Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi kan nok regne med at dette bare er den første av en rekke Citroën-nyheter som vil dukke opp på bilutstillingen i Paris om noen uker. Det er vanskelig å tro at en av de lokale produsentene nøyer seg med en kjent bil de bare har brukt en boksåpner på. Fiat er forresten også blant dem som bruker ordet Cabriolet for å beskrive et åpent tak, men der alt av ruter og vindusramme er på plass. Kanskje vi må redefinere uttrykket. Åpen bil er åpen bil, mens Cabriolet er nesten åpen. Synd, egentlig, at det er Citroen som er med på å ødelegge begrepet. De har jo vært blant dem som virkelig har foredlet cabrio-begrepet. Med sin Pluriel laget det noe av det mest åpnebare noensinne. Der kunne man faktisk ta ut hele takkonstruksjonen slik at det ikke var antydning av beskyttelse mot elementene i det hele tatt. Cabrio-biten på den nesten-åpne DS3 består altså av et canvas-tak som kan trekkes tilbake av elmotorer og folde seg sammen over bagasjerommet, akkurat som på en 500. Siden alt det andre er på plass er det ikke nødvendig med dramatiske forsterkninger, så denne DS3-utgaven veier bare 25 kg mer enn den opprinnelige. Taket gjør litt med bagasjeplassen også. Den er 40 liter mindre, men den gode nyheten er at bagasjelokket nå åpner oppover, så selv om du har rygget helt inntil veggen kan du allikevel få opp lokket og få adgang til den avdelingen. For dem som har det veldig travelt er det kanskje av interesse å få vite at det tar 16 sekunder å åpne eller lukke taket, og at den operasjonen kan utføres i motorvei-hastigheter. Det sies at bilen er helt produksjonsklar, hvilket kanskje betyr at den vil være i salg her hjemme tidsnok til at snøen faller. Fiats nesten-åpen utgave koster ca. 30.000 kroner mer enn ikke-åpen versjonen. Vi kan vel regne med en tilsvarende prisforskjell på DS3’erne også.
|