Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
IAA Hannover: Det nærmer seg 2012s desiderte høydepunkt for lastebilprodusenter – den annet-hvert-årlige internasjonale nyttekjøretøymessen i Hannover. Alle slike messer har opp gjennom tidene fått et eller annet markedsfenomen eller teknologi knyttet til seg. Ofte skjer det styrt av arrangørene, når de har en god følelse for tidsånden. Men nesten like ofte skjer det fordi et eller annet er i emning i markedet – og fordi lastebilprodusenter, som alle andre mennesker, er flokkdyr. Det siste 10-året spesielt, har varianter over miljøbevissthet og miljøteknologi vunnet fram. Men både «CO2» og «Euro 6» er etter hvert blitt så oppbrukt at selv markedsførere nå begynner å gå leie. Derfor må de grave litt – men bare litt – dypere i materien for å finne nye knaggeord å henge det samme budskapet på. For i år er det derfor YrkesBils spådom at «HYBRID» kommer til å bli ordet som kastes etter deg på absolutt samtlige stands i Hannover. Daimler har for eksempel akkurat sendt ut melding om at deres Mercedes Atego BlueTec Hybrid ikke bare allerede er Europas første masseproduserte hybridlastebil – men også bestselgeren. Nå er ikke hybrid et spesielt utdypende ord i seg selv. Meningen er å forklare at man bruker to eller flere forskjellige fremdriftsteknologier samtidig, hvorav el-drift i dag underforstått er en av dem. En krysning, eller kjøter, kan man godt si. Det er også mulig å tenke seg at forskjellige hybridteknologier kun er noe vi har en kort stund nå, mens man leter etter mer permanente løsninger som kan erstatte fossilt brennstoff. De fleste eksperter vi har lyttet til, ser imidlertid for seg at vi i all overskuelig fremtid kommer til å kjøre en rekke forskjellige løsninger samtidig – og blandet. Altså hybrid. Så hva er det med Atego Hybrid?
Bilen på bildet har vært i drift hos det lille sørtyske distribusjonsfirmaet Klotz, som oppgir at de har kjørt bilen 60.000 km helt uten problemer eller uventede verkstedsbesøk.
|