img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
34 bilder i galleri
Også de største krymper
Første gang vi kjørte Jaguar XJ var det med en 5,8-liters V8 kompressormotor. Det gikk praktfullt. Nå har vi nettopp kjørt 2013-modellen. Med en 2-liters firer! Kanskje enda praktfullere.

Nå skal jeg ikke gjøre dette bedre enn det er, for det sier seg selv at 240 hester er under halvparten av mer enn 500, og at når vekten på det de skal dra er omtrent den samme, klarer de ikke å gjøre samme jobben.

Men dette har med karaktertrekk å gjøre. Når du disiplinerer en liten firer til å levere 340 Nm forholdsvis sømløst fra 2.000 til 4.000 omdreininger, og dette blir levert gjennom det som må være verdens silkemykeste automat (sågar med åtte trinn), er det plutselig helt uinteressant å telle sylindre eller måle hestekrefter.

Du sitter og kjører og savner ingenting, du holder følge med alt og bilen viser ganske overlegne egenskaper når du gjør noe utenfor programmet – for eksempel kjører forbi. 

Dessuten har du den komforten du venter fra en slik bil, og det er i hvert fall ikke mer dekkstøy i en slik bil fordi om den har færre hester. Som regel tvert imot.

Og – dersom det er noe tema – for virkelig å kunne savne snerret fra overlegen motorkraft og en mengde sylindre, må du sveive ned rutene i en bil som Jaguar XJ, ellers hører du ingen ting, verken veåttere med kompressorer eller dieselmotorer med store toleranser om morran.

Det siste er nemlig et tema rundt det vi nettopp snakker om. For det finnes et dieselalternativ til denne bensinmotoren på to liter som er sterkere, minst like forbruksmager og som ikke koster særlig mye mer.

Er noen virkelig villige til å kjøpe en radikal nedsizing, et grep som er minst like avansert som en mer enn to tonn tung range-extender bil, og adskillig mer miljøvennlig?

Problemet er at de som er villige til å betale for å være Early Adopters, vil gjerne ha noe som presenterer dem som det.

En Fisker syns, en avansert drivlinje har ofte EL eller HY på nummerskiltet. Her har du bare en «vanlig» Jaguar på et «vanlig» nummerskilt. Det er bare kjennere som gir deg applaus for å være en virkelig avant garde.

Når det gjelder 3-liters motoren behøver man ikke å be om unnskyldning for – eller forklare – noe som helst. Det er en veldig logisk motor i en stor limousine, som gjør som ventet, men som ikke overrasker slik som to-literen gjør.

Begge disse motorene kommer fra Fords motorfabrikk i Valencia, og er vel de siste rester av Fords eierskap i Jaguar som opphørte da Tata gikk inn for fire år siden. Det er allerede annonsert en helt ny motorserie fra Jaguar / Land Rover som skal starte helt nede på 1,6 liter.

Men tro ikke at disse to nye motorene bare er hentet ut av en underleverandørs innholdsrike hyller. Disse motorene er forfinet hos Jaguar og utstyrt med deres turbo (for to-literen) eller kompressor (V6-motoren) teknologi. Det er åpenbart at kattemykt fremdeles er et sterkt krav i den familien.

Jaguar er inne i en spennende utvikling akkurat nå. Sportbrake er for lengst annonsert. En ny firehjulsdrift også. Begge disse nye oppskriftene skal prøvekjøres senere i høst.

Og så er det det nye motorprogrammet som først og fremst uttrykkes ved denne to-literen og en V6 3-liter på 340 hk. 

Bøkene på biler med de nye motorene – de leveres forresten også i XF-sammenheng (men av en eller annen grunn, foreløpig ikke i XF Sportbrake) – åpnes den 24. september.

2-literen starter på ca. 1 mill, V6 på 1.280.000 kroner. Firehjulsdriften vil komme på ca. 60.000 i tillegg og legger på 110 kg. (Sportbrake, siden vi nevnte den, er det alt bestilt 18 av til Norge, mange er det allerede kunder på, men noen kan fremdeles leveres før jul).

Fakta Jaguar XJ 2-liter i4 (3-liter V6 i parentes)

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1999 ccm. (V6 bensin, kompressor)

Effekt:

177 kW (240 hk) v/5.500 o/min. (250/349 v. 6.500)
340 Nm v/2000-4000 o/min. (450 v. 3500-5000)

LxBxH:

512 (525 med lang akselavstand) x 190 x 145 cm.

Akselavstand:

315,5 cm.

Egenvekt m/fører:

fra 1700 kg.

Bagasjerom:

520 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,5 (5,9) sek.

Toppfart:

241 (250 – elektronisk begrenset) km/t.

Snittforbruk:

0,93 (0,94) l/mil.

CO2:

216 (224) g/km.

Pris:

Fra «ca. en million» (kr 1.280.000).

Konkurrenter: Tyskerne. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer