Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Snart rimeligere X3 Dersom du greier deg med bakhjulsdrift og moderat motor, kan du spare mange penger når BMW snart utvider X3-familien. |
||||||||||||||||
Hittil har X3 kun vært levert med firehjulsdrift, eller xDrive på BMW-språket. Rimeligste alternativ er i dag X3 xDrive20d med 163 hestekrefter. Men snart lanseres en ny innstegsmodell – X3 sDrive18d. Dette er en bil med bakhjulsdrift og en 2,0-liters dieselmotor på 143 hk. Maks dreiemoment er 360 Newtonmeter i området 1750 til 2500 omdreininger. Omsatt i ytelser gir det en akstid på 9,9 sekunder til 100 km/t og en toppfart på 195 km/t. BMW oppgir et snittforbruk på 0,51 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 135 g/km. 6-trinns manuell girkasse er standard, men mot pristillegg kan den leveres med 8-trinns automatkasse. Sannsynligvis kommer også en nedtunet motor med 136 hk til Norge, noe som gir ytterligere avgiftsreduksjon. BMW Norge har foreløpig ikke fastlagt prisene på den nye X3-varianten. Informasjonssjef Kjetil Myhre har heller ikke noen eksakt leveringstid, men han regner med at produksjon av X3 sDrive18d starter i november slik at de første bilene er på plass ved årsskiftet. Dersom man sammenligner med lillebror X1 er prisdifferansen mellom en xDrive20d med 163 hk og en sDrive18d med 136 hk på nesten 90.000 kroner. Dersom reduksjonen blir like stor på X3 kan det bety at en sDrive18d vil koste cirka 450.000 kroner. Det er nok en pris som vil friste mange som ikke trenger firehjulsdrift. Etter årets seks første måneder toppet BMW X3 registreringsstatistikken for biler med firehjulsdrift, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
|