Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Norge har vært fullstendig avsondret fra resten av verden – i hvert fall hva angår Formula Student - den gøyale racing-klassen der studenter designer, konstruerer, beregner, bygger og kjører en virkelig enseters racerbil og møtes i intense konkurranser verden over. LES OGSÅ: Klart for motorfestival Aldri har det norske flagget vaiet ved disse konkurransene, før på Silverstone i sommer. Tre norske lag deltok, Universitetet i Stavanger, Høyskolen i Østfold og NTNU og Trondheim. De siste klarte jommen å bli «beste nykommer» også og mye annen heder ble de norske lagene til del. Etter den erfaringen pakket to av lagene sammen og dro hjem, men NTNU forberedte seg jommen til enda en innsats - Hockenheim, denne gang. Løvens hule kan man trygt kalle det – de tyske høyskolene og universitetene er veldig aktive innenfor denne disiplinen, og alt som kan krype og gå av tyske underleverandører til bilindustrien er med som forholdsvis rause sponsorer. Også i Tyskland ble det imidlertid lagt vekt på andre ting enn bare prestasjoner. Design, Cost og Business var øvelser man måtte gjennom før bilen var i nærheten av banen. Tekniske løsninger skulle forklares og forsvares for en gjeng erfarne ingeniører. Så skulle man presentere kostbruken og sette den i sammenheng med det som var oppnådd. Med andre ord, høyest budsjett garanterer ikke seier, det skal være sammenheng mellom kost og ytelser. Og den siste øvelsen var å presentere prosjektet som en «business proposal» for et panel hypotetiske investorer, der også elementer som kundekrav og produksjon bør tas med. Kjøreøvelsene består av aks-prøve (drivlinjer knekker som hasselnøtter rundt omkring), deretter en Autocross-sesjon der det er om å gjøre å holde seg unna kjeglene. Og til sist er det selve løpet – en utholdenhetsøvelse på maxtid, som slett ikke er noen spøk. Biler brenner og hjul detter av og høyttrimmede GSX 600-motorer synger hysterisk. NTNU-bilen går så det griner – heldigvis var det ikke nå A-armene av karbon gikk i oppløsning. Det var de greie nok til å gjøre kvelden i forveien slik at de kunne skiftes. Ellers ville forhjulet falt av under den siste øvelsen. Nå gikk det så konene sprutet og det virkelig sladdet gjennom svingene. Fin stil og fullført. Plassering? La oss si: blant den beste halvparten av deltakerne. For en førstereisgjeng er det virkelig imponerende. På Rudskogen Motorfestival nå til helgen skal NTNU-teamet vise seg frem, og sist jeg snakket med dem lovte også de to andre teamene at de skulle prøve å komme. Ikke bare fortjener alle tre lag en enorm applaus, men vi kan jo også håpe at de vil inspirere andre, både skoler og andre elever, til også å delta.
|