img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Paris, dagen før dagen
Jeg hadde ventet festforestillinger i alle de store bilforretningene på Champs Elysées. Lite å se, stort sett ble det jobbet der, men mye å rapportere dagen før dagen allikevel.

Jeg tror jeg skal begynne med den litt kinkige biten. Årets Paris-utstilling åpner med at mørkere skyer enn noensinne samler seg over fransk bilindustri.

Peugeot (Citroën har den store fordelen at de blir aldri omtalt når det er snakk om forretningene til gruppen, da heter det bare Peugeot, og så å si aldri Peugeot Citroën) blør så det spruter.

De tapte 819 millioner euro første halvår og selger unna eiendommer og aktiviteter og stenger fabrikker. Arbeiderne på Aulnay-fabrikken, rett utenfor Paris, som nok vil bli stengt snart, har lovet en saftig demonstrasjon utenfor bilutstillingen den 9. oktober.

Samtidig opplever de at Regjeringen blander seg opp i virksomheten og beskylder Peugeot-familien for å ha tatt dårlige avgjørelser.

Realiteten er at det franske markedet har falt med 13 prosent i år, og det har selvfølgelig først og fremst gått ut over hjemmeprodusentene. I tillegg har de også fått merke nedgangen i Spania og Italia så det holder.

Renault har det litt bedre, takket være hjelp fra Nissan og Dacia. Inntekten sank vesentlig i første halvår – men den endte tross alt på 786 millioner euro i pluss. Pluss kan man ikke si om kontantstrømmen, den var på 200 millioner i minus.

De franske, sammen med Fiat (men Fiat opprettholder årets profittmål, som faktisk er av de beste i bransjen, tøff type, Sergio Marchionne) er i en skikkelig skvis.

Mot de tyske premium-merkene har de ikke noe å by på, og i mellomklasse, og spesielt småbilsegmentet, tas de nå ovenfra av VW-gruppens biler og nedenfra av Korea-bilene fra Kia og Hyundai.

Det har gått så langt at fra offisielt hold er koreanerne beskyldt for dumping, og man ønsker å ta opp handelspolitikken i passende fora.

De franske fabrikkene kommer til å lansere en bråta nye modeller, Clio er kanskje den mest betydningsfulle, men også en ny Dacia-generasjon blir spennende.

Fra Citroën har vi foreløpig ikke hørt om annet enn taket av en DS3 – ikke akkurat noe man slår gamla i taket for, og Peugeot skal lansere sin 208 crossover, som får det uheldige navnet 2008. Det høres ut som den nye modellen allerede er fire år gammel.

Det blir et par andre franskmenn på utstillingen, Venturi, de som bygger vindmølledrevne sportsbiler, og PGO, de som begynte med noe som så ut som eldre Porscher, men som nå er blitt noe som står på egne ben – og går ved hjelp av BMW.

De to skrev avtale om drivverkleveringer tidligere i år. Begge disse to småprodusentene er forresten flyttet inn i den store Hall 1, som til nå har vært reservert de tre store franske.

Det er forresten verd å legge merke til at arrangørene av bilutstillingen fremdeles er ganske sjåvinistiske. Litt minner det om første gang det var «internasjonal» bilutstilling i Seoul, og koreanerne forsikret at når det gjaldt importbiler, fantes det ikke antydning til diskriminering. 

De fem koreanske merkene disponerte en kjempehall, utenfor i en brakkelignende bygning stor importmerkene med plass til en, i høyden to, biler på hver stand.

Når utstillingens første pressedag finner sted, torsdag, starter festen med såkalte pressekonferanser.

En eller annen toppsjef står og sier noe ubegripelig (dårlig PA-anlegg og dårlig akustikk – og ofte veldig dårlig engelsk eller fransk) – men at det ikke kan forstås gjør ingen ting, for det er som regel helt uviktig og likegyldig.

Den første, Suzukis, starter kl. 0730, og så går det slag i slag. Opel kl. 7.45, Toyota kl. 0830. Og alle disse morgenforestillingene har fått seg tildelt 15 minutter hver! Jeg skjønner ikke at produsentene godtar dette kjøret.

