img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Her skapes neste McLaren
Ute på Themsen, i en nydelig mahognybåt, 100 år gammel design, sammen med Sierra – en nydelig Berner Sennen – planlegger Frank Stephenson den neste McLaren, kodenavn P113.

Jeg lovte dere en rundgang sammen med McLarens sjefdesigner Frank Stephenson, for å se på den nye McLaren P1. Den skal du få nå, men jommen blir det ikke mer enn som så.

For å begynne med det som er minst kjent: «Bare vent til du ser den neste», sa Frank Stephenson, «det blir vår innstegsmodell og kommer til å vise at vi behersker alle aspekter – ikke bare de ekstreme som er utenfor rekkevidde for de fleste».

P113 er kodenavnet på den, får vi vite. 12C het P111 internt, den nye P1 har kodenavn 112 og den nye heter altså P113.

Han påstår den er nesten ferdig, og skal vises neste år en gang, men designere jeg kjenner som jobber for ham forteller om 16 timers arbeidsdager. Så enten er ikke P113 helt ferdig, eller så snakker vi om 114 og 115 og 116 på samme tid. 

Masse å gjøre for de som jobber hos McLaren Automotive med andre ord.

Ikke bare jobb
Men så viser det seg at han heller vil snakke om livet utenfor.

«Jeg har kjøpt verdens nydeligste båt. Designet i 1912, og nå har de sluttet å bygge den. Jeg begriper ikke hvorfor, folk snakker om Riva som et ikon men disse klassiske Themsen-båtene – jeg bor helt nede ved elven nå – er noe av det vakreste som finnes. Og materialene og håndverket er helt ufattelig».

Og om bikkja: «En Berner Sennen, elsker turer på elven, selv om den jo egentlig er en hund skapt for fjellet. Derfor heter den da også Sierra».

Eller om Ducatien. «Selvfølgelig, det vet du jo, det er jo bare Ducati. Og da jeg var på Pebble Beach i høst, med X1 snakket jeg med Vest-Kyst-sjefen for Öhlins, og han kom til meg med verdens beste støtdemper / skrufjær kombinasjonen for sykkelen min.

Og da jeg kom hjem ga jeg fjæren til de som driver med karbonfiber hos oss og spurte om de kunne lage tilsvarende i karbon. Det gjorde de, og vi satte fjæren i rig’en og kjørte den i 24 timer, og da vi røntgenfotograferte den etterpå var det null stress-tegn og akkurat samme fjæringsevne. Ufattelig materiale og ufattelige folk».

Små hemmeligheter
Noe som da gjorde at jeg kunne nærme meg P1 som tema. «Så da», lurte jeg på «er det vel sånne fjærer i denne bilen da?» «Nei er du gal – de ville bli alt for dyre» svarer han og snakker om en bil som vil bli noe av det aller dyreste i hele verden.

LES: Mer om McLaren P1

Og begynner med en gjettekonkurranse, akkurat som han gjorde da han viste meg 12C for første gang. Den gang var spørsmålet om hvordan man åpnet dørene. Det fant jeg ikke ut av. Denne gang var spørsmålet om jeg kunne se hvor man fylte bensin. Heller ikke den klarte jeg.

Det viste seg å være en godt skjult flap på taket, oppå luftinntakperiskopet, der var det åpninger både for bensin og vann. Og altså luftinntak for motoren - og dermed begynte det:

Luftinntak, luftinntak, luftinntak – til sammen telte vi ti av dem, luft til motor, luft til bremsekjøling, luft til radiator, alle utformet med max effektivitet som formål.

Her er det med andre ord aerodynamikken som legger grunnlag for totaldesign og detalj-konturer, designere må bare gjøre det best mulige ut av de opplysningene de henter fra vindtunnelen (som selvfølgelig er deres egen).

Mer skal ut
«Men ikke bare skal veldig masse luft inn», minner han om, «det er et enda større volum som skal ut, for her varmes luften skikkelig opp, og dermed øker den i volum mange ganger. Så utformingen av hekken er nesten enda mer kritisk. Ikke bare skal luften effektivt ut, men den skal jo samtidig hjelpe oss med det aerodynamiske, for eksempel ved å oppnå et høyere marktrykk».

Verdier finnes ikke ennå, dette er hva de kaller en konseptbil, men jeg blir fortalt at denne har det laveste frontarealet i dette eksklusive segmentet og at det snakkes om et marktrykk på 600 kg ved 200 km/t.

Det er nesten fem ganger så mye som på en 12C – og den har heller ingen utpregede tendenser til å ville fly. 

I 12C er bilen bygget opp rundt en karbonfiber-celle som alt er festet til, og som inneholder fører og passasjer. Monocell kalles den, og er så lett at jeg klarte fint å løfte den opp fra gulvet i McLarens tekniske senter da jeg møtte den første gang.

Den sentrale strukturen i P1 kaller de derimot for Monocage, forskjellen er at denne også inneholder luftkanaler, blant annet den fra taket ned til motoren, og det betyr igjen vektinnsparing. «Alt er så smått og lett og dynamisk som mulig» sier Frank Stephenson.

Jet-inspirert
Interiøret kan han bare beskrive. «Frontruta er dypere enn den er bred – det gir en enda større følelse av at du har masse luft rundt deg», sier han. «Her har vi faktisk sett nøye på jetjagere så P1-føreren får masse pilot-følelse».

Og da han også forteller at rutene er svarte fordi han ennå ikke vil vise frem interiøret, høres det vel egentlig ut som om denne er mye nærmere produksjonsklar enn uttrykket «konseptbil» indikerer.

Men noen detaljer om mål og drivlinje får vi ikke før man begynner å ta bestillinger, i begynnelsen av neste år. 

Bilen kommer ikke i salg før mot slutten av 2013, og da vil vi nok også ha fått vite mer om P113.

Og sammen med Sierra drar Frank Stephenson ut med nydelig Riverbreeze på Themsen og lar superbil være superbil, og 200 km/t på to hjul eller fire erstattes av avslappede 10 knop.

«Har du tid til sånt?» spurte jeg. «Jeg må ta meg tid til sånt - love boats» svarer han - en av verdens mest innflytelsesrike bildesignere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer