Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nå har vel Smart egentlig vært ganske konsekvente i utformingen av konseptbilene sine, slik at vi kan begynne å ane hvilken retning det vil ta når nye modeller snart kommer i produksjon. I denne nye, ForStars, ser vi solide hint fra ForVision som sto i Frankfurt i fjor. Men den fulgte på mange måter gamle Smart når det gjaldt oppskriften, det vi har nå er noe som definitivt går uttapå den verdenen Smart har pleid å bevege seg i. De som har gjort denne bilen kaller den en Sports Utility Coupe, og med noe som virker både som større høyde over havet, og større (og mye mer praktisk) bagasjerom virker det som om man er på vi inn i et crossover-landskap. Er dette kanskje en 2020-utgave av praktfulle gamle Suzuki X-90? Det er massevis av spennende materialer og spennende farger her, og panoramataket er vel grunnen til at den har fått det navnet den har fått. Det den også har er det som snart alle «grønne» konseptbiler MÅ ha, et slags optisk signal på at her er vi miljøvennlige og jobber skikkelig med bærekraft: all perforeringen som dukker opp på synlige flater. Det kan ligne på deler av de stolene Ross Lovegrove gjorde for Meroso for nesten ti år siden, men det er jo merkelig at dette grepet skal dukke opp overalt, omtrent samtidig. Du hadde det også på Bertone Nuccio, på Tatas Mega Pixel, i fronten på Toyotas FT-Bh, i en av A-klasse grillene , og du møtte det, forholdsvis forsiktig, på Smart ForUs (Detroit i år). Men nå har du denne overflaten på alle kanter, foran, på sidene og bak – kan jeg forsiktig be om at akkurat denne trenden snart avtar og vi finner noe som er litt morsommere? Nå har forresten denne bilen grunn til å signalisere visse grønne interesser. Drivlinjen tilsvarer den du finner på dagens elektriske Smart-Brabus. Med motorkraften økt til 60 kW (81 hk) har de vel kompensert for litt større mål (og sikkert også økt vekt). Både akselavstand og sporvidde har økt. Pluss 60 cm i lengden, slik at akselavstanden nå er nesten 2,5 meter, mens sporvidde foran har økt med solide 20 cm. Bak er økningen mer beskjeden, bare 9 cm. Målene på konseptbilen er 3550 x 1710 x 1505 mm så nå snakker vi ikke lenger om å parkere på tvers. Til gjengjeld snakker vi et bagasjerom som ser både glupt og ganske stort ut. Kanskje ForStars også kan bli en brukbar turbil – for dem som kan nøye seg med begrenset rekkevidde og 130 km/t i toppfart. Interiøret ser kanskje veldig ekstremt ut. Men ikke tro at det ikke kan komme. Tidligere sjefdesigner for Smart, Hartmut Sinkwitz, er nå blitt interiør-sjef for hele Daimler-gruppen. Jeg vet sikkert at det er interiører som disse, svært avansert, men samtidig svært funksjonelle, han gjerne vil rulle ut over hele linjen. Han vet nok også at akkurat det kanskje er enklere å starte med hos Smart enn i en S-Klasse. Som alltid når vi snakker nye konseptbiler er den en egen avdeling for hvordan smartfonen din integreres i bilen. Her finnes det ikke noe bakspeil, men putter du fonen i en passende holder, kan du der få bilde av hva som skjer bakover, via et kamera som er montert i hekken. Og – viser det seg (og her kommer kanskje den andre grunnen til at den heter det den heter). Også denne bilen får en projektor i fronten slik at du kan projisere favorittfilmene dine rett på store vegger i byen. Dermed kan du dele (film)stjernene dine med andre.
|