Ser du ikke flokken med heseblesende journalister halse rundt fra stand til stand i håp om at det også i år deles ut en goodie-pose et sted?

Men utpå formiddagen, når siviliserte folk har fått på seg silkedressen, er det tid for de franske produsentenes samling i sentrum.

10.30 begynner det hos Renault, og så fortsetter det til Dacia avslutter kl. 12.15. Alle har fått en halv time, bortsett fra Dacia som må nøye seg med 15 minutter. 

Denne utstillingen er imidlertid kjent for å ta spesielle grep. Var det ikke i 1988 de syntes det var for kjedelig å kalle den Salon d’Automobile? De døpte den om til Mondiale. Mondiale betyr også verdensmesterskap – og skulle virkelig sette denne utstillingen på kartet.

Den ble da også verdens største, fordi de i tillegg endret hele formatet. De fleste bilutstillinger åpner på en torsdag og slutter søndagen 10 dager etter. Denne åpner lørdag 29. september og stenger 14. oktober, den har med andre ord åpent tre weekender.

Hvis Lillestrøm holdt åpent et halvt år, hadde kanskje den blitt verdens største?

Men nå nærmer jeg meg bakgrunnen for min årvisse tur på Paris’ hovedgate. I gode, gamle dager (som det heter) ble Salon d’Automobile arrangert i det nydelige Grand Palais, og den gang var utstillingen opptakten til den virkelige sosietets-sesongen i Paris.

Glimt fra 1948 – da 2CV ble lansert (saken fortsetter)

De bedrestilte var kommet tilbake fra Nice og Deauville og okkuperte fortausrestaurantene med sine nye hudfarger, de store motevisningene og Operaen startet med høstens premierer, og byen var virkelig pyntet i anledning bilutstillingen.

I dag har alle de tre franske sine flagg-butikker på Champs Elysées. Det har også Toyota og Mercedes. De eneste det ikke ble jobbet i, var Renault og Mercedes.

Renault kjørte et elektrisk tema med Zoe i sentrum og to år gamle DeZir på utlån fra arkivet. Og hos Mercedes så det som vanlig ut som en litt fornem parkeringsplass.

Hos Peugeot jobbet de som gale, hva tema skulle være der, var ikke mulig å finne ut – men det var ingen innslag av noe kobberfarget der i hvert fall.

Hos Toyota var de nesten ferdige, der viste de en rekke gamle modeller, både ikoniske som GT 2000, men de skammer seg heldigvis ikke over Corollaer og Celicaer som virkelig er en viktig del av arven.

Utenfor Toyota-lokalene stor forresten to åpne biler feilparkert, med påskriften Drive Me. Du kunne leie dem for 89 euro for 20 minutter.

Med start midt på Champs Elyssées midt i verste rushen. Du hadde ikke klart å komme til Concorde en gang på 20 minutter, og sikkert ikke kommet over 45 km/t heller. Patetisk.

Hos Citroën var de forresten ferdige, men fremdeles var det papir foran alle vinduene. Jeg fikk tatt et dårlig bilde gjennom et hull i pappen, men det så vel egentlig ikke ut som de hadde noe annet enn noen DS-greier der inne.

Selv har jeg vært så utholdende at jeg fikk med meg den siste utstillingen i Gran Palais (1961) og all viraken rundt. Det er litt annerledes i dag. Heldigvis.

Se glimt fra 1961-utstillingen (saken fortsetter)

Og heldigvis gleder jeg meg like mye til morgendagens utstilling som jeg gjorde til min første Paris-utstilling for – altså – noen år siden.

PS!
Plutselig oppdaget jeg at de Tomaso er oppført blant utstillerne. Vi som trodde at ikke bare var de konk, men også begravet. Er det allikevel sant som ryktet sa at BMW skulle kjøpe merkevaren?

Om Facel-Vega (som vi omtalte for en stund siden) er det imidlertid ikke noe nytt. Det er riktignok kommet noen nye bilder på face-siden, men jeg begynner vel å tro at det er større håp om noe nytt om Alpine enn om Facel. Du skal få vite det så snart jeg vet det.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer