer så er det ganske fullt – etter det må man ta i bruk baksetene. Flerbruksbiler har jo ofte fikse løsninger, hva er spesielt med B-Max? - Det er jo dørløsningen som er det mest spesielle med B-Max. Ikke bare er den bakerste døren en skyvedør, slik vi kjenner fra C-Max, men de har klart å fjerne hele B-stolpen, slik at når du har åpnet begge dørene er det svært enkelt å komme seg ut og inn i bilen. Det høres jo praktisk ut både for voksne og barn? - Selv om Ford gjerne vil at dette skal være en bil som henvender seg til unge familier, mistenker jeg nok at den vel så mye vil attrahere godt voksne som synes det er godt å ha en bil man setter seg inn i, i stedet for ned. Spørsmålet er nok om kundene er villige til å legge på de ekstra kronene som utgjør mellomlegget opp fra en vanlig Fiesta. Det blir nok fort et spørsmål om du faller for den nye dørløsningen. Utseendemessig er nok kanskje Fiesta en penere bil, mens B-Max tar igjen på det praktiske. Når kommer bilen hit? - Den er ikke langt unna. Ford sier at lanseringen blir i månedsskiftet august-september. Hvor mye skal de selge av bilen? - De vil ikke gi et konkret salgsmål, utover at de sier de skal bli ledende i segmentet. Det betyr nok at de blir svært fornøyde om de klarer å selge opp mot 1000 biler. Ifølge Ford ser de på biler som Opel Meriva og Toyota Verso S som de største konkurrentene. Hvordan ser prisene ut? Den nye tresylindrene enliters ecoboost-motoren med 100 hester begynner på 221.700 kroner med utstyrsnivået Trend. Vil du opp på Titanium, som Ford tror de fleste ønsker, er prisen 235.700 kroner. FAKTA Ford B-Max 1.0 EcoBoost 100 hk
|