Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW Concept Active Tourer er ingen typisk BMW. Riktignok er den klassiske grillen og de doble lyktene på plass i fronten, men profilen er ny og annerledes, og forhjulene sitter lenger bak enn vi er vant til fra den kanten. Du kan like godt venne deg til utseendet, for dette er en bil som skal realiseres. Den kommer trolig på markedet i løpet av neste år, og får betegnelsen 1-serie GT. B-inspirert Akselavstanden er heller ikke ulik – 267 cm på BMW og 269 cm på B-Klasse. Det rause målet kombinert med takhøyden, gir rom for et fleksibelt og rommelig interiør. BMW sier de har hatt i tankene kunder i premium-segmentet som ønsker komfort, høy sittestilling og god plass. De vil nok blant annet appellere til eldre mennesker med et slikt konsept. Barna, eller barnebarna, i baksetet kan selvsagt bruke sine nettbrett, hente strøm fra 12-Volts uttak, montere dem horisontalt eller vertikalt på seteryggen foran ved hjelp av festeskinner, og surfe og kommunisere via Internett mens de er i bevegelse. Vi får en forsmak på kommende interiørløsninger fra BMW. Borte er de vanlige instrumentklokkene, erstattet med en stor flatskjerm som gir all ønsket informasjon. Den simulerer fortsatt runde instrumenter, men infoen som kan hentes ut er omfattende. (saken fortsetter) eDrive Concept Active Tourer er en plug-in hybrid (PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle) – biler som ifølge BMW vil ha en viktig rolle i fremtiden. Det skyldes at slike biler har en viss utslippsfri kjørelengde, samtidig som de ikke bare stopper når batteriene er flate. I BMWs tilfelle er en avansert 1,5-liters 3-sylindret bensinmotor fra EfficientDynamics-familien kombinert med en elmotor. Og så kommer det som er helt nytt i BMW-sammenheng – motoren driver ikke bakhjulene, som i andre BMW-modeller, men forhjulene! En liten trøst får være at den lille elmotoren driver bakhjulene, og kan brukes separat over korte avstander. I tospann Etter EU-syklusen, som tar hensyn til at plug-in hybrider kan kjøre et stykke på ren eldrift, har den et oppgitt snittforbruk på 0,25 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 60 g/km. BMW skjønner selvsagt at mange av deres entusiastiske kunder vil rynke på nesa av en 1,5-liters motor, så de passer på å fremheve at denne er basert på den velrennomerte 6-sylindrede TwinPower Turbo Technology-motoren med avansert presisjons-innsprøytning og ventilstyring. (saken fortsetter) Dekker daglig behov Elmotoren kan også brukes for å gi ekstra skyv i situasjoner der man trenger rask akselerasjon. Elmotoren har et dreiemoment på 200 Nm fra første omdreining, og gir dermed godt skyv ved oppstart. Li-ion batteriene i Concept Active Tourer kan lades fra et vanlig 220V uttak, men henter også energi fra bakakselen under retardasjon, eller fra bensinmotoren hvis det trengs. BMW er kjent for å lage konseptbiler som ligger svært nær produksjonsbilene, som i sin tur gjerne dukker opp et års tid senere. Så det er ikke usannsynlig at vi får se en 1-serie GT neste år, blant annet som plug-in hybrid, men sikkert også med konvensjonelle drivlinjer.
|