Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nissan har årelang erfaring når det gjelder fremkommelighet i tøft terreng. Samtidig er de sammen med alliansepartner Renault blant selskapene som satser mest på utslippsfrie biler. Nå kombinerer de disse to sidene i Terra SUV Concept. Designen ser ut til å komme fra en annen verden, men det fins løsninger her som godt kan finne veien til produksjonsmodeller. Legg for eksempel merke til de diagonalt forskjøvne setene som gjør det lettere å kommunisere mellom for- og baksetene. Og det flate gulvet som gjør det ideelt å frakte større gjenstander, som sykler og kajakker når de tre passasjersetene foldes sammen. Nissan hevder at drivlinjen i konseptbilen ikke bare er en ren fremtidsdrøm, men fullt realiserbar. Forhjulene drives av en tilsvarende motor som benyttes i Nissan Leaf, mens bakhjulene har hver sin innebygde elmotor, tilsvarende de vi har sett i Pivo-konseptene. Under panseret sitter brenselcellene som forsyner elmotorene med strøm, en flat, kompakt enhet. Dette er den foreløpig siste av Nissans serie av brenselceller siden 1996. Den koster bare en sjettedel så mye som forgjengeren fra 2005, siden behovet for bruk av eksklusive metaller er kraftig redusert. Selv om Terra er en ren konseptbil hevder Nissan at de er klar til å masseprodusere elektrisk drevne brenselcellebiler når infrastrukturen for hydrogen er på plass.
|