Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Riktignok var både Peugeot og Citroën på plass med sine egne elektriske varebiler, Renault også. Iveco har en stor, og VW kunne ikke riktig si når el-versjonen av Caddy ville komme. Men hos Nissan fant vi både en nesten helt klar e-NV200, klare planer om en e-NT400 Cabstar og en installasjon som viste hvordan moderne batteriteknologi kunne brukes på en helt ny måte. Den elektriske NV200 skal bygges i Barcelona, derfra skal den faktisk distribueres globalt. Produksjonen skal starte i løpet av 2013, og den bruker selvfølgelig i stor grad Leaf-teknologi. Hideto Murakami, Nissans sjef for Lette kommersielle kjørtøy, var meget optimistisk med hensyn til den nye modellens muligheter: «Den vil åpne helt nye forretningsmuligheter, både for oss og våre kunder» sa han, og pekte spesielt på muligheten til å hurtiglade bilen til 80 prosent kapasitet på bare 30 minutter. En Leaf-utstyrt e-NT400 Cabstar ligger nok litt lenger frem i tid, men den tredje konseptbilen på standen vakte stor oppmerksomhet. Det var også en elektrisk Cabstar, men her ble ikke elmotoren, matet av avanserte Li-ion batterier brukt til drift, men til å drive bilens fryseanlegg. Spesialbygget for transport av kjølevarer, men med et fullstendig lydløst aggregat, i motsetning til et som drives av en dieselmotor som derfor går kontinuerlig – det må da kunne kalles et VIRKELIG fremskritt. Vi ble jo selvfølgelig også minnet på at NV200 taxi snart skal i tjeneste i New York, og også at den er aktuell for London. Hadde jeg vært Nissan hadde jeg ligget lavt med akkurat det siste – jeg er ikke sikker på at alle vil syns dette blir en glitrende erstatning for Londons forholdsvis klassiske drosjer.
|