Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Full poengpott for Bieltvedt Sveinung Bieltvedt sikret seg full pott med NM-poeng, mens VM-fører Mads Østberg stilte utenfor NM-konkurransen for å trene til neste helgs Wales Rally da Rally Telemark ble avgjort lørdag. |
||||||||||||||||
Mads Østberg og kartleser Jonas Andersson valgte å bruke NM-runden på raske og gode grusveier rundt Notodden som trening. De stilte med sin WRC-bil for å være best mulig forberedt til neste helgs Wales Rally. Dermed ble det ingen NM-poeng, selv om de totalvant løpet suverent. Sveinung Bieltvedt (bildet) fra NAF Øvre Østfold kunne dermed ta et viktig skritt mot årets NM-tittel i klassen for de firehjulsdrevne bilene. Subaru-føreren kjørte inn full poengpott, mens argeste konkurrent, Anders Grøndal, tapte mye på manglende servostyring og dermed også terreng i NM-kampen. - Det har vært et problemfritt løp for oss. Synd at Anders fikk sine problemer, men jeg kan ikke være annet enn fornøyd, sier Bieltvedt som nå kommer til NM-finalen på Hedmark med 18 poengs forsprang til Anders Grøndal. Det var svært jevnt mellom de to fra start. Foran den fjerde av løpets 10 fartsetapper var det kun 2,8 sekunder i Bieltvedts favør. Da fikk Grøndal sine problemer. - Vi punkterte i høy hastighet, og jeg kom utenfor veien. Jeg trodde vi skulle slå rundt, så i grunnen hadde vi flaks i uflaksen som klarte å fullføre. Men vi måtte kjøre de siste etappene uten servostyring på grunn av skadene vi fikk, sa Anders Grøndal fra NAF Motorsport Asker & Bærum. Grøndal måtte også se seg slått av Peder Økseter fra NAF Sør-Østerdal, også han i en Subaru Impreza. Men alle de tre NM-førerne måtte se Mads Østberg foran seg på resultatlisten. VM-førreen var over to minutter foran Bieltvedt i mål. - Jeg hadde veldig lyst til å kjøre løpet her ettersom det er nytt og min egen klubb, NAF Motorsport Asker & Bærum, var arrangør. Dessuten var det bra for oss å få et løp på grus foran neste helgs løp i Wales, sa Mads Østberg. Han kjemper med Petter Solberg om årets VM-bronse. I NM-klassen for de tohjulsdrevne bilene ble det som vanlig stor spenning til siste meter. Den som til slutt stakk av med seieren var regjerende mester, Steve Røkland fra NMK Gardermoen. Med sin Ford Fiesta R2 leverte han også denne gangen en sterk avslutning sammen med kartleser Kim Hjalmarsen. Røkland vant sin andre NM-runde på rad og gikk opp på andreplass i sammendraget. - Jeg kom ikke så bra i gang. Hadde blant annet en snurring på den andre etappen, men avslutningen var jeg fornøyd med. Nå blir det stor spenning i NM-finalen, sa Røkland som er et av de mest spennende talentene i norsk rallysport. Han vant en talentkonkurranse i England i fjor, og jobber i år som mekaniker og testfører for Fords fabrikkteam i England. Røkland var 23 sekunder foran Anders Kjær fra NMK Larvik og hans kartleser Veronica Engan i Renault Twingo R2. NM-lederen Frank Tore Larsen fra NMK Modum & Sigdal ledet løpet fra start, men fikk problemer med giroverføringen på sin Fiesta og endte noe ned på resultatlisten. Han beholdt allikevel ledelsen sammenlagt. I nasjonal klasse ble det seier til Mats Peder Hvambsahl fra KNA Kongsberg og kartleser Lars Marius Hvambsahl i deres Volvo 240. Duoen kjørte inn sine første NM-poeng for sesongen. Søren Snartemo fra NMK Konsmo endte på andreplass. NM-leder Jan Kåre Wilsberg fra KNA Kongsvinger med sin Volvo 940 endte på 4. plass bak Tom Kristian Lien, men beholdt allikevel NM-ledelsen. Det ble kjørt 10 fartsetapper i Rally Telemark som hadde start og målgang på Torvet på Notodden. Løpets base var på Notodden videregående skole, og også serviceplass var i Notodden sentrum, nærmere bestemt Nesøya. NRK1 sender en halv time fra løpet klokken 23.15 søndag kveld. Neste NM-runde er Rally Hedemarken på Hamar 22. september. Topp 10 Rally Telemark (uoffisiell) 1. Mads Østberg / Jonas Andersson, Ford Fiesta WRC, 39min 51,1sek 2. Sveinung Bieltvedt / Roger Eilertsen, Subaru Impreza Sti, +2min 3,7sek 3. Peder Økseter / Sivert Johansen, Subaru Impreza, +2.46,1 4. Trond Sveinsvoll / Otto Øvestad, Ford Focus WRC, +2.53,8 5. Anders Grøndal / Trond Svendsen, Subaru Impreza Sti, +3.43,5 6. Steve Røkland / Kim Hjalmarsen, Ford Fiesta R2, +4.31,2 7. Anders Kjær / Veronica Engan, Renault Twingo R2, +4.54,5 8. Petter Kristiansen / Ole Kr. Brennum, Skoda Fabia R2, +4.56,5 9. Marius Aasen / Marlene Engan, Ford Fiesta ST, +5.12,6 10. Geir Helge Føslid / Ragnar Engen, Subaru Impreza, +5.17,9
|