img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
EU-merking til glede og bekymring
Hittil har det vært ganske tilfeldig hva du kan lese ut av informasjon når du kjøper nye dekk. Nå kommer EU på banen med krav om felles merking. Det er ikke bare av det gode.

– Fra 1. november skal sommer- og vinterdekk som selges til bruk på personbiler, varebiler og lastebiler i EU-området, og som er produsert etter 1. juli, oppfylle standardiserte krav til rullemotstand, støy og våtgrep. Kravet inkluderer ikke piggdekk, sier Frank Larsen i Continental Dekk Norge.

– Merkingen vil være lik for alle dekk og lett gjenkjennelig, slik den er på eksempelvis hvitevarer og lyspærer, fortsetter Larsen.

Merkingen har til hensikt å gi forbrukerne objektiv informasjon om hvor godt et dekk er, sammenlignet med andre tilsvarende dekk på markedet. Dernest mener EU at merkingen vil medføre skjerpet konkurranse, som igjen vil være med å drive produsentene til å utvikle bedre dekk.

Vinterbesvær
EUs nye krav til bildekk gjør de beste vinterdekkene til de dårligste – på papiret.

Noen ganger blir det ideelle det godes fiende. Piggfrie vinterdekk utviklet spesielt for nordiske forhold står igjen som taperen fra 1. november. Da skjerper EU kravene til bremselengde på våt vei, og krever resultatet tydelig merket.

– Det for forbrukeren paradoksale er at piggfrie dekk, med best dokumenterte egenskaper i kulde og på is, får dårligst resultat på våt, varm og bar asfalt. Derfor er merkingen slik den nå framstår en katastrofe for de beste piggfrie vinterdekkene, sier Frank Larsen, leder for teknisk service i Norden hos dekkgiganten Continental.

Nordiske kjøreforhold
Continental og flere av de andre store dekkprodusentene har hentet fram spesielle dekk for å gi best mulig vinteregenskaper under såkalte nordiske kjøreforhold. Nordiske kjøreforhold preges av mye is på veiene, gjerne i kombinasjon med restriksjoner på bruk av piggede dekk.

– Å utvikle dekk betyr å inngå kompromisser. De seriøse dekkprodusentene gjør alt de kan for å bygge optimale egenskaper inn i sine beste dekk, men noen egenskaper står likevel i betydelig motsetning til hverandre, sier Larsen og fortsetter:

– Gode egenskaper på is krever myk gummiblanding i kombinasjon med mønster med mange lameller. Disse dekkene er utviklet for vinterbruk og for å holde seg myke når det ellers er kaldt. Vi vet at slike dekk er svært sikrere å kjøre på gjennom den norske vinteren. Men de egner seg dårlig på regnvåt, varm vei. Økt temperatur endrer dekkenes egenskaper, presiserer Larsen.

Pedagogisk utfordring
Flere av dekkprodusentene har derfor på sine nettsider gjort oppmerksom på at vinterdekk med nordisk gummiblanding kommer til å oppnå svært dårlige egenskaper i disiplinen «bremseegenskaper på våt vei».

De frykter at forbrukerne forledes til å kjøpe vinterdekk med gode egenskaper på regnfulle høstveier, men som ofte vil være en katastrofe når vinteren for alvor setter inn.

– Dette blir en pedagogisk utfordring, sukker Larsen.

Den svenske Energimyndigheten leder et EU-prosjekt der man studerer muligheten for å komplettere etiketten med en form for vintergreps-merking for de nordiske, piggfrie vinterdekkene. En slik komplettering kommer tidligst vinteren 2013/2014, opplyser Michelin.

Lavere utslipp
Lavere utslipp fra bilene påvirkes av mange forhold. Dekk er et av de viktige. Derfor ligger energieffektivitet til grunn for å måle rullemotstand. Her klassifiseres dekk fra A til G, der A naturligvis er best.

A-klassifiserte dekk kan under ellers like forhold redusere bilens drivstofforbruk – og dermed CO2-utslippet – med inntil 7,5 prosent sammenlignet med G-klassifiserte dekk, skriver en av de store dekkprodusentene på sine hjemmesider.

7,5 prosent betyr 67,5 liter per år med 15.000 kilometer årlig kjørelengde dersom bilen bruker 0,6 liter/mil i gjennomsnitt. Derfor grønnmerkes de beste dekkene. Skalaen skifter så til lysegrønt og videre via gult, for å ende opp med blodrødt for de dårligste dekkene.

På vått underlag
Det er en kjent sak at bremselengden øker på våt vei sammenlignet med tørr vei. Evnen til å stoppe testes på et definert underlag med 0,5 til 1,5 mm vann i veibanen. De testede dekkene sammenlignes med et referansedekk, og forskjellen på bremsestrekningen mellom dekkene avgjør klassifisering fra A til G.

A-klassifiserte dekk gir opptil 30 prosent kortere bremsestrekning enn dekk med laveste klassifisering. Er farten 80 km/t, kan bremseforskjellen mellom et dekk merket A og et dekk merket F være opptil fire billengder (18 meter). Det kan i gitte situasjoner bety forskjellen på liv og død.

Støy
Trafikkstøy regnes som et stort helseproblem, og det arbeides aktivt for å redusere den. Her har dekkprodusentene fortsatt en viktig jobb å gjøre, fordi alle bildekk avgir støy – noen mer enn andre.

Dessuten øker dekkstøyen med grovheten på underlaget. Uansett vil vanligvis den utvendige støyen fra dekkene overgå motorstøyen når en personbil passerer 50-60 km/t.

EU krever nå at dekkene merkes med støynivået i desibel, og at støyen i tillegg angis med én, to eller tre svarte bølger.

•Dekk med tre svarte bølger oppfyller dagens EU-forskrifter, men vil ikke være tillatt solgt etter regelverk som tar til å gjelde i 2016.

•Dekk med to svarte bølger er allerede godkjent etter 2016-reglene.

•Dekk med kun én svart bølge er tre desibel stillere enn 2016-regelverket foreskriver.

Klistremerke
Det nye regelverket skiller ikke mellom dekk levert på nye biler og dekk solgt i ettermarkedet. Videre holdes banepålagte dekk utenom.

– Merkingen skal følge dekket og gjøres kjent for forbruker, men leverandøren pålegges ikke å ha klistremerke på dekkene. Men alle de store og seriøse dekkleverandørene utstyrer naturligvis sine dekk med klistremerke, avslutter Frank Larsen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